01. veljača 2017.

Čitateljska odiseja učenika Varaždinske županije

Autor: Diana Greblički-Miculinić

Čitajući putujem - putujući čitam

O čitateljskom klubu Centra izvrsnosti Varaždinske županije...

   Subotnje rano jutro. Vidovec, Ludbreg, Maruševec, Martijanec, Novi Marof... Učenici iz različitih mjesta Varaždinske županije putuju u Varaždin (neki ustaju već u 6 sati)  da bi u 8:30 krenuli na nezaboravna i neponovljiva čitateljska putovanja. U četverosatnom druženju čitaju tekstove s motivima putovanja (stvarni i izmišljeni svjetovi, bliže i dalje susjedstvo, oko svijeta, putovanje kroz vrijeme ili u samoga sebe), putopisne reportaže, putničke dnevnike, turističke vodiče...

    Čitateljska odiseja okuplja 27 učenika, njihovi su vodiči profesorice Sanja Biškup i Zdenka Šopar, a svi se zajedno otpravljaju na put da bi promicali i afirmirali čitanje, razvijali kulturu dijaloga i kritičkoga mišljenja te, kao i na kraju svakoga putovanja, promijenili neka svoja mišljenja i stavove o svijetu. Glavna je aktivnost čitanje iz užitka, a zatim iskazivanje osobnoga doživljaja teksta, ohrabrivanje u različitim doživljajima, vizualizacija prostora te povezivanje ideja u tekstu s vlastitim iskustvom. Tek u drugom dijelu susreta učenici promišljaju o tekstovima suradničkim radom na zabavnim i nezahtjevnim zadatcima kojima ih vježbamo primjenu različitih čitateljskih strategija te razvijamo čitateljske vještine. Često čitateljsko putovanje začinimo kratkom televizijskom reportažom ili dokumentarnim filmom.

Tekstovi koje smo čitali

Kristina Gavran: Čaj i Najljepša kuća u kraju (iz zbirke Kiša u Indiji, sunce u Berlinu)

Davor Rostuhar: Na kiši – Grčka i Dobrodošli u Siriju (Samo nek' se kreće)

Aleksandar Genis: Dolce vita – Italija i  Euroazijatstvo – Turska (Ruski hljepčići druga kulinarska putovanja)

Hrvoje Šalković: Velika bijela psina - Antarktika (Nulti meridijan)

Sanja Lovrenčić: Užitak koji osjeća vozač kada netko trči

Julijana Matanović: Rođena na Božić i Buđenje (Božićna potraga)

Cornelia Funke: Srce od tinte (roman)

Jasna Horvat : Peking (Antiatlas)

Dinko Telećan: Peking (Azijska suita)

U vedrom i pozitivnom ozračju učenici otkrivaju svoja očekivanja na pojedinu temu, stvaraju asocijativne grozdove, uspoređuju ono što su znali otprije o temi s onim što znaju nakon čitanja određenoga teksta, uočavaju sličnosti i razlike između svojega i drugih svjetova, opredjeljuju se za različite teze i raspravljaju, postavljaju pitanja na koja nisu dobli odgovor u tekstu, predviđaju tijek putovanja ili događaja...

Povezivanje priče i stvarnosti

Čitajući priču Čaj Kristine Gavran, u kojoj engleski bračni par na poseban način ispunjava emocionalnu prazninu nastalu zbog kćerina putovanja svijetom, učenici promišljaju o sindromu praznoga gnijezda i uspoređuju sa svojim obiteljskim situacijama u kojima su se već braća ili sestre odvojila i otišla na studij u drugi grad. Potaknuti pak pričom Najljepša kuća u kraju razmišljaju o najčešćim razlozima migracije Hrvata te raspravljaju o temi Otići ili ostati.

Poigravanje naslovima

Iščitavajući motive u priči Rođena na Božić Julijane Matanović, učenici odabiru moguće naslove za priču – Kalendar osobne biografije, Poziv mijenja život, Neugodno preklapanje datuma te objašnjavaju svoj odabir naslova, a promišljaju i o cijeni slobode i ljudskim pravima.

Kad lik postane stvaran

Roman koji su učenici ocijenili čistom peticom (Srce od tinte) govori o drukčijem putovanju – književni likovi zažive u našem svijetu, a neki sretni ili nesretni ljudi završe u fiktivnome. Potaknuti autoričinom idejom učenici su oživjeli i k sebi prizvali plejadu književnih likova od Harryja Pottera, Scherlocka Holmesa, Kaspijana sve do Stribora, Bilba Bagginsa i Belle Swan.

Kako roman otvara široko polje značenja, učenici su književne ideje povezali sa svojim iskustvom te glasno razmišljali o traženju mjesta pod suncem, o svijetloj i tamnoj strani svijeta, obiteljskim odnosima, izdaji i vjernosti, snazi pisane riječi...

Dijalog s tekstom

Vrlo često učenici se tijekom čitanja koriste sličicama pomoću kojih komuniciraju s tekstom. Evo nekoliko primjera sličica koje slobodno lijepe u različitim dijelovima teksta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Obrazovanje u Dubrovačkoj Republici

U sklopu rubrike za Hrvatski jezik, u desetom će se mjesecu obilježiti Dan učitelja koji je svojevrsna prigoda da se podsjetimo koliko je učiteljski poziv kreativan, plemenit i važan za društveni napredak. Na to navode i početci obrazovanja u Dubrovačkoj Republici vezani uz prvu  polovicu 14. stoljeća. U to je vrijeme, naime, već postojala prva javna škola koju su pohađali dubrovački mladići.

Zanima nas

Travanj u znaku knjige

Mjesec travanj nedvojbeno povezujemo s knjigom i čitanjem. Naime, 2. travnja obilježava se Međunarodni dan dječje knjige, 22. travnja obilježavamo Dan hrvatske knjige i na kraju Svjetski dan knjige i autorskih prava obilježava se 23. travnja.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Vesna Budinski, Katarina Franjčec, Saša Veronek Germadnik, Marijana Zelenika Šimić, Ivana Lukas
udzbenik
J. Levak, I. Močibob, J. Sandalić, I. Skopljak Barić, D. Greblički-Miculinić, M. Horvatek Forjan, G. Ljubas, A. Radeljić
udzbenik
Vesna Budinski, Katarina Franjčec, Saša Veronek Germadnik, Marijana Zelenika Šimić, Ivana Lukas