22. studeni 2016.

Maštajmo čitajući

Autor: Diana Greblički-Miculinić

Cilj aktivnosti Maštajmo čitajući bio je poticati učenike na čitanje (lektirnih) knjiga u sedmom i osmom razredu te ih osposobiti za primjenu različitih strategija učenja i poučavanja. Timskim radom i uporabom računalne tehnologije kojom razvijaju informatičku pismenost i komunikacijske vještine, primjenjuju različite strategije učenja i međusobnog poučavanja.

Kada je OŠ I. Meštrovića školske godine 2014./2015. sudjelovala u projektu IPA „Razvoj kurikulumske kulture: Osnaživanje škola za razvoj i implementaciju školskog kurikuluma“, u sklopu kurikulumskih područja (ali i kroskurikularno) svi su učitelji razmišljali kako osmisliti aktivnosti koje će pomoći svim učenicima u svladavanju obrazovnih postignuća. Kasnije su se, analizirajući ankete dobivene od učenika i roditelja, proširivale aktivnosti i osmišljavale nove. Aktivnost koja je ostala u Jezično-komunikacijskome području u nastavi hrvatskoga jezika već treću godinu zaredom jest Maštajmo čitajući.

Analizom bilježaka u pedagoškoj dokumentaciji, analizom ocjena, učeničkih bilježaka i dnevnika čitanja te razgovorom na stručnim aktivima učitelja hrvatskog jezika zaključeno je da učenici često ne vole čitati (lektirne) knjige, a njihove bilješke i dnevnici čitanja često se svode na prepisivanje s neke internetske stranice.

Djeca koja puno čitaju bogate rječnik i razvijaju elokventnost, bolje se govorno i pismeno izražavaju, razvijaju maštu i kritičko razmišljanje, razvijaju sposobnost pažnje, pamćenja, mišljenja i logičkog zaključivanja, bogate svoj emocionalni svijet, a svoje vrijeme provode zabavno, zanimljivo i korisno. Čitanje im pomaže u jačanju koncentracije, u školskom uspjehu i izgrađivanju samopouzdanja.

 

Marija Poslek, strip Djevojčica iz Afganistana
Planirani naslovi

U školskoj godini 2016./2017. na taj je način planirano interpretiranje naslova: Duga, D. Šimunovića i Djevojčica iz Afganistana, D. Ellis te Alkar, D. Šimunovića i Bilješke jedne gimnazijalke, N. Mihelčić.

Svake se godine, zahvaljujući provedenoj evaluaciji, projekt poboljšava. Prve je godine na stranici škole otvoren forum na kojem su učenici međusobno postavljali pitanja, tražili odgovore, razmjenjivali mišljenja, ostavljali komentare…

Od prošle je godine uvedeno korištenje CARNetovim Loomenom kojem svi učenici imaju pristup i na kojem su otvoreni e-kolegiji za svaki razred na kojem učenici postavljaju pitanja, traže odgovore, razmjenjuju mišljenja, ostavljaju komentare.

Učenike se obavijesti o trajanju pojedinog e-kolegija (oko mjesec dana). Svaki tjedan mijenjaju se zadatci koje učenici trebaju riješiti.

Na početku dobiju upute u kojima je naglašeno da se u odgovorima na postavljeno pitanje / zadatak služe različitim izvorima (knjigom koju čitaju, čitankom, internetom…)  te da nastoje da njihovi odgovori budu što jasniji, potpuniji, konkretni i pravopisno, gramatički i stilski točni. Važno je da čitaju odgovore i komentare svojih razrednih prijatelja te ih komentiraju.

Primjer e-kolegija
Uporaba IKT-a

Na početku se (u prvom tjednu) zadaje neki zadatak prije čitanja knjige (npr. Koja su vaša saznanja o talibanima? Što znate o Afganistanu? ). Slijedi istraživački zadatak (npr. Istražite što više o talibanima i Afganistanu te napišite koliko se nova saznanja podudaraju s onim što ste znali. Što ste novo saznali? Usporedite Parvanin lik s likom djevojčice Cvijete iz  Malog ratnog dnevnika S. Tomaša. Pronađite (na internetu, u knjižnici…) što više antiratnih poruka! Izrecite svoje mišljenje o ratu (ratovima); tko su u ratu pobjednici, a tko gubitnici?)) ili problemsko pitanje (Zašto možemo reći da je ovo socijalno i antiratno djelo? Koje su univerzalne ljudske vrijednosti o kojima knjiga govori?). Učenici naročito vole kada sami postave pitanje na koje mora odgovoriti sljedeći učenik (prvi koji stigne) te komentirati prethodni odgovor i postaviti novo pitanje...

Učenici dobivaju povratne informacije o svojem radu: njihov rad i aktivnosti vrednuju se formativno (za trajanja e-kolegija) ‒ dobivaju povratnu informaciju o svemu što su napisali; prati se njihovo napredovanje, a vrednuje se i sumativno na temelju kriterija s kojima su upoznati na početku (redovito odgovaranje na postavljena pitanja / zadatke, postavljanje problemskog pitanja, sudjelovanje u zadanome vremenskom okviru, jezična, pravopisna i stilska točnost).

Imamo priliku biti originalni

Osim radom na Loomenu, učenici su imali zadatak predstaviti knjigu: izradom stripa, glogstera, Power Pointa ili plakata. Najbolji radovi izloženi su na razrednom panou, a glogsteri i na web stranici škole, što se također prema poznatim im kriterijima sumativno vrednuje.

Učenicima se sviđa što imaju puno vremena za razmišljanje o tome što žele napisati, što svi mogu izreći svoje mišljenje a što se na satu obično ne stigne, što imamo priliku biti originalni i usporediti odgovore s drugima što nas tjera da bolje radimo. Naročito im se sviđa što se odvija na internetu!

Gordana Ljubas, OŠ Ivana Meštrovića, Zagreb

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Pišući, ovaj svijet dijelimo s drugima

Tko su mogući budući pisci? Oni bi rado pisali za druge, ali ne osjećaju se dovoljno spremnima za tako ozbiljan pothvat. Iako im nešto govori da imaju potencijal za pisanje, koči ih saznanje da im puno toga nedostaje kako bi ga razvili. Treba im mala pomoć, treba im vjetar u leđa i netko tko bi ih ohrabrio i usmjerio, podijelio s njima znanje koje nemaju, a bez kojega nema dobroga pisanja.

Kameni spavači

Čuli ste za stećke? Znate li da su to nadgrobni spomenici koji se u Bosni i južnim dijelovima Hrvatske javljaju od 12. stoljeća? Iako svojom pojavnosti više pripadaju domeni likovne umjetnosti, itekako ih se može povezati i s književnosti. Naime, osim različitih uklesanih motiva kao što su likovi ljudi, zvijezde ili križevi, stećci sadrže i brojne epitafe – kratke lirske pjesme u kojima se sažeto progovara o čovjekovu odnosu prema prolaznosti života i ljudskoj sudbini.

 

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Ferček, Medić Posavec,  Posavec
udzbenik
Anđelka Rihtarić, Marina Marijačić, Danuška Ružić
udzbenik
Zrinka Romić, Ela Družijanić Hajdarević, Zorica Lugarić, Lidija Sykora Nagy
udzbenik
Snježana Koren