Književni vremeplov 1 | Profil Klett

Književni vremeplov 1

udžbenik i digitalni obrazovni sadržaj iz predmeta Hrvatski jezik za prvi razred srednje škole

Dragica Dujmović Markusi, Sandra Rossetti-Bazdan, Tanja Španjić

  • Čitanka Književni vremeplov 1 utemeljena je na suvremenom pristupu književnom tekstu: u njoj se književno djelo promatra u kontekstu suvremene kulture, a njegova tema stavlja u kontekst svakodnevice, odnosno učenikova osobnoga i čitateljskoga iskustva. Čitanka je podijeljena u osam tematskih cjelina, a svaka cjelina započinje uvodom u temu kojim se povezuju književni, kulturološki, komunikacijski i jezični sadržaji upotpunjeni odgovarajućim slikovnim materijalom. Središnji je dio i nositelj teme lektirno djelo: učenici s jedne strane prepoznaju temu književnoga djela kao općeljudsku i povezuju je sa svojom svakodnevicom, odnosno s kulturom u kojoj žive, a s druge strane, usvajaju temeljne književnoteorijske pojmove na reprezentativnom primjeru. Lakšem usvajanju književnoteorijskih sadržaja pridonose grafički izdvojeni podsjetnici.
    Metodički pristup književnom tekstu polazi od učenikova literarnoga doživljaja, a procesu čitanja pristupa se u koracima: prvi je korak spoznajno čitanje (doživjeti i razumjeti tekst), drugi analitičko čitanje (tekst se analizira s obzirom na sadržaj i oblik), treći sintetičko čitanje kojim se u cjelinu povezuju elementi uočeni u analizi, a četvrti problemsko čitanje – učenik zapaža probleme koje tekst otvara, osvješćuje kako se tim problemima prilazi u tekstu i stavlja ih u današnji kontekst.
    Osim ovih razina, učenicima se nudi i kritičko čitanje, u kojem se kritički osvrću na način razrješavanja problema u djelu, a najviša je razina stvaralačko čitanje: učenik na taj način refleksijom tekst „provlači vlastitim iskustvom“ i stvara tekst, sliku ili se na neki drugi način izražava potaknut tekstom.

  • Digitalno izdanje  sastoji se od osam modula naslovljenih kao i udžbeničke cjeline tiskanoga izdanja. U svim se jedinicama nastoji potaknuti aktivno učenje, u malim se koracima izmjenjuju obrazovni sadržaji i raznovrsni interaktivni zadatci usmjereni ostvarenju ishoda. Učenika se upućuje na samostalno istraživanje, pronalaženje potrebnih informacija, njihovu obradu, kritičko promišljanje i primjenu. Kako bi se svi učenici ravnopravno mogli koristiti ovim sadržajima, omogućen je i inkluzivni prikaz. U digitalnom se sadržaju nalaze Slušaonica, Čitaonica, Vidikovac, Vremenska lenta i Književna godina, cjeline vidljive u Glavnom izborniku kojima se lako pristupa iz bilo kojega modula. Njima se učenici mogu služiti prema potrebi: pri usvajanju novih sadržaja, za proširivanje i produbljivanje znanja, pri uvježbavanju i ponavljanju, rješavanju ili pisanju domaće zadaće, pri interpretaciji lektirnih djela, samostalnom radu, tijekom nastave ili izvan nje.

  • Koncepcija čitanke utemeljena je na suvremenom metodičkom pristupu, znanstvenim spoznajama i praktičnom iskustvu njezinih autorica u nastavi, što nastoji slijediti i digitalni sadržaj. Ponuđeni izborni tekstovi odabrani su kao reprezentativni primjeri književnih tekstova u kojima se aktualiziraju suvremene teme s kojima se učenici svakodnevno susreću. Prateći teme tiskanoga udžbenika, digitalnim se sadržajima učenicima ponegdje nudi dodatni tekst, drugačiji pristup temi, ista tema u drugom mediju čime se dopunjava, obogaćuje, a istodobno i rasterećuje sadržaj čitanke. Tiskani udžbenik upućuje na digitalne sadržaje, a digitalni sadržaji upućuju na tiskani udžbenik kako bi se učenicima i nastavnicima olakšalo snalaženje i uporaba obaju izvora. Tiskani udžbenik i IZZI digitalni sadržaj čine jedinstvenu cjelinu. Vođeni idejom interaktivno – zanimljivo – zabavno – inkluzivno nastojali smo stvoriti udžbenički komplet koji slijedi suvremene metode poučavanja.

Ciljevi koje ostvarujemo spajanjem tiskanih i digitalnih sadržaja:

Ostvarivanje ishoda

znanja, vještina, sposobnosti

Integrirano učenje

jedinstvena struktura i kombiniranje tiskanog i digitalnog sadržaja

Interaktivno učenje

učenik je aktivan sudionik

Istraživačko učenje

povezivanjem različitih nastavnih područja s različitim kontekstima života

Individualno učenje

svaki učenik samostalno napreduje

Poticanje

kreativnog i kritičkog mišljenja

Poticanje

samovrednovanja i suradničkog vrednovanja

Angažirane i zadovoljne učitelje, učenike i roditelje