Primjer dobre prakse: Kroz projekt učimo što je zdravo za kožu i izrađujemo vlastite ekološke proizvode | Profil Klett

21. veljača 2023.

Primjer dobre prakse: Kroz projekt učimo što je zdravo za kožu i izrađujemo vlastite ekološke proizvode

avatar
Autor: Barbara Sović

Kako s učenicima izraditi vlastite ekološke proizvode i pri tome ih naučiti više o zdravlju kože pokazale su nam kolegice Dijana Penava iz Osnovne škole „August Cesarec“ u Ivankovu i Snježana Crčić iz Osnovne škole „Matija Gubec“ u Jarmini.

 

Učenici osmih razreda osnovne škole zajedničkim su istraživanjem prenijeli znanje jedni drugima i demonstrirali kako izraditi prirodnu kozmetiku za tinejdžersku kožu te kako se opustiti uz prirodnu aromaterapiju.

 

Učenici iz Ivankova, vođeni mentoricom Dijanom Penava, bili su podijeljeni u dvije skupine. Jedna skupina izradila je prezentaciju sa važnim informacijama o industrijskoj kozmetici te prirodne „bombice“ za kupanje u školskom kabinetu iz Kemije. Mirise, boje i oblike učenici su samostalno određivali, ovisno o vlastitom ukusu, željama i potrebama, a sastojke su donijeli od kuće.  

 

Za izradu „bombica“ za kupanje bilo je potrebno pripremiti sljedeće sastojke:

  • sodu bikarbonu
  • limunsku kiselinu
  • vodu
  • prehrambene arome (po želji)

 

Druga skupina učenika izradila je eko-sapune uz sljedeće sastojke:

  • 1 l maslinova ulja (korišteno je domaće ulje iz Pule)
  • 127 g natrijeva hidroksida
  • 2,5 dcl destilirane vode
  • prehrambene boje
  • eterična ulja
Slika 1. Korišteni materijali za izradu „bombica“ za kupanje i eko-sapuna.

Učenici su tijekom izrade sapuna savladali i rukovanje s natrijevim hidroksidom, uz pridržavanje svih mjera opreza. 

Slika 2. Postupak izrade eko-sapuna.

Izradom „bombica“ za kupanje učenici su između ostaloga naučili kako vlastitim rukama u kućnom okruženju mogu izraditi kreativan i inovativan dar.

Slika 3. Ručno izrađene „bombice“ za kupanje.

Samo 24 sata nakon izvedenih praktičnih radova učenici su imali gotove proizvode. Nakon izrade eko sapuna bilo je potrebno pričekati 4-6 tjedana do njihove upotrebe, odnosno dok ne završi proces saponifikacije.

Slika 4. Ručno izrađeni eko-sapuni.

Učenici iz Ivankova upoznali su uz pomoć PPT prezentacije učenike iz Jarmine sa sastojcima u kozmetici koju najčešće koriste, s utjecajem pojedinih sastojaka iz kozmetika na kožu te sa štetnosti sintetskih mirisa u industrijskoj kozmetici uz savjete kako izraditi prirodnu kozmetiku. Prezentacijom video uratka o izradi bombica za kupanje i izrade sapuna učenici su završili svoje izlaganje.

Slika 5. PPT prezentacija učenika o kozmetičkim proizvodima i njihovom sastavu.

Učenici OŠ „Matija Gubec“ pripremili su prezentaciju kojom su učenike druge škole upoznali s blagodatima aromaterapije. Projekt je oblikovan kao grupni istraživački rad koji za cilj ima osvješćivanje učenika o prednostima uporabe prirodnih pripravaka u našoj svakodnevici te njihovim pozitivnim učincima, ne samo na po pitanju našeg zdravlja već i okoliša koji nas okružuje. Tijekom istraživačkog zadatka učenice su bili podijeljene u dvije skupine.

 

Prva skupina provela je istraživanje o prednostima aromaterapije, ali  i o različitim svojstvima esencijalnih ulja te njihovom učinku na tijelo, ali i um. Druga skupina proučavala je prednosti i nedostatke industrijskih osvježivača prostora. Proučavajući literaturu, učenice su izdvojile najvažnije pozitivne utjecaje aromaterapije poput poticanja energije i koncentracije, pročišćavanja dišnoga sustava, smanjenja učestalosti glavobolja, itd.  Kroz ovaj istraživački rad došle su do zaključka kako upotreba sintetičkih osvježivača zraka često ima negativne posljedice na ljudsko zdravlje i kvalitetu zraka. Svoj istraživački rad završile su izradom edukativne prezentacije, a za učenike OŠ „August Cesarec“ snimile su video uradak kojim su demonstrirale proces izrade ekološki i ekonomski prihvatljivijih osvježivača prostora.

Slika 6. PPT prezentacija s video uratkom učenica o izradi ekološki i ekonomski prihvatljivih osvježivača prostora.

Nakon što su svi učenici u svojim školama istražili literaturu, izradili vlastite ekološke proizvode i pripremili prezentacije i video uratke, dogovorili su sastanak putem Zoom mrežne platforme u vodstvu mentorica tijekom kojega su učenici prezentirali svoje uratke uz aktivnu diskusiju i brojna postavljena pitanja.

Slika 7. Zoom sastanak učenika dviju škola.

Kako bi realizirali sve što je planirano u ovom projektu učenici su koristili i unaprijedili mnoge vještine i znanja: upotreba IKT alata, prevođenje teksta s engleskog jezika na hrvatski, povezivanje gradiva kemije i biologije, izlaganje prezentacije pred drugim učenicima, ali su i stekli nova prijateljstva.

 

Učenici osmih razreda kroz razne su aktivnosti tijekom projekta usvojili znanja za cijeli život koja će koristiti gotovo svakodnevno. Izlaganjem pred učenicima druge škole usavršavali su komunikacijske i prezentacijske vještine. Oduševljenje učenika svojim proizvodima, ali i novim informacijama koje su dobili od svojih vršnjaka mentoricama je najbolja evaluacija cijelog projekta. Mentorice su uočile da se kod učenika  probudila želju za istraživanjem i znanošću te  se nadaju da će netko od njih biti i budući mladi znanstvenik koji će svojim entuzijazmom i znanjem doprinijeti razvoju, izradi i promociji eko kozmetike.

 

Članak priredile:

Dijana Penava, prof. biologije i kemije

Snježana Crčić, prof. biologije i kemije

Galerija: 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Anica Banović, Antonela Dragobratović, Nataša Kletečki
udzbenik
Banović, Dragobratović, Kletečki