Kako timski rad učenika na projektu „Avokado“ vodi do uspješnog učenja pokazale su nam kolegice Dijana Penava i Ivana Kozić iz Osnovne škole „August Cesarec“ u Ivankovu.
Učenici sedmoga razreda osnovne škole s razrednicom Dijanom Penavom na satu razrednika razgovarali su o zdravim namirnicama i došli su do pojma avokado.
Zašto avokado?
Neki su učenici tijekom razgovora istaknuli da često u prehrani koriste avokado, dok ga neki učenici nisu nikada probali. Jedna je skupina učenika naglasila kako avokado potiče rast mišića.
Učenici su željeli proširiti svoje znanje o toj biljci, što je potaknulo nastavnice na osmišljavanje ovoga projekta.
Cilj projekta
Cilj je bio naučiti što je avokado, saznati više o njegovom staništu, hranjivim vrijednostima, osmisliti zanimljive recepte i uzgojiti biljku iz sjemenke te uzgojene biljke pokušati prodati.
Budući da je mnogo zanimljive literature bilo na engleskom jeziku, u projekt je uključena i nastavnica engleskog jezika koja je predložila da učenici snime izradu ukusnih slastica od avokada, ali i da naprave brošure o avokadu na engleskom jeziku.
Kroz ove aktivnosti učenici su saznali puno novih i zanimljivih informacija o avokadu, ali i proširili vokabular i vježbali pravilan izgovor riječi komunikacijom u grupi. Timskim radom učenici su došli do brojnih novih ideja, a projekt je postao sve zanimljiviji i dinamičniji.
Tijek istraživanja
Prvi korak bio je istražiti zašto se avokado smatra jednom od najzdravijih namirnica na svijetu proučavajući literaturu na hrvatskom i engleskom jeziku. Učenici su zaključili kako avokado u svojoj građi sadrži masti, bjelančevine, a osim toga sadrži vitamin E, kalij, vitamin C, B6 lutein. Osim navedenog, avokado sadrži visok udio jednostruko nezasićenih aminokiselina koje smanjuju razinu kolesterola u krvi.
Učenici su na temelju svojih istraživanja izradili plakate i prezentirali ih pred ostatkom razreda.
![Slika 1. Plakati učenika](https://www.profil-klett.hr/sites/default/files/styles/sx_1170/public/a5.jpg?itok=xdqTmmi5)
Nakon izrade plakata, učenici su u školu donijeli avokado i degustirali ga. Njegovu su sjemenku zatim pripremili za sljedeći korak istraživanja.
![Slika 2. Avokado sa sjemenkom](https://www.profil-klett.hr/sites/default/files/styles/sx_1170/public/a7.jpg?itok=KkEj6as6)
Učenici su sjemenku avokada oprezno očistili od mesnatog ploda, a pripremili su i čačkalice, prozirnu staklenu posudu (čašu ili teglicu) i vodu.
![Slika 3. Čišćenje sjemenke avokada](https://www.profil-klett.hr/sites/default/files/styles/sx_1170/public/a12.jpg?itok=67OPNfjP)
Bilo je važno odrediti kako pravilno postaviti sjemenku u vodu, odnosno odrediti koji je gornji (šiljasti), a koji donji (ravni) dio sjemenke. Donji dio sjemenke postavlja se u vodu i iz njega se razvija korijen, a gornji dio mora biti izvan vode. Učenici su čačkalice uboli u sjemenku kako bi ju pravilno orijentirali s obzirom na potrebe za vodom. Prozirnu čašu ili staklenku napunili su vodom i postavili na prozor s dovoljnom količinom svjetlosti. Vodu u prizornoj staklenci redovito su mijenjali.
![Slika 4. Postavljanje sjemenke u čašu s vodom](https://www.profil-klett.hr/sites/default/files/styles/sx_1170/public/a15.jpg?itok=MJnnVkvj)
Prvo što su učenici zapazili je pucanje sjemenke i njezino klijanje s donje strane. Nakon 30-45 dana došlo je do razvoja korijena i biljke s gornje strane sjemenke.
Učenici su zatim proklijalu sjemenku posadili na način da su 1/3 sjemenke ostavili iznad zemlje.
![Slika 5. Sadnja sjemenke](https://www.profil-klett.hr/sites/default/files/styles/sx_1170/public/a17.jpg?itok=MhqGV5w7)
Učenici su bili izuzetno ponosni na realizaciju svojih ideja. Nakon što su posadili dovoljno biljaka, sljedeći korak bio je prodaja avokada. Sa zarađenim novcem kupljeni su novi plodovi avokada i posađeno je još novih biljaka.
Učenici su s nastavnicom iz engleskog jezika pronašli mnogo primamljivih recepata i izradili brojne slastice od avokada. Svoj projekt završili su izradom brošura na engleskom i hrvatskom jeziku koje su sadržavale recepte s avokadom. Gotove brošure podijelili su djelatnicima škole i ostalim učenicima.
![Slika 6. Izrađena brošura](https://www.profil-klett.hr/sites/default/files/styles/sx_1170/public/a4.jpg?itok=fZdeqERf)
Ovaj je projekt kod učenika potaknuo razvoj mnogih vještina poput komunikacije na stranom jeziku, spretnosti u kuhanju i pripremanju zdravih slastica i razvoja poduzetničkoga duha.
"Misliti, razmišljati i djelovati" bio je moto učenika tijekom cijelog projekta. Svakom novom aktivnošću učenicima su se otvarale nove ideje, a učili su vlastitim iskustvom, organizacijom i promišljenim planom.
Plod je rada učenika bio velik. Naučili su funkcionirati kao tim, zajedno brinuti o sjemenkama, a poslije i o biljkama. Organizacija prodaje i međusobno povjerenje doprinijelo je jačanju zajedništva u razredu.
Zaključak učenika:
Ajmo zavoliti ovo voće
Volim zdrav život
Ovo voće tijelo voli
Kretanje je zdravo, šetajte, vježbajte
A vitamin je u njemu
Dodatna prednost su proteini
Obilje vlakana
Članak priredile:
Dijana Penava, prof. biologije i kemije
Ivana Kozić, prof. eng. jezika i povijesti