Promišljamo i razmišljamo o svojim učenicima i sa svojim učenicima | Profil Klett

06. svibanj 2020.

Promišljamo i razmišljamo o svojim učenicima i sa svojim učenicima

avatar
Autor: Klara Šarčević

Ovo je priča o dvjema prijateljicama, kolegicama i suradnicama Aniti Poslon i Vesni Čondić, profesoricama hrvatskoga jezika i književnosti, autoricama vježba za poticanje i razvijanje čitalačke pismenosti Čitam i promišljam, koje je ponovno povezala ideja o drukčijemu pristupu razvijanju čitalačke pismenosti učenika. 

 

Riječi, rečenice, ulomci, priče, romani, mediji… dio su naše svakodnevice i svakodnevice naših učenika. Izloženi smo i mi odrasli i učenici na svakomu koraku mnogim informacijama, stoga se nametnulo pitanje kako naučiti ta mlada bića da u toj gomili informacija pronađu onu bitnu te je iskoriste najbolje što znaju za vlastite potrebe.

Izazov - kako učenike potaknuti na čitanje...

 

Svakodnevno sa svojim učenicima razgovaramo o onome što čitaju, no često smo se susretale s izazovom kako učenike potaknuti na čitanje, kako ih potaknuti na promišljanje o pročitanome tekstu, kako ih poučiti da se što uspješnije snalaze u tekstu, kako ih uvjeriti da u svakomu tom pročitanom tekstu mogu pronaći nešto za sebe što će im koristiti u životu jer se iz svakoga teksta nešto može naučiti, koje su to vrste tekstova iz kojih učenici mogu i trebaju učiti za život a da su njima dovoljno zanimljivi i izazovni.

 

Kako se sve u životu događa s nekim razlogom, tako se i nama dvjema prije dvije godine pružila prilika da se priključimo koderima PISA zadataka za Republiku Hrvatsku, a Anita i Stručnoj radnoj skupini za procjenu čitalačke pismenosti u sklopu predtestiranja međunarodnoga projekta PIRLS te sudjelujemo u edukacijama o izradi zadataka za poticanje i provjeru razine čitalačke pismenosti u učenika. U tim novim profesionalnim izazovima osvijestile smo ono bitno: ključ za poticanje učenika na čitanje jest ponuditi im zanimljive tekstove, a za promišljanje postaviti dobro poticajno pitanje.

 

Željele smo sve učenike u razredu potaknuti na promišljanje o tekstu, a to je bilo moguće tako da im ponudimo pisane zadatke (često u razgovoru o tekstu samozatajni učenici prođu neprimijećeni i ne doznamo kako oni zapravo dožive pročitani tekst).

Odlučile smo ponuditi svojim učenicima različite vrste tekstova koji obrađuju njima bliske teme i teme bitne za cijelu zajednicu koji će ih uvesti u stvarne i životne situacije te im o tim tekstovima postavimo nešto drukčija pitanja od onih na koja su navikli.

 

Iznenadila nas je povratna informacija učenika jer im se svidio nov pristup razumijevanju pročitanoga koji od njih ne traži poznavanje književne teorije, već promišljanje o pročitanome i primjenu u njihovu životu. Svakim novim tekstom učenici su imali manje potpitanja, a njihovi su odgovori bili smisleniji, jasniji i promišljeniji.  

Čitam i promišljam - dio je udžbeničke serije za Hrvatski jezik i književnost

 

Upravo je Profil Klett prepoznao potencijal koji ima ciklus Čitam i promišljam te nam pomogao da svoje ideje podijelimo sa svojim kolegama i njihovim učenicima nadajući se da će ostaviti traga u razvoju čitalačke pismenosti i da će naši učenici, rješavajući sustavno zadatke koji potiču na promišljanje, na sljedećim međunarodnim procjenama čitalačke pismenosti ostvariti bolje rezultate nego su ih postizali dosad.

 

Promišljajući, ljudi donose odluke, katkad dobre, katkad loše. Pisana je riječ ta koja nas potiče da razmišljamo, promišljamo, zaključujemo, povezujemo i nadasve uživamo u toj zanimljivoj borbi naših misli u kojima se one isprepleću jedne preko druge, a cilj im je zajednički: obogatiti naš duh.

Stoga, čitajmo i promišljamo zajedno, a ujedno i uživajmo u pisanoj riječi!

 

Tekst članka pripremile i napisale autorice materijala Čitam i promišljam, Anita Poslon i Vesna Čondić.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

„BAŠ BAŠTINA - BAŠ BAŠKA“

Godina 2018. proglašena je Europskom godinom kulturne baštine, a danas, 22. veljače, obilježavamo Dan hrvatske glagoljice i glagoljaštva. Primjerom dobre nastavne prakse aktualiziramo navedena događanja, ali i ukazujemo na važnost osvješćivanja kontinuiranog čuvanja baštine na tlu Hrvatske i šire. Ujedno, na ovaj način razvijamo osobni i zavičajni kulturni identitet kod naših učenika izvodeći zornu nastavu u poticajnom okruženju.

Hrvatski književnici - učitelji

Svjetski dan učitelja proglasio je UNESCO 1994. u spomen na isti datum 1966. kada je potpisana Preporuka o statusu učitelja. Prilika je to da se pokaže da je rad učitelja prepoznat kao jedan od najvažnijih za ukupan razvoj društva. Za učitelje književnosti poticajno je pronalaziti uzore u učiteljima književnicima. Podsjetimo se hrvatskih književnika koji su ujedno bili i učitelji.

 

 

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Zrinka Romić, Ela Družijanić Hajdarević, Zorica Lugarić, Lidija Sykora Nagy
udzbenik
Julijana Levak, Iva Močibob, Jasmina Sandalić, Irena Skopljak Barić
udzbenik
J. Levak, I. Močibob, J. Sandalić, I. Skopljak Barić, D. Greblički-Miculinić, M. Horvatek Forjan, G. Ljubas, A. Radeljić
udzbenik
Anđelka Rihtarić, Marina Marijačić, Danuška Ružić