26. rujan 2018.

DEMONSTRACIJA INERCIJE

Autor: Uredništvo STEM područja

Laboratorijske vježbe povezane su s razvijanjem kritičkog mišljenja, znanstvenog zaključivanja i rješavanje problema. Učenici su upoznati i primjenjuju zakone koji upravljaju kretanjem u raznovrsnim situacijama. Od učenika se očekuje da izračunaju učinak djelovanja sila na tijela, uključujući zakon inercije, povezanost između sile i ubrzanja, i narav sile između tijela.

PITANJA KOJA POTIČU ISTRAŽIVANJE

Što je inercija? Kako je ona povezana s Newtonovim 1. zakonom (zakon inercije)? Kako se to može demonstrirati?

 

CILJEVI

Laboratorijske vježbe povezane su sa sljedećim ciljevima učenja:

  • Učenici koriste kritičko mišljenje, znanstveno zaključivanje i rješavanje problema kako bi došli do činjeničnih odluka u razredu i izvan. Od učenika se očekuje da komuniciraju i primijene znanstvene podatke dobivene iz različitih izvora kao što su aktualna događanja, vijesti, članci objavljeni u časopisima i marketinški materijali.
  • Učenici su upoznati i primjenjuju zakone koji upravljaju kretanjem u raznovrsnim situacijama. Od učenika se očekuje da izračunaju učinak djelovanja sila na tijela, uključujući zakon inercije, povezanost između sile i ubrzanja, i narav sile između tijela.

 

TEMELJNE INFORMACIJE

Istražite vaše projektne teme prema navedenim pitanjima. Iskoristite bilo koji dostupan izvor da istražite temeljne informacije koje će vam pomoći da završite vaš projekt.

Ispod je popis ključnih riječi koji vam može pomoći u ovom istraživanju.

  • Prvi Newtonov zakon
  • Inercija
  • Sila
  • Svako tijelo u stanju mirovanja ostaje u stanju mirovanja
  • Zakon inercije
  • Masa
  • Drugi Newtonow zakon
  • Tijelo u kretanju ostaje u stanju kretanja

 

SIGURNOST I RUKOVANJE

Obratite pozornost na sljedeće preporuke za rukovanje i pridodajte te važne mjere opreza vašim uobičajenim laboratorijskim postupcima:

  • Budite pažljivi u rukovanju sa staklom u bilo kojoj demonstraciji zato što je lako lomljivo. Kada u demonstraciji rabite staklo, nosite deblje rukavice da zaštitite ruke i zaštitne naočale za oči.
  • Ako u svojoj demonstraciji koristite bilo kakva viseća ili padajuća tijela, maknite sve lomljive stvari ispod kao i svoje ruke ili prste prije nego objesite ili ispustite neko tijelo.
  • Pažljivo rukujte sa svježim jajima jer se lako mogu razbiti. Svakako operite ruke nakon dodirivanja bilo kojeg dijela razbijenoga svježeg jajeta.

 

ISTRAŽIVANJE

Ispod je popis dvanaest različitih demonstracijskih sredstava. Odaberite pet grupa i odredite na koji način svako izabrano sredstvo može biti iskorišteno za demonstraciju 1. Newtonovog zakona, odnosno zakona inercije. U svakoj demonstraciji morate odgovoriti na pitanje: Što je to zakon inercije i na koji ga način demonstriraju sredstva?

DOGRADNJA I SINTEZA

Odgovori na sljedeća pitanja odvest će vas do daljnjega kritičkog mišljenja o temi vašeg projekta i nadograditi vaše znanje. Pomoći će vam odgovoriti na pitanja koja bi mogli uputiti vaše razredne kolege dok im predstavljate temu.

  1. Na koji biste drugi način mogli demonstrirati inerciju sredstvima koja nisu navedena u gornjoj tablici? Predstavite demonstraciju i sredstva koja biste uporabili.
  2. Je li inercija sila? Pojasnite svoj odgovor uporabom specifičnih primjera.
  3. Kada biste bacili bejzbolsku lopticu ravno, što bi se dogodilo s gibanjem loptice nakon što je bačena, i zašto? Što bi se dogodilo s gibanjem loptice kada biste je bacili ravno, ali, zamislite da ste ovaj put u svemiru u bestežinskom prostoru?
  4. Navedite primjer kako biste povećali ili smanjili inerciju tijela.
  5. Zašto većina trgovačkih centara ima istaknutu zabranu da se djeci zabranjuje stajati u kolicima za kupnju robe? Obrazložite svoj odgovor koristeći u njemu izraz “inercija”.
  6. Kada djeca skaču uvis, njihove noge moraju proizvesti silu koja ih tjera uvis s tla. Slijedom toga oni odguravaju Zemlju od sebe. Zašto možemo vidjeti djecu da skaču uvis ali ne i Zemlju da se giba u suprotnom smjeru?
  7. Objasnite funkciju sigurnosnog pojasa u automobilu i zašto on mora biti pojačan za teže putnike. Uporabite izraze “sila” i “inercija” u vašem objašnjenju.

 

Izvor:

drive.google.com

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Čudo japanskoga školskog sustava

Koliko vam vremena treba da pomnožite 21 puta 13? Jedna minuta, vjerojatno. A koliko za 123 puta 321? Više od minute, sigurno. Međutim japanska su djeca sposobna to riješiti u trenutku, pomoću nekoliko redaka. Svako dijete to može čak i petogodišnje. Oni ne uče brojeve napamet. Umjesto toga, crtaju i igraju se.

Pitate se kako je to moguće.

Moguće je zato što se nastava u toj zemlji usmjerava na kvalitetu poučavanja, a ne na kvantitetu.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Ramiza Kurtović, Vladis Vujnović, Marija Šuveljak, Ivana Matić
udzbenik
Pavlović, Negovec
udzbenik
Ramiza Kurtović, Vladis Vujnović, Marija Šuveljak, Zvjezdana Heđi, Davor Horvatić
udzbenik
Ramiza Kurtović, Vladis Vujnović, Marija Šuveljak, Zvjezdana Heđi