Digitalizacija nastavnih sadržaja - kako učenicima olakšati usvajanje novih znanja
Kako koristiti digitalne sadržaje u nastavi njemačkoga jezika pročitajte u intervjuu s iskusnom korisnicom digitalnih alata i učiteljicom njemačkoga jezika Ankom Marić.
Današnjim učenicim digitalno okruženje je prirodno te je potrebno prilagoditi svoj pristup odgoja i obrazovanja metodama prihvatljivim novim generacijama. Uvođenjem računala i digitalnih zadataka u nastavu raste motivacija učenika, razvijaju se njihovi interesi i olakšava im se učenje. Na ovaj način svi učenici, pa i oni koji malo sporije usvajaju gradivo imaju priliku uspješno rješavati zadatke i to svojim tempom i u kontroliranim uvjetima. Također im se pruža mogućnost da samostalno uče i vježbaju. Velika je prednost i to što učenici mogu učiti u svako doba i kada nisu na nastavi te se time stvara pozitivan stav prema učenju stranoga jezika.
Reakcije učenika su vrlo pozitivne što i ne iznenađuje jer govorimo njihovim jezikom, a također se ovim oblikom nastave postiže pozitivna klima i radno ozračje. Na ovaj način su svi učenici uključeni i aktivno sudjeluju s povećanom koncentracijom i fokusom, što nam je u konačnici i cilj. Ovakav oblik nastave odnosno zadataka je posebno dobro prihvaćen kod učenika s malo lošijim rezultatima koji su pokazali dodatnu upornost i interes prilikom rješavanja. Dakle postigli smo da uče i usvajaju nova znanja bez „prisile“, a nastavu smo osvježili i učinili dinamičnijom.
„Nedostatak“ je jedino što učenici tada traže još - što zahtijeva veliki angažman.
Pri izradi digitalnih zadataka za komplet udžbenika Wir+ 1, 2, 3 najviše sam koristila LearningApps, odličan digitalni alat koji se sastoji od malih interaktivnih modula, aplikacija pomoću kojih izrađujete različite vlastite sadržaje odnosno zadatke, kako otvorenog tako i zatvorenog tipa, te također Educa play - digitalni alat koji je vrlo slično koncipiran. Oba alata su jednostavna i besplatna u svojoj osnovnoj verziji te nude platformu za izradu interaktivnih zadataka kao što su kvizovi, križaljke, interaktivne karte, memory–igrice, zadatci s audio podrškom, mogućnost didaktiziranja video sadržaja i tako dalje.
Dakle digitalni zadatci koje sam izradila za četvrti, peti i šesti razred prate udžbeničke komplete Wir+1, 2, 3 i obrađuju teme iz njih. Nastojala sam zadatcima obuhvatiti razvijanje vještina slušanja, čitanja i pisanja.
Izrađivala sam zadatke otvorenoga tipa (zadatci dopunjavanja ili kratkih odgovora) i zatvorenoga tipa (zadatci višestrukog izbora, zadatci alternativnog izbora, zadatci povezivanja i sređivanja), zatim zadatci uređivanja dijaloga, memory-kartice (kombinacije riječ–riječ, slika–riječ, audio–riječ ), zadatci postavljanja pitanja, slaganja rečenica i sl.
Nastojala sam da su postavljeni zadatci identični onima koje učenici imaju u svojim radnim bilježnicama.
Svakako bih preporučila Quizlet, odličan alat za uvježbavanje vokabulara te Kahoot, alat za izradu interaktivnog kviza koji se odvija u realnom vremenu i na koji sve generacije učenika, ali i odraslih odlično reagiraju upravo zbog elementa kompetitivnosti. Preporučila bih također Padlet - suradnički alat koji se može, između ostaloga, upotrijebiti kao platformu za dijeljenje sadržaja. Zatim Wizer.Me digitalni alat za izradu interaktivnih radnih listića s primamljivim sučeljem vrlo sličan alatima LearningApp i Educa play. Preporučila bih također Spiral, alat za brzu i jednostavnu provedbu formativne procjene znanja u svakodnevnim nastavnim aktivnostima. Naravno ima još puno korisnih i zgodnih alata za osvježiti svoju nastavu, učiniti ju dinamičnijom i učinkovitijom, ali potrebno je naglasiti da svi ti alati, koliko god oni jednostavni bili, zahtijevaju naš veliki angažman.
Često se na internetu mogu pronaći različiti alati i portali koji su jednostavni i korisni kao dodatno ili pomoćno sredstvo u nastavi. Također gotovo svi alati na svojim platformama nude već gotove predloške i sadržaje koje je potrebno samo malo modificirati i prilagoditi svojoj nastavi, što ne zahtijeva preveliki angažman, a osvježava nastavu i podiže aktivnost i uključenost učenika. Velika pomoć kolegama su gotovi digitalni zadatci koji prate udžbenike po kojima rade, a mogu se naći, primjerice, i na web-stranicama Profil Kletta kao i online stručna usavršavanja, tj. webinari putem kojih se kolege mogu konkretno upoznati s određenim digitalnim alatom.
Zadatke kolegice Anke Marić povezane s udžbenicima njemačkoga jezika Wir + 1, 2 i 3 za četvrti (1. godina učenja), peti (2. godina učenja) i šesti (3. godina učenja) razred potražite u našem Repozitoriju digitalnih sadržaja. Zadatke prate i upute u Word formatu koje olakšavaju korištenje.