12. ožujak 2018.

Strip: virtualna komunikacija na društvenim mrežama

Autor: Maja Trinajstić

Učenicima osmih razreda Osnovne škole Samobor strip je poslužio kao medij putem kojega su iznijeli iskustva i stavove o komunikaciji na društvenim mrežama među mladima. Na poticaj učitelja Slavena Jurića, učenici su obilježili Dan ružičastih majica i pridružili se borbi protiv vršnjačkog nasilja te upozorili na negativne pojave koje donosi tehnologija u svakodnevnom životu mladih.

Strip u sklopu medijske kulture

Strip kao popularan oblik medijske kulture pojavljuje se u svakodnevnom životu kao dio dnevnih novina, časopisa ili u obliku samostalnih izdanja. Riječ strip engleskoga je podrijetla, a izvorno znači traka ili vrpca kojom se upućuje na slijed crteža međusobno povezanih nekom radnjom. Većini učenika strip je blizak i poznat, a pobliže se s njime susreću i uče o obilježjima stripa (kadar, oblačići, pripovjedačev okvir, onomatopeja) unutar područja medijske kulture, a u okviru predmeta Hrvatski jezik u šestome razredu osnovne škole. Stripovi su učenicima bliski i zanimljivi upravo zbog načina na koji je neka tema obrađena. Kadrovi u kojima crtež prati priču, dinamičan spoj crteža i riječi koji brzo zaokuplja pozornost učenika te je kao takav izvrstan medij putem kojega će učenici naučiti nešto novo ili će se pak sami moći izraziti i izraditi strip na zadanu temu.

Međupredmetna korelacija – likovna i medijska kultura

Uzevši u obzir izražajna sredstva stripa, izrada stripa idealan je način za ostvarivanje međupredmetne korelacije (Hrvatski jezik, Likovna kultura). Učenici uče ili ponavljaju što su naučili o stripu u okviru medijske kulture, a potom sami izrađuju stripove na zadanu temu na satu Likovne kulture.

Učenicima osmih razreda Osnovne škole Samobor strip je poslužio kao medij putem kojega su izrazili svoja mišljenja, iznijeli iskustva i stavove o komunikaciji na društvenim mrežama među mladima. Uz pomoć i poticaj učitelja Slavena Jurića, učenici su ponovili koja su to bitna obilježja stripa, a potom su u kombiniranoj tehnici olovke B, drvenih bojica i flomastera izradili stripove. Kroz stvaranje vlastitih stripova, učenicima je pružena mogućnost za iznošenje iskustava i stavova vezanih uz virtualnu komunikaciju. Učenici su bili potaknuti na promišljanje o vlastitim postupcima i ponašanjima te su na taj način, između ostalog, obilježili Dan ružičastih majica i pridružili se borbi protiv vršnjačkog nasilja te upozorili na negativne pojave koje donosi tehnologija u svakodnevnom životu mladih.

Aktualna tema – zanimljiv strip

Dan ružičastih majica dan je tijekom kojega se posebno skreće pozornost i upozorava na prisutnost vršnjačkoga nasilja. Vršnjačko nasilje označava svaki oblik nasilje među mladima, a upravo su društvene mreže prostor koji omogućava verbalno nasilje među mladima te je, nažalost, postalo svakodnevna pojava. Komunikacija među mladima sve češće se odvija putem društvenih mreža, a mreža (internet) prisutna je u svakodnevnom životu pojedinca sa svim svojim negativnim i pozitivnim obilježjima. O mreži učenici uče i u okviru medijske kulture te u sedmom razredu osnovne škole uče o povijesti same mreže, njenom razvoju te sadržaju i mrežnim stranicama koje im mogu pomoći tijekom školovanja. Ono na što se posebno usmjerava pozornost učenika jesu i negativna obilježja mreže te moguće negativne posljedice koje se mogu pojaviti kada korisnici nisu dovoljno informirani ili pak previše vremena provode na samoj mreži. O ovoj problematici vrlo često i sami učenici znaju dosta te vrlo rado iznose svoja mišljenja, ili svoja te tuđa iskustva, jer i sami dosta vremena provode na mreži. Učenici tada govore o hakiranim profilima, ovisnosti o videoigrama, posljedicama na zdravlje koje sa sobom povlači predugo sjedenje za računalom ili s mobitelom u ruci, a naglašavaju i nedostatak druženja s vršnjacima na otvorenome prostoru.

Za tehnološki napredak, ali protiv neprikladne komunikacije

Posebno uznemirava činjenica verbalnog nasilja i neprikladne komunikacije među učenicima na društvenim mrežama koje mogu izazvati teške posljedice na psihu mladog čovjeka koji još nema dovoljno samopouzdanja te često trpi nasilje zbog straha i nerazumijevanja od strane okoline. Upravo zbog ovoga potrebno je što češće učenike poticati da na različite načine izraze i podijele svoja ili tuđa negativna iskustva te tako pokušaju pomoći jedni drugima, razumjeti jedni druge te u konačnici iskoristiti tehnološki napredak za vlastiti razvitak, a ne postati njegova žrtva.

 

Pripremila: Tatjana Ognjenović

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Stiže Božić

Stiže Božić i u Osnovnu školu Julija Klovića. Učenici marljivo uređuju školske prostore. Najviše vremena, truda i ljubavi posvećuje se kićenju školske jelke. Ukrasi su svake godine posebni jer ih sami izrađuju. Ove godine izrađivali su kućice od drveta i zvona u tehnici paper machea. Naše ideje slobodno iskoristite. Božić će vam sigurno biti još posebniji.

Kulturna baština u baštini

Kulturna baština je ljudsko nasljeđe koje treba nesebično čuvati te što više informirati i obrazovati mlađe generacije, a upravo je ona i jedna od tema našega likovnog natječaja Želim, stvaram, oblikujem. Jedna takva informativno-edukativna izložba „Dva mlina na Kupi" bila je puna tri mjeseca vidljiva u izložbenom prostoru Staroga grada Dubovca. 

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Ksenija Budija, Ida Petto
udzbenik
Dragica Dujmović-Markusi, Sandra Rosseti-Bazdan
udzbenik
J. Levak, I. Močibob, J. Sandalić, I. Skopljak Barić, D. Greblički-Miculinić, M. Horvatek Forjan, G. Ljubas , A. Radeljić
udzbenik
Ana Šobat, Martina Kosec, Jurana Linarić, Emina Mijatović, Zdenka Bilušić, Dijana Nazor