16. listopad 2017.

Započnite s umjetnošću

Autor: Damir Tadić

Sviđalo nam se to ili ne, činjenica je da se u mnogim školama na likovnu umjetnost, glazbu i dramski odgoj gleda kao na odmor za učenike. Učenici se prema tim predmetima mogu odnositi kao prema posebnim, izbornim ili dodatnim, podrazumijevajući tako da je umjetnost odstupanje od prave nastave, što ni izdaleka ne odgovara istini.

Umjesto da pruže odmor od učenja, satovi umjetnosti omogućuju učenicima prostor koji im je potreban da obrade i iskoriste ideje iz svih područja. Kritička analiza umjetnosti iz nekog razdoblja, primjerice, može poduprijeti lekciju iz povijesti. Analiziranje likovne umjetnosti i arhitekture može biti iskorišteno za ilustraciju matematičkih koncepata, poput Fibonaccijeva niza ili simetrije.

STEAM (prirodoslovlje, tehnologija, inženjerstvo, umjetnost i matematika) uzdiže nastavu umjetnosti od sporedne do glavne uloge. Umjesto da samo demonstriraju ideje iz drugih predmeta, satovi umjetnosti i sami po sebi zavrjeđuju razmatranje dok ideje iz prirodoslovlja, matematike, povijesti i jezika mogu također pružiti potporu učenju umjetnosti. Štoviše, umjetnost poučava obrazovne ideje i vrijednosti na način koji nije dostupan ni jednom drugom predmetu. Znanstveni radovi pokazuju da izobrazba u umjetnosti pridonosi pouci učenika u društveno-emocionalnim vještinama, potičući nepristranost i poštenje, motivirajući tako sveukupni školski uspjeh.

Umjetnost izgrađuje karakter

Umjetnost otvara prostor učenicima da otkriju iskustva drugih i daje im pripravnu platformu da podijele vlastita. Ne čudi stoga da sudjelovanje u umjetnosti od rane dobi stimulira učenike u njihovu društveno-emocionalnom razvitku. Rezultati nekih istraživanja pokazuju da će oni darovitiji iskazati veću sposobnost za promjenu i popravljanje svojeg raspoloženja, kao i da su manje sramežljivi, zabrinuti i agresivni.

Učitelji znaju da su društvene i emocionalne vještine ključne za učenike svih dobnih skupina. Uvažavamo li poučavanje naših učenika samosvijesti i suosjećajnosti za druge, onda je umjetnost zasigurno prava stvar za tu svrhu. Izobrazba u umjetnostima ne pomaže nam samo razumjeti svijet nego nam pomaže živjeti u njemu.

Umjetnost potiče poštenje

Koliko god se učitelji trudili potaknuti uspjeh svakog učenika, važno je prepoznati utjecaj društveno-ekonomskog statusa učenika na njihovu izloženost umjetnosti. Fran Smith, autorica članka Why Arts Education is Crucial, and Who’s Doing It Best sjajno to objašnjava: „Od Mozarta za bebe do baletnih suknjica za tek prohodalu djecu, pa do obiteljskih odlazaka u muzej, djeca imućnih roditelja, koji usto streme k umjetnosti, općenito su izložena umjetnosti neovisno o tome omogućuje li im to ili ne javna škola. Djeca iz obitelji s niskim dohotkom, često, nisu.“

Dajući prednost umjetničkoj izobrazbi u našim školama, učitelji pripomažu poravnavanju „igrališta“. Učitelji umjetnosti, dakle, postaju ključnim igračima u omogućavanju prigoda učenicima kojima je potrebna vremenski ograničena ili stalna pomoć te učenicima pridošlima iz neprivilegiranih društvenih i ekonomskih uvjeta. U izvješću 2012 NEA report iznosi se da srednjoškolski učenici kojima je potrebna vremenski ograničena ili stalna pomoć, a koji pohađaju intenzivan umjetnički program imaju brojne akademske koristi u usporedbi s njihovim vršnjacima. Primjerice, izobrazba u umjetnostima povezana je s boljim školskim rezultatima, višim karijernim ciljevima uz izraženiji građanski angažman. Čak i bolje od toga: i dok se NEA u izvješću usredotočila na utjecaj umjetnosti na učenike niskog društveno-ekonomskog statusa, nalazi su pokazali da učenici s boljom i lošijom ekonomskom situacijom podjednako imaju koristi od izobrazbe u umjetnostima.

Umjetnost podupire uspjeh u školi

Čak i učitelji koji prešutno podržavaju tu izobrazbu mogu i dalje oklijevati u davanju joj istog prvenstva kao matematici ili pismenosti. Naposljetku, i dok dobro odmjeren školski dan može pogodovati učenicima svakodnevno, hoće li nastava umjetnosti ili glazbe voditi k uspjehu na isti način kao što to čine i „školski“ predmeti?

Apsolutno! Zapravo, ako se nastavi iz umjetnosti dade prvenstvo u školskom danu učenika, mnogo je vjerojatnije da će to potaknuti njihovo sveukupno školsko postignuće. Primjerice, prema prije spomenutom NEA-inom izvješću: „za učenike koji imaju pristup umjetnosti u srednjoj školi tri puta je vjerojatnije da će postići zvanje sveučilišnog prvostupnika prije nego oni koji ne posjeduju to iskustvo (17 nasuprot 5 postotaka)“. Slično tome, u izvješću se navodi da će učenici koji su se obrazovali u umjetnosti na fakultetu vjerojatnije odabrati područja poput prava, medicine, obrazovanja ili menadžmenta. Izgleda da je visoko prioritetna izobrazba iz umjetnosti istoznačnica s visoko prioritetnim školskim postignućem.

Promjena percepcije nastave umjetnosti iz „sporedne uloge“ u „vodeću damu“ u izobrazbi učenika može dovesti do nekih izmjena, ali je promjena vrijedna napora. Izobrazba iz umjetnosti pomaže učenicima izgraditi društveno-emocionalne vještine, potiče poštenje i nepristranost te potpomaže sveukupan školski uspjeh. Učenje tih vrijednosti nije ni izborno ni dodatno – nego je ključno za izobrazbu naših učenika.

Izvor:

educationcloset.com

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Riječ žirija likovnog natječaja ŽELIM, STVARAM, OBLIKUJEM

Žiriranje učeničkih radova, foto: Sanjin Kaštelan

Kao i svakom žiriju izbor nije bio lagan. Pristigao je velik broj izuzetno kvalitetnih radova koji su svaki na svoj način bili likovno zanimljivi. No na kraju smo uspjeli odabrati najbolje radove vodeći se kriterijima: dob djeteta i njegove mogućnosti, tehnička izvedba, osobna emocija vidljiva u radu te estetska kvaliteta. Navedeni kriteriji spojili su se u jedan doživljaj koji je pomogao odabrati najbolje radove.

 

Stiže Božić

Stiže Božić i u Osnovnu školu Julija Klovića. Učenici marljivo uređuju školske prostore. Najviše vremena, truda i ljubavi posvećuje se kićenju školske jelke. Ukrasi su svake godine posebni jer ih sami izrađuju. Ove godine izrađivali su kućice od drveta i zvona u tehnici paper machea. Naše ideje slobodno iskoristite. Božić će vam sigurno biti još posebniji.

Predstavljam se svijetu likovnom kulturom

Učiteljica Ivana Maradin, jedna od nagrađenih mentorica prošlogodišnjeg natječaja Želim, stvaram, oblikujem, osobno i iskustveno opisuje načine propitivanja identiteta na nastavi Likovne kulture uz primjere radova učenike. Upravo je novi likovni natječaj „Predstavljam se svijetu“ mogućnost prikazivanja bilo kojeg hrvatskog zavičaja s običajima i njegovim ljudima. Uključite se i vi sa svojim učenicima!

 

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Ana Šobat, Martina Kosec, Jurana Linarić, Emina Mijatović, Zdenka Bilušić, Dijana Nazor
udzbenik
Ana Šobat, Martina Kosec, Jurana Linarić, Emina Mijatović, Zdenka Bilušić, Dijana Nazor

Komentari

Slika korisnika Maria22

Pozdrav Prijatelji su Maria Guadalupe, ovdje sam kako bih informirao sve što sam doživio online kada sam tražio kredit. Izgubio sam mnogo novca tražeci zajam dok nisam upoznao VLADIMIRA FINANCIAL INVESTITORA. Tko mi je pomogao dobiti kredit od 60000 eura po kamatnoj stopi od 2%. Ako trebate kredit i ako ste ozbiljni, savjetujem vam da poslušate moj savjet i kontaktirate je putem e-pošte: (vladimirafinancijskiinvestitor@yahoo.com) Kontaktirajte putem aplikacije WhatsApp: +16014560144 za vaš zahtjev za kredit, hvala na slušanju
Slika korisnika Maria22

Pozdrav Prijatelji su Maria Guadalupe, ovdje sam kako bih informirao sve što sam doživio online kada sam tražio kredit. Izgubio sam mnogo novca tražeci zajam dok nisam upoznao VLADIMIRA FINANCIAL INVESTITORA. Tko mi je pomogao dobiti kredit od 60000 eura po kamatnoj stopi od 2%. Ako trebate kredit i ako ste ozbiljni, savjetujem vam da poslušate moj savjet i kontaktirate je putem e-pošte: (vladimirafinancijskiinvestitor@yahoo.com) Kontaktirajte putem aplikacije WhatsApp: +16014560144 za vaš zahtjev za kredit, hvala na slušanju