15. studeni 2017.

Univerzalni dan djeteta: ideje za aktivnosti na satu engleskog jezika i kod kuće

Autor: Sana Perić

„Djeca su žive poruke koje šaljemo u vrijeme koje nećemo doživjeti.“

Neil Postman

Jeste li znali da do prve godine dijete razumije oko 70 riječi, a da dvogodišnja djeca u prosjeku nauče pet novih riječi svaki dan? Da je trogodišnji dječak glasniji od 200 odraslih glasova u prepunom restoranu, a da četverogodišnjakinja u prosjeku pita 437 pitanja u danu? Naposljetku, jeste li znali da je istraživanje pokazalo da djeca univerzalno ne vole klaunove?

Djeca su fascinantna (Između prve i druge godine stvaraju novu vezu između neurona svake sekunde!), ali su i najranjivija te se nisu kadra sama boriti za svoja prava. Stoga su pojedine zemlje odabrale datume na koje obilježavaju važnost djece, a međunarodno se slave Međunarodni dan djece u lipnju te Univerzalni dan djece kojeg obilježavamo u studenom.

Potonji je utemeljen 1954. godine, s ciljem promoviranja UN-ove Povelje o pravima djeteta, a poslije, od 1989. i Konvencija o pravima djeteta. Konvencija obećava svakom djetetu i mladoj osobi (do 18 godina) na svijetu pravo na obrazovanje, zdravstvenu skrb, prehranu, smještaj, igru, uvažavanje, poštovanje, zaštitu od diskriminacije, iskorištavanja, nasilja… Stotinu i devedeset i četiri države potpisnice Konvencije dale su obećanje da će svoj djeci osigurati jednaka prava.

 

Prava nisu osigurana svima

Sva djeca imaju pravo ići u školu, igrati se, družiti se s prijateljima, biti zaštićena od nasilja i diskriminacije... No, ta prava nisu zajamčena svoj djeci. Najranjivije skupine − djeca bez roditelja, djeca s teškoćama, djeca pripadnici manjina, djeca prisiljena na rad i druge vrste iskorištavanja − najviše su u riziku od kršenja temeljnih prava na preživljavanje, zaštitu i slobodu. Čak 168 milijuna djece na svijetu danas radi i ne može pohađati školu, a između 500 milijuna i 1,5 milijarde djece trpi nasilje.

Važno je obrazovati našu djecu o ranjivijoj djeci, čime ćemo ih potaknuti da cijene svoja prava te ih nadahnuti da pomognu manje sretnima.

Kako to možemo napraviti?

Kod kuće

  • Provedite dan u igri s vašom djecom, nećakinjama i nećacima, unukama i unucima, djecom iz susjedstva... Razgovarajte s njima. Počastite ih izlaskom po njihovom izboru: u park, kazalište, šetnju ili kino.
  • Pogledajte zajedno film koji tematizira dječja prava. Predlažemo In This World, Arna's Children i Slumdog Millionaire .
  • Porazgovarajte s djecom o dječjem radu, zajedno istražite koje tvrtke koriste dječji rad i donesite odluku da nećete kupovati njihove proizvode.
  • Pokažite svojoj kćeri mrežnu stranicu A Mighty Girl na kojoj je okupljena najveća kolekcija knjiga, igračaka i filmova za pametne, samopouzdane i hrabre djevojčice.

U školi

  • Naučite djecu koja su njihova prava. Pročitajte zajedno Deklaraciju o pravima djeteta, a ovdje pogledajte kratke animirane filmove. Popričajte o njima – u tome vam može pomoći nastavni listić s kraja ovog teksta.
  • Potaknite učenike i učenice da prepoznaju razlike između njihovog života i života djece u siromašnim zemljama. Djecu podijelite u grupe te svakoj grupi dajte prethodno pripremljene fotografije djece iz neke od zemalja trećeg svijeta. Neka djeca uoče vidljive razlike i koja prava ta djeca imaju ili trebaju imati. Jesu li prava te djece učinkovito implementirana? Za sat engleskog jezika to mogu biti i zemlje engleskoga govornog područja. Potaknite djecu da izrade plakat.

- Uvedite u aktivnost povijesni element tako što ćete s učenicima i učenicama razmotriti djetinjstvo tijekom stoljeća. Ne samo da će to pomoći vašoj djeci da shvate kako je njihov položaj različit u odnosu na položaj djece prije nekoliko desetljeća, već ćete održati međupredmetni nastavni sat. Aktivnost se može provesti intervjuiranjem članova obitelji, susjeda i sl, ili djeca u grupama mogu proučiti zadana povijesna razdoblja. I ovdje ih potaknite da izrade plakat.

  • Provedite akciju sakupljanja simbolične svote novca te donirajte sakupljeno organizacijama koje se bave pravima djeteta.
  • Poslušajte i pročitajte priče o inspirativnoj djeci. Upoznajte ih s radom nobelovke Malale Yousafzai i pogledajte zajedno TED Talkove inspirativne djece. Upitajte ih poznaju li dijete koje je učinilo nešto hrabro, zanimljivo ili inspirativno.

 

Nastavni listić iz engleskog jezika za više razrede osnovne škole možete skinuti ovdje.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Stigli su nastavni listići za 5. i 6. razred!

Predstavljamo vam radne listiće CLEVER ME! za 5. i 6. razred osnovne škole – 1. dio, autorica Ivane Cetine, Jasminke Jager te Jelene Vrkljan (5. razred) Ivane Bokavšek, Zorane Brodarić te Ivane Pavlović (6. razred). Te jedinstvene listiće izradili smo za učitelje kao kompletan dodatni materijal, a posebno su pogodni za roditelje koji žele s djecom raditi kod kuće.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Herbert Puchta, Jeff Stranks, Peter Lewis-Jones
udzbenik
Maidment, Roberts
udzbenik
Marinko Uremović, (Daška Domljan)
udzbenik
Kristina Čajo Anđel, Daška Domljan, Ankica Knezović, Danka Singer