13. rujan 2018.

Lutka: prijatelj i suradnik u učenju

avatar
Autor: Klara Šarčević

LUTKOLJUBAC

 

Glumac u čudnoj nekoj pozi

s lutkama živi u slozi.

Uglavnom, gleda im u leđa,

okret mu je fina pređa.

Podrugljiva smijeha, crvena lica,

sve to jer mu je lik-ulizica.

No, za trenutak koji

na ruci mu je druga lutka.

I ona mu dobro stoji,

iako sramežljivo viri iz kutka.

Lutka želi karakterističan hod,

zahtijeva pravilan stas.

A kada pjevati zaželi,

jednostavno uzme glumcu glas.

Tako lutke iznad paravana

pričaju svoje.

A iza paravana – ne zna se tko je!

 

Božena Delaš                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Od 15. do 21. rujna 2018. godine, stanovnici Zagreba te svi njegovi posjetitelji moći će sudjelovati na Međunarodnom festivalu kazališta lutaka, PIF-u, na kojemu će šest dana moći gledati lutkarske predstave iz različitih zemalja te sa svojim najmlađima prisustvovati mnogobrojnim lutkarskim radionicama. Cilj je programa, kao i samoga festivala, pored starijih, ukazivati i na neke nove dosege i poglede na lutkarsku umjetnost.

                                                                                   

Čudesna moć lutke

Od davnih vremena pa sve do danas lutka ima veliku ulogu u životu svakoga djeteta. Bez nje je djetinjstvo nezamislivo i gotovo svaki odrasli čovjek veže lijepe uspomene uz to razdoblje. Mnogi su svoje lutke izrađivali od različitih materijala, a zatim ih doživljavali kao prijatelja koji je s njima razgovarao, igrao se, išao u goste i štitio ih dok spavaju. Na taj se način, između ostalih, razvilo lutkarstvo kao scenska umjetnost, u mnogočemu slična glumačkom kazalištu, samo što kod lutkarstva postoji posrednik između glumca i publike: lutka. Lutka - igračka potiče dijete na igru, imaginaciju, a lutka - scenski rekvizit polako mu otvara vrata umjetnosti te razvija smisao za dobro, plemenito, moralno, lijepo. Čudesnu moć lutke nad djetetom otkrili su mnogi stručnjaci u radu s djecom jer lutka omogućuje stjecanje novih spoznaja na primjeren način.

 

 

U nastavku ćemo pozornost pridati vrstama lutaka od kojih su neke primjerene za rad s djecom.

 

GINJOL ili lutka rukavica – navlači se na ruku poput rukavice. Obično kažiprst pokreće glavu, a palac i mali prst pokreću lutkine ruke. Karakterizira ju jednostavnost, a djeca ju najviše prihvaćaju jer ju mogu u potpunosti kontrolirati.

 

ZIJEVALICA – je vrlo slična ginjolu, ali je njezina posebnost u tome što prsti lutkarove ruke otvaraju i zatvaraju lutkina usta. Upotrebljava se kad treba izraziti govor ili kad govor nosi najveću poruku.

 

LUTKA SJENA – nalazi se između platna i svjetlosti, a svoj život započinje u rukama animatora koji ju pokreće dok gledatelji s druge strane platna uživaju u čarobnoj igri sjena. Ovakve lutke imaju snažan učinak na djecu i predstavljaju velik izazov.

 

Pod pojmom JAVAJKA podrazumijevaju se sve lutke koje se pokreću i kontroliraju pomoću štapa i žica. Može ih izraditi svako dijete tako da nacrtanu figuru izreže i pričvrsti na štap.

 

MARIONETA – je svaka lutka koju pokreću konci ili lutke na koncima. Zbog posebnosti izrade i animacije takve su lutke najzahtjevnije, tj. najsloženije od svih lutkarskih formi.

 

Kao lutka može poslužiti i sve ono čemu djeca žele i mogu dati život, ono čime se svakodnevno igraju, što mogu pokrenuti u svojoj mašti.

 

Lutku možemo primijeniti gotovo u svim nastavnim predmetima. Ona je izrazito poticajna na satu razrednog odjela. Nezaobilazna je u stjecanju moralnih, etičkih, estetskih, kulturnih, civilizacijskih, tradicijskih, socijalnih i drugih vrijednosti. Izradom lutaka na satu likovne kulture možemo probuditi učenikovu kreativnost i maštu, a na satu hrvatskoga jezika njegovo govorno stvaralaštvo.

 

U našem repozitoriju donosimo nekoliko zadataka koji vam mogu pomoći u razvoju verbalnih sposobnosti, bogaćenju rječnika, razvijanju logičkoga i smislenoga povezivanja, a u kojima možete upotrijebiti lutke. Napravite ugodno ozračje u razredu uz puno smijeha, pjesama, igri, uključite učenika u aktivan rad, osuvremenite poučavanje i uz malo mašte pružite konkretno iskustvo koje je rezultat smislene aktivnosti učenika.

https://www.profil-klett.hr/repozitorij-materijali/lutka-u-nastavi-hrvatskoga-jezika

 

Prema: Vukonić-Žunič, J., Delaš, B., Lutkarski medij u školi, Školska knjiga, Zagreb, 2009.

              Županić Benić, M., O lutkama i lutkarstvu, Leykam international, Zagreb, 2009.

Galerija: 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Anđelka Rihtarić, Marina Marijačić, Danuška Ružić
udzbenik
Dragica Dujmović-Markusi, Sandra Rosseti-Bazdan
udzbenik
Vesna Budinski, Marina Diković, Gordana Ivančić, Martina Kolar Billege, Suzana Delić
udzbenik
Gordana Lovrenčić-Rojc, Ela Družijanić Hajdarević, Valentina Lugomer, Zorica Lugarić