13. rujan 2018.

Lutka: prijatelj i suradnik u učenju

avatar
Autor: Klara Šarčević

LUTKOLJUBAC

 

Glumac u čudnoj nekoj pozi

s lutkama živi u slozi.

Uglavnom, gleda im u leđa,

okret mu je fina pređa.

Podrugljiva smijeha, crvena lica,

sve to jer mu je lik-ulizica.

No, za trenutak koji

na ruci mu je druga lutka.

I ona mu dobro stoji,

iako sramežljivo viri iz kutka.

Lutka želi karakterističan hod,

zahtijeva pravilan stas.

A kada pjevati zaželi,

jednostavno uzme glumcu glas.

Tako lutke iznad paravana

pričaju svoje.

A iza paravana – ne zna se tko je!

 

Božena Delaš                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Od 15. do 21. rujna 2018. godine, stanovnici Zagreba te svi njegovi posjetitelji moći će sudjelovati na Međunarodnom festivalu kazališta lutaka, PIF-u, na kojemu će šest dana moći gledati lutkarske predstave iz različitih zemalja te sa svojim najmlađima prisustvovati mnogobrojnim lutkarskim radionicama. Cilj je programa, kao i samoga festivala, pored starijih, ukazivati i na neke nove dosege i poglede na lutkarsku umjetnost.

                                                                                   

Čudesna moć lutke

Od davnih vremena pa sve do danas lutka ima veliku ulogu u životu svakoga djeteta. Bez nje je djetinjstvo nezamislivo i gotovo svaki odrasli čovjek veže lijepe uspomene uz to razdoblje. Mnogi su svoje lutke izrađivali od različitih materijala, a zatim ih doživljavali kao prijatelja koji je s njima razgovarao, igrao se, išao u goste i štitio ih dok spavaju. Na taj se način, između ostalih, razvilo lutkarstvo kao scenska umjetnost, u mnogočemu slična glumačkom kazalištu, samo što kod lutkarstva postoji posrednik između glumca i publike: lutka. Lutka - igračka potiče dijete na igru, imaginaciju, a lutka - scenski rekvizit polako mu otvara vrata umjetnosti te razvija smisao za dobro, plemenito, moralno, lijepo. Čudesnu moć lutke nad djetetom otkrili su mnogi stručnjaci u radu s djecom jer lutka omogućuje stjecanje novih spoznaja na primjeren način.

 

 

U nastavku ćemo pozornost pridati vrstama lutaka od kojih su neke primjerene za rad s djecom.

 

GINJOL ili lutka rukavica – navlači se na ruku poput rukavice. Obično kažiprst pokreće glavu, a palac i mali prst pokreću lutkine ruke. Karakterizira ju jednostavnost, a djeca ju najviše prihvaćaju jer ju mogu u potpunosti kontrolirati.

 

ZIJEVALICA – je vrlo slična ginjolu, ali je njezina posebnost u tome što prsti lutkarove ruke otvaraju i zatvaraju lutkina usta. Upotrebljava se kad treba izraziti govor ili kad govor nosi najveću poruku.

 

LUTKA SJENA – nalazi se između platna i svjetlosti, a svoj život započinje u rukama animatora koji ju pokreće dok gledatelji s druge strane platna uživaju u čarobnoj igri sjena. Ovakve lutke imaju snažan učinak na djecu i predstavljaju velik izazov.

 

Pod pojmom JAVAJKA podrazumijevaju se sve lutke koje se pokreću i kontroliraju pomoću štapa i žica. Može ih izraditi svako dijete tako da nacrtanu figuru izreže i pričvrsti na štap.

 

MARIONETA – je svaka lutka koju pokreću konci ili lutke na koncima. Zbog posebnosti izrade i animacije takve su lutke najzahtjevnije, tj. najsloženije od svih lutkarskih formi.

 

Kao lutka može poslužiti i sve ono čemu djeca žele i mogu dati život, ono čime se svakodnevno igraju, što mogu pokrenuti u svojoj mašti.

 

Lutku možemo primijeniti gotovo u svim nastavnim predmetima. Ona je izrazito poticajna na satu razrednog odjela. Nezaobilazna je u stjecanju moralnih, etičkih, estetskih, kulturnih, civilizacijskih, tradicijskih, socijalnih i drugih vrijednosti. Izradom lutaka na satu likovne kulture možemo probuditi učenikovu kreativnost i maštu, a na satu hrvatskoga jezika njegovo govorno stvaralaštvo.

 

U našem repozitoriju donosimo nekoliko zadataka koji vam mogu pomoći u razvoju verbalnih sposobnosti, bogaćenju rječnika, razvijanju logičkoga i smislenoga povezivanja, a u kojima možete upotrijebiti lutke. Napravite ugodno ozračje u razredu uz puno smijeha, pjesama, igri, uključite učenika u aktivan rad, osuvremenite poučavanje i uz malo mašte pružite konkretno iskustvo koje je rezultat smislene aktivnosti učenika.

https://www.profil-klett.hr/repozitorij-materijali/lutka-u-nastavi-hrvatskoga-jezika

 

Prema: Vukonić-Žunič, J., Delaš, B., Lutkarski medij u školi, Školska knjiga, Zagreb, 2009.

              Županić Benić, M., O lutkama i lutkarstvu, Leykam international, Zagreb, 2009.

Galerija: 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

7 preporuka za roditelje – kako potaknuti razvoj čitalačke pismenosti kod djeteta?

Iako u razvijanju čitalačke pismenosti škola ima iznimno važnu ulogu, znanstvenici i stručnjaci ipak tvrde da ljubav prema čitanju i razvijanje sposobnosti čitanja započinje i završava – kod kuće te da su roditelji vrlo važan čimbenik koji ima ključnu ulogu u savladavanju vještine čitanja i poticanju čitalačkih navika.

Zanima nas

Pismo za Majčin dan

11. svibnja posvećen je pisanju pisama i isticanju uloge pisma u svakodnevnom životu. Iako pomalo zaboravljena aktivnost, pisanje pisama vraća nas posebnom obliku komunikacije s nama dragim osobama kojima su najčešće namijenjena pisma koja pišemo upravo na taj dan.

 

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Julijana Levak, Iva Močibob, Jasmina Sandalić, Irena Skopljak Barić
udzbenik
Vesna Budinski, Katarina Franjčec, Marijana Zelenika Šimić, Ivana Lukas
udzbenik
J. Levak, I. Močibob, J. Sandalić, I. Skopljak Barić, D. Greblički-Miculinić, M. Horvatek Forjan, G. Ljubas , A. Radeljić
udzbenik
Ela Družijanić Hajdarević, Gordana Lovrenčić-Rojc, Zorka Lugarić, Valentina Lugomer