29. studeni 2017.

Govorništvo kao izvannastavna aktivnost

Autor: Suzana Mihelčić

Zašto govorništvo?

„Mozak je zaista prekrasna stvar. Započinje raditi istog trena kad se rodite i ne staje sve do trenutka kad trebate govoriti u javnosti.“ – kaže Mark Twain, poznati američki pisac. „Točno tako! Kad me učitelj iz kemije prozove, zaboravim sve ono što sam do tada znala." – kaže učenica Ana.

Kako bi naučili učenike nositi se s pojavom straha kod usmenog ispitivanja te o načinima komuniciranja s učiteljima i ostalima u nastavnom procesu, u našoj je školi pokrenuta izvannastavna aktivnost Govorništvo. Iako živimo u doba tehnoloških čuda čijim kanalima svakodnevno komuniciramo, govor i ljudski kontakt ne možemo i ne smijemo zanemariti. Učenike trebamo poticati da budu bolji govornici i uspješniji sugovornici u nastavnom procesu, a to mogu samo ako znaju slušati. No, svjesni smo da je danas komunikaciju u učionici teško održavati, zar ne?

 

Dobar su(govornik)

U nastavi uvijek imam svoju žutu smješko-lopticu. Mekanu, mirišljavu, punjenu sitnim stiroporom. Učenici je upoznaju u prvom susretu sa mnom i gnjave je do kraja osmog razreda. Osim što je koristim za održavanje koncentracije kod usmenog izražavanja i oslobađanja mini stresova koje svako dijete proživljava kada priča (osobito na stranom jeziku), savršeno mi je pomagalo da ih naučim važnosti „čekanja u redu“. Oni već znaju da govori isključivo učenik koji u tom trenu gnječi tu jadnu žutu lopticu, a na ostalima je red da slušaju – jer to radi svaki dobar (su)govornik. 

Komunicirajmo tijelima

Znamo i sami da mi ljudi nismo jednako pričljivi svaki dan, a poznato nam je da je komunikacija bez riječi ponekad sretnije rješenje. Govor tijela može itekako govoriti više od samih riječi, stoga je igra pantomima osjećaja itekako korisna govornička aktivnost kojom trenutno izražavamo prisutne emocije. Također se takva aktivnost može koristiti za poticanje suradnje u skupini bez komuniciranja riječima. Učenicima se može zadati zadatak da se poredaju u kolonu prema datumu rođenja neverbalnim komuniciranjem. U razredu ćete dobiti željenu tišinu, a učenici će vam istovremeno pokazati umijeće komuniciranja rukama na suradnički način.

 

Vježbe verbalne komunikacije

U ovoj skupini dostupne su raznolike metode komuniciranja od tradicionalnog igranja uloga i brainstorming-a (oluja mozgova) do izvođenja prigodnog govora, intervjua, reportaže/izvještaja s kulturne manifestacije pa čak i debate. Polaznici grupe u našoj su školi priredili, snimili i uredili dnevnik emisiju pod nazivom Govorništvo TV u kojoj su obuhvatili sve bitne karakteristike dnevnika od uvodne špice do crne kronike, sporta, glazbe, zabavnog programa i vremenske prognoze. Poticati i usavršavati sposobnost govorenja moguće je na sto načina – samo ih treba znati dobro prezentirati učenicima da bi rezultate rada kasnije i oni mogli prikazati nama.

Debata kao tehnika komuniciranja

Jedna je od učenicima najomiljenijih tehnika raspravljanja koja se temelji na iznošenju argumenata u vremenski ograničenom razdoblju - debata. Rasprava je to između afirmacijske i negacijske skupine te je odlična vježba za razvoj kritičkog mišljenja i poticanje slušanja te uvažavanja tuđeg mišljenja. Učenici razvijaju socijalne vještine kao što su uspostavljanje timskog rada te se upoznaju s društvenim problematikama kao što su nasilje, ocjenjivanje u školi ili obiteljski odnosi. Tijek debate prate suci koji biraju pobjednike prema spretnosti debatiranja, jasnoći argumentiranja i govorničkim vještinama.

 

Govorništvom protiv treme

Pitate li polaznike govorničke skupine kako svladavaju tremu prilikom usmenog odgovaranja spomenut će vam nekoliko glavnih zapovijedi:

  1. Think pink (misli pozitivno) – izbaci iz glave rečenice poput: „Samo da me to ne pita.“ ili „ Opet ću dobiti jedinicu.“.
  2. Opusti se.
  3. Duboko diši.
  4. Pitaj učitelja za pojašnjenje ako nisi dobro razumio pitanje.
  5. Reci učitelju da si nervozan i pokušaj se umiriti.
  6. Najučinkovitije od svega – uči redovito i slušaj učitelja kada ispituje druge učenike pa nećeš imati potrebe slijediti 5 zapovijedi usmenog odgovaranja!

Proslijedite znanje o dvoboju s tremom i pokušajte iskoristiti pokoji element iz ovoga štiva – igrajte se govorništva i vi.