Kako pomoći osmašima u odabiru srednje škole | Profil Klett

26. svibanj 2020.

Kako pomoći osmašima u odabiru srednje škole

avatar
Autor: Sanja Daić

Zahtjevi akademske sredine izazov su većini učenika, no možda i najveći onima koji završavaju osnovnoškolsko obrazovanje i pred njima je važna odluka – u koju se srednju školu upisati.

Uz izazov odluke koja će odrediti tijek daljnjeg školovanja i karijere naših osnovnoškolaca, također ih očekuje i izazov uklapanja u novo društvo, a neke i prilagodba na novu okolinu. Uz te neizvjesnosti jedan od velikih pritisaka čini i onaj za dobrim ocjenama, koje će im omogućiti upis u željene škole. Pa kako im u pomoći tijekom tog razdoblja i olakšati im proces odluke i upisa?

Za početak – pomozite im u informiranju

 

O upisu u željenu srednju školu važno je početi razgovarati dovoljno rano, kako bi se učenici pravodobno usmjerili na kriterije bitne za upis u određene škole. Važno im je objasniti kriterije upisa u srednje škole i dati im informaciju o tome gdje se mogu raspitati o upisnim bodovnim pragovima. Detaljne informacije o kriterijima upisa mogu se pronaći na mrežnim stranicama Nacionalnoga informacijskog sustava prijava i upisa u srednje škole 

 

Za većinu srednjih škola, zbroj bodova za upis sastoji se od zbroja ukupnih prosjeka ocjena od 5. do 8. razreda, pri čemu se u 7. i 8. razredu tome dodaju i zaključne ocjene iz hrvatskog jezika, matematike i prvog stranog jezika. Za četverogodišnje srednje škole tome se pribrajaju ocjene iz 7. i 8. razreda za još tri dodatna predmeta, ovisno o vrsti škole. Tom računicom, maksimalni broj bodova iznosi 80. Učenici tako mogu zbrojiti vlastite ocjene, a na stranici https://www.upisi.hr/upisi/ mogu provjeriti koliko je bodova bilo potrebno za upis u određenu školu u ovoj akademskoj godini. Tako gledano, važno je na vrijeme utvrditi koji su dodatni predmeti traženi u njihovoj željenoj školi. Na taj način, učenici će znati na koje se predmete trebaju osobito usmjeriti tijekom učenja i u skladu s tim rasporediti svoje vrijeme.

 

 

Kako im pomoći da spoznaju vlastite interese

 

Neki učenici pokazuju posebno zanimanje za neke školske predmete i stoga im je odabir srednje škole vrlo jasan. No, ima i onih manje zainteresiranih i motiviranih za učenje ili pak učenika koji pokazuju višestruke interese. Njima je važno pomoći u otkrivanju i izboru interesa. Na internetskim stranicama postoje razni alati za pomoć u odabiru zanimanja. Jedan je od njih Upitnik interesa i kompetencija, online upitnik Hrvatskog zavoda za zapošljavanje.

Za njegovo je rješavanje potrebno 20-ak minuta, što omogućuje jednostavnu primjenu na satu razredne zajednice. Sastoji se od 47 pitanja o interesima i sklonostima, na temelju čega sustav predlaže neka zanimanja. Potom dolazi 47 pitanja o vještinama, znanjima i sposobnostima, nakon čega slijedi i konačni savjet. Računalo analizira odgovore i nudi nekoliko zanimanja, s obzirom na interese i sklonosti te vještine, znanja i sposobnosti. Klik na zanimanje s tog popisa daje njegov opis – sadržaj tipičnih poslova, potrebno obrazovanje, poželjne osobine radnika i slično.

 

Postoji i Centar za informiranje i savjetovanje o karijeri (CISOK), u kojem se može dogovoriti savjetovanje. U Hrvatskoj takve centre možemo naći u Bjelovaru, Dubrovniku, Karlovcu, Koprivnici, Osijeku, Splitu, Slavonskom Brodu, Šibeniku, Varaždinu, Vukovaru, Zadru i Zagrebu.

U slučaju teškoća pri donošenju odluke, za profesionalnu orijentaciju može se obratiti i Hrvatskom zavodu za zapošljavanje, gdje pružaju informacije i savjete.

Usluga profesionalne orijentacije dostupna je i u nekim psihološkim centrima i udrugama.

Pomozite im da smanje stres zbog odluke...

 

Premda je pred njima važna odluka, treba im pomoći da tu situaciju sagledaju iz više kutova, radije nego crno-bijelo. Neuspjeh upisa u željenu srednju školu može biti izvor velikog nezadovoljstva. No premda se u ovom trenutku upis u srednju školu čini presudnim, važno ga je ipak promotriti kao jednu stepenicu u cjeloživotnom obrazovanju, a ne kao nešto što će nepovratno zacrtati njihov put.

Učenicima koji k meni dolaze na profesionalnu orijentaciju i zabrinuti su zbog upisa u željenu srednju školu često ispričam jednu anegdotu. Riječ je istinitoj priči mog prijatelja, koji je vrlo uspješan i zadovoljan u pogledu svoje karijere. No do toga je došao pomalo „zaobilaznim putem“. Naime, nakon što je ponavljao osmi razred, upisao se u srednju školu strukovnog usmjerenja. Nakon završetka srednje škole uspio je upisati i završiti Fakultet strojarstva i naposljetku došao do sadašnjeg zaposlenja. 

Poanta je priče - premda se čini da će im ova odluka „zacrtati“ tijek života, put do uspjeha često nije pravocrtan, nego ga možemo oblikovati na različite načine.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Emocije u razredu – kako se nositi s njima

U prosječnom školskom danu učenici dožive niz emocija. Kad uče teško gradivo, razdražljivi su i frustrirani. Kad dožive neuspjeh, ljuti su ili tužni. Sretni su zbog druženja s prijateljima i ponosni kad čuju pohvalu.

Istraživanja kažu da nije važno samo ono što učimo, nego i kako učimo. Zabrinuta, tužna ili ljuta djeca teško se mogu koncentrirati na učenje.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja