Kako s učenicima zaokružiti ovu školsku godinu? | Profil Klett

15. lipanj 2020.

Kako s učenicima zaokružiti ovu školsku godinu?

avatar
Autor: Sanja Daić

Ova školska godina ostat će upamćena kao možda i najneobičnija u životu mnogih učenika i učitelja. No bližimo se njezinu kraju i još jednom ljetnom odmoru. Prije zasluženog odmora, s učenicima valja zaokružiti ovu cjelinu u njihovu obrazovanju.

 

U psihologiji u ovom kontekstu postoji zanimljiv fenomen pod nazivom Zeigarničin efekt. Taj je pojam prije svega nastao u kontekstu istraživanja pamćenja, a govori o tome da se uspješnije sjećamo nedovršenih radnji nego uspješno dovršenih. Time možemo objasniti i pojačanu brigu, anksioznost i preplavljujuće misli u situacijama kada imamo osjećaj nedovršenosti neke započete cjeline (primjerice neka obveza koju trebamo završiti ili neki nerazjašnjeni međuljudski odnos).

Stoga je osjećaj dovršenosti vrlo važan i za vas i za učenike, kako s krajem školske godine ne biste ostali pod dojmom nejasnoga završetka. To osobito vrijedi ako se sa svojim učenicima nemate priliku uživo pozdraviti i oprostiti za kraj školske godine.

Ideje za kraj školske godine...

 

Jedan način na koji će se učenicima djelomično zaokružiti cjelina školske godine svakako je, kao i inače, zaključivanje ocjena. Drugi je način zaokružiti njihove emocionalne doživljaje putem raznih aktivnosti koje s njima možete odraditi. Nekoliko ideja predlažemo u nastavku.

 

Virtualno druženje

 

Na kraju školske godine obično imamo neke rituale. Tu su zajedničke školske ekskurzije, grupno fotografiranje, a za četvrtaše, osmaše i maturante tu su i proslave kojima obilježavamo kraj jedne etape školovanja.

Ovakvi posebni događaji često jačaju osjećaj zajedništva, a u ovo vrijeme trebamo biti posebno maštoviti u pronalasku načina kako osnažiti osjećaj zajedništva.

 

Primjerice, putem aplikacije za konferencijske pozive možete napraviti razredni sastanak i organizirati malu zabavu za kraj. Možete igrati društvene igre poput Pictionaryja, kategorija, vješala i slično.

Možete zamoliti učenike da vam svatko pošalje pjesmu koja mu je obilježila ovo razdoblje. Tako možete sastaviti zajedničku playlistu koju možete puštati u pozadini tijekom druženja i naknadno im je poslati kako bi imali razredni soundtrack.

Također možete organizirati i virtualni talent-show u kojemu svatko može pripremiti kratki nastup. Učenici mogu prethodno nešto pripremiti. Mogu nacrtati strip, napisati pjesmu u rimi, otpjevati ili odsvirati nešto na instrumentu, oponašati nekoga, ispričati vic ili što god žele.

Na kraju showa možete svima dodijeliti priznanja u obliku prezentacije na kojoj će se izmjenjivati slajdovi za svakog učenika. Tako nagrade mogu biti: superslušač, superpomagač, superpisac, supermatematičar, superkomičar, supersportaš i slično.

Osvrt na iskustva

 

Dobra metoda da proradimo vlastita iskustva i emocionalne doživljaje je pisanje dnevnika. To je osobito korisno kako bismo proradili svoja razmišljanja i osjećaje o svemu što nam se događalo tijekom ovog razdoblja. Učenici mogu napisati završni dnevnik praćenja svojega učenja i iskustva tijekom ove školske godine. Kako biste im olakšali, možete im postaviti pitanja poput ovih:

  • Jedan zadatak za školu koji osobito pamtim iz ove školske godine – po čemu mi je ostao u sjećanju i što sam njime naučio/la.
  • Što mi je bilo lako, a što teško tijekom razdoblja škole na daljinu?
  • Nešto što sam naučio/la o sebi tijekom ove školske godine.
  • Nešto što sam naučio/la o svijetu ove godine.

 

Još malo refleksije… i pogled u budućnost

 

Važno je i naša iskustva i doživljaje staviti u vremensku perspektivu. Učenicima možete postaviti pitanja za refleksiju:

  1. Pitajte ih da se prisjete neke najdraže uspomene iz ove školske godine, iz razdoblja prije karantene.
  2. Pitajte ih čemu se najviše vesele tijekom ovih ljetnih praznika.

Na taj način, kako navodi edukacijski stručnjak David Sherrin, pomažemo djeci osvijestiti da je svijet nekada bio bolji nego što je sada i da će u budućnosti ponovno biti bolji.

 

Školovanje na daljinu donijelo je nova iskustva kako učenicima, tako i učiteljima i nastavnicima. Neka od tih iskustava pokazala su nam da, kad situacija to zahtijeva, imamo snažan kapacitet za prilagodbu novim uvjetima.

Gradivo se predavalo i usvajalo na razne načine. Pitajte učenike za njihov osvrt – što im je bilo teško, što im je pomagalo, a što im se osobito svidjelo u metodama rada, povratnih informacija i vrednovanja. Uključite ih u viziju njihova budućeg obrazovanja i dajte im priliku da zaokruže cjelinu tako da kažu što žele ponijeti dalje, a što ostaviti iza sebe. Ovdje ih možete pitati sljedeća dva pitanja:

  • Ako u budućnosti ponovno budemo morali imati nastavu na daljinu, što mi može pomoći?
  • Kad se ponovno vratimo u škole, što bih volio/voljela da se promijeni u odnosu na ono kako je bilo uobičajeno prije ovoga razdoblja?
Dodatna ideja za nastavnike povijesti…

 

Kreativan zadatak za kraj školske godine može biti napraviti povijesnu lentu u koju će dijete upisati važne povijesne, društvene, političke, tehnološke, ekonomske i druge događaje koji su se zbili tijekom njegova života, od rođenja do danas.

Tako djeca dobivaju širu perspektivu društva i vremena u kojemu žive.

Poruka koju time dobivaju je i kako se tijekom povijesti sve mijenja i napreduje, a zanimljivo može biti i nagađati o kojim će događajima iz našega vremena učiti neke nove generacije koje dolaze.

Poruke podrške i mjesto za uspomene

 

Svojim učenicima možete zadati vježbu da napišu poruku u kojoj će pohvaliti nekog kolegu iz razreda ili da zahvale za nešto. Poput tajnog prijatelja, koristeći se nekim nasumičnim mehanizmom, svakome dodijelite jednog kolegu iz razreda. Učenici neka jedni drugima napišu poruku pohvale za neki pozitivan doprinos radu, neku osobinu koju vole kod te osobe ili zahvalu za pomoć u nekoj situaciji. Prema želji, učenici mogu napisati i dodatne poruke zahvale ostalim kolegama ili nastavnicima, kako bi se i s njima pozdravili i prisjetili lijepih zajedničkih uspomena. Neka vam pošalju poruke, a vi ih možete proslijediti dalje.

 

Mjesto za upomene

 

S učenicima možete izraditi plakat ili virtualnu knjigu uspomena iz ove školske godine. Primjerice, možete izraditi zajedničku prezentaciju na online platformi kojoj će svi učenici imati pristup.

Svakom učeniku možete unaprijed dodijeliti jedan slajd s imenom i prezimenom, a oni neka ga urede prema želji. U prezentaciju mogu dodati fotografije najdražih uspomena iz ove školske godine, prepričati neku pozitivnu uspomenu iz škole, nešto čemu su se zajedno smijali, neko postignuće na koje su ponosni i slično. Dovršenu prezentaciju možete prikazati na zajedničkom virtualnom okupljanju ili im je proslijediti.

Sve ove vježbice koje smo spomenuli možete odraditi i sami… i vama je potreban osvrt na sve ono što se odvilo, a čemu smo se žurno prilagodili.

Dajte si vremena za zaokruživanje još jedne cjeline. A nakon toga se odmorite i napunite baterije i emocionalne kapacitete onime što vas veseli.

Sretno!

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Emocije u razredu – kako se nositi s njima

U prosječnom školskom danu učenici dožive niz emocija. Kad uče teško gradivo, razdražljivi su i frustrirani. Kad dožive neuspjeh, ljuti su ili tužni. Sretni su zbog druženja s prijateljima i ponosni kad čuju pohvalu.

Istraživanja kažu da nije važno samo ono što učimo, nego i kako učimo. Zabrinuta, tužna ili ljuta djeca teško se mogu koncentrirati na učenje.

Kako pomoći osmašima u odabiru srednje škole

Uz izazov odluke koja će odrediti tijek daljnjeg školovanja i karijere naših osnovnoškolaca, također ih očekuje i izazov uklapanja u novo društvo, a neke i prilagodba na novu okolinu. Uz te neizvjesnosti jedan od velikih pritisaka čini i onaj za dobrim ocjenama, koje će im omogućiti upis u željene škole. Pa kako im u pomoći tijekom tog razdoblja i olakšati im proces odluke i upisa?

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja