Keramičke maske | Profil Klett
Maska inspirirana afričkom tradicijom

Maska inspirirana afričkom tradicijom

20. veljača 2017.

Keramičke maske

Autor: Maja Trinajstić

Učenici keramičke grupe OŠ Grabrik svake godine svoj doprinos tradicijskim običajima uprizoruju izradom maski od gline (terakote).

Obradom gline izrađujemo ritualne maske, prizivajući vrijeme našega najranijeg djetinjstva (ovogodišnji fašnički slogan učenika OŠ Grabrik, Karlovac)

Izrada maski od gline
Izrada maski od gline

Vrijeme je karnevala, poklada, maškara gdje svaki zavičaj ima svoju masku, maškarane i tradicijske svečanosti. Zajednička nit svih fašničkih svečanosti je vrijeme u kojim se plesnim povorkama i maškaranjem priziva proljeće, a sve zlo i zima protjeruje. Ove godine članovima keramičke grupe OŠ Grabrik pridružili su se učenici 5. i 6. razreda tražeći inspiraciju u drevnim afričkim maskama. Tako je stvorena korelacija likovne kulture i prirodno-geografskih obilježja i kulture stanovništva drevne i današnje Afrike, povezane s nastavnim predmetima geografije i povijesti. Učenici su vizualnim primjerima afričkih maski korištenih u ritualnim plesovima za istjerivanje zlih sila predaka, prizivanja dobra i snage naučili običaje drevnih afričkih plemena (Fang, Baluba, Bakota) kao i današnjih domorodačkih plemena (Mursi, Zulu, Bušmani) na području Afrike. Također su na primjerima maski vizualizirali način obrade drveta, stvaranje volumena i plastičkih tekstura. 
 

Maska od bijele gline
Maska od bijele gline

Zadatak im je bio izraditi vlastitu masku trodimenzionalnim oblikovanjem gline. Drvenim valjkom su izvaljali ravnu plohu gline koju su položili na model (plastični valjak) kako bi se glina oblikovala u početni oblik lica. Na ovalnu plohu dodavanjem i oduzimanjem gline gradili su nove mase, stvarajući vlastite oblike nosa, obrva, očiju, brade i ostalih apstraktnih elemenata. Također su dodavanjem, urezivanjem, utiskivanjem u plošnu masu stvarali ukrase i dekoraciju u složenim ritmovima. Time su istraživali odnos mase i prostora, te teksture u volumenu i vrste reljefa. Stvorena su originalna rješenja plastičnosti, gdje je svaka oblikovna maska imala svoju osobnost ljudskog lica. Maska se izrađivala od crvene (terakota ) i bijele gline, te se nakon sušenja biskvitno ispekla u keramičkoj peći. Nakon toga učenici su pristupili novom likovnom problemu, istraživanju slikarskih tekstura, toplo – hladnog i komplementarnog kontrasta boja. Bojali su engobama, bojama za keramiku. Dodatnim bojanim plohama, linijama i točkama maska je dobila razigraniju dekoraciju i ljepotu. 
 

Gotova maska
Gotova maska

Glazura i novo pečenje je zadnja faza rada. Izrađena maska učenicima je osvijestila kiparsku tehnologiju oblikovanja glinom od početne ideje do krajnjeg proizvoda. Maska je stvorena dječjom kreativnošću, ali stavljanjem na lice postaje stvarna ritualna maska poput maski afričkih plemena. Također ima dekorativnu i estetsku funkciju postavljanjem na zid u svrhu estetskog uređenja prostora školskih hodnika, učionica i ostalih prostora. Glina je tako prirodni i plemeniti materijal čijim oblikovanjem djeca vrlo brzo uspostave odnos, osjećajući mekoću i podatnost obrade mekane gline valjanjem, utiskivanjem, dodavanjem, urezivanjem i kombiniranjem različitih volumena i tekstura. Uprljane ruke glinom prizivaju u sjećanje djece i nas učitelja one trenutke igre pijeskom, zemljom i blatom u najranijem djetinjstvu, tako da je ritualna maska ostvarila svoju svrhu prizivanja nekoga drugog vremena.
 

Izložba maski, OŠ Grabrik, Karlovac
Izložba maski, OŠ Grabrik, Karlovac
Pripremila Ivana Maradin, prof. likovne kulture u Osnovnoj školi Grabrik, Karlovac

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Oslikani zid u Korčuli

Korčula_oslikani zid

U dvorištu Osnovne škole Petra Kanavelića u Korčuli nalazi se betonski potporni zid dužine 23 m i 2,30 cm visine. Površina sivog betona mamila je da ga „oživimo“ oslikavanjem. Tema podmorja, koju smo slikali za dva likovna natječaja, činila nam se zanimljivom. A oslikavanje motiva iz podmorja omogućilo nam je da koreliramo s prirodom odnosno biologijom u poznavanju bogatih i raznovrsnih stanovnika našeg podmorja, raznolike mogućnosti pružile su flora i fauna.
 

Slika, pokret, zvuk i riječ u nastavi

Kad sam se zapitala kako bih s učenicima odradila ovu temu iz kurikuluma Likovne kulture, nametnula mi se glazba kao snažan medij koji ujedinjuje sve navedene pojmove. Temu sam obradila u tri podteme - Boje zvuka, Nacrtaj mi priču i Ples instrumenata - te za svaku odvojila jedan dvosat, zajedno šest nastavnih sati.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Slaven Imre, Vesna Janko, Renata Kanceljak, Ivan Paradi, Zoran Stiperski
udzbenik
Tatjana Somer, Vesna Janko, Đurđica Regelja