Ljubav prema mudrosti | Profil Klett

14. studeni 2018.

Ljubav prema mudrosti

avatar
Autor: Marija Šimoković Sikavica

Propitujemo vrijednosti i značenja, a postavljajući pitanja suočavamo se i s najvećim problemima i najzagonetnijim pojavama. I mnoga pitanja ostaju bez odgovora. Tim bolje. Kao kamenčići u cipeli žuljaju nas i muče, potiču na daljnje traganje, otvaraju nove teme, vode do novih pitanja.

Prvi je korak k filozofiji znatiželja. Znatiželja vođena čuđenjem, oblikuje pitanje. Pitanje nas čini budnim, potiče na traganje, istraživanje, promatranje, proučavanje, otkrivanje, osvještavanje, povezivanje. Uvodi nas u razmišljanje o sebi, svijetu oko sebe, o odnosu sebe i svijeta, o životu, prirodi, dobru i zlu.

Postavljanjem pitanja o životu i svijetu naša nas znatiželjna djeca izazivaju na dijalog. Prirođeno dječje zapitkivanje, bez opterećenja i srama, toliko nas često zatekne svojom točnošću i pronicljivošću, pa zastanemo. Za mnoga od njih nemamo pravog odgovora.

Kako, zašto, otkuda, tko, što kada, koliko…?

Često su baš učitelji ti kojima su pitanja postavljena. A pitanja su izraz buđenja dječje znatiželje i motivacije koju valja njegovati. Stoga, učitelji i imaju privilegiju zadržati pažnju na pitanjima te ne dajući odgovore, ponuditi učenicima razgovor. Potaknuti ih da do mogućih odgovora dođu sami, da oblikuju svoje mišljenje i iskažu stavove te ih ponovno dovedu u pitanje. Jer važna je ta iskričava mentalna vježba propitivanja vlastitog mišljenja te slušanja tuđeg mišljenja. Usmjeravajući ih na taj način, pomažemo djeci da izrastu u kritička, kreativna, suradnička i empatična bića, da grade životne temelje kroz logičko mišljenje, kritičko sagledavanje, razumijevanje. Djeca se tako uče zdravom, logičkom iskazivanju mišljenja, važnosti argumentiranog razgovora, uvježbavajući konstruktivan dijalog – poštujući sugovornika, argumentirajući svoj stav i mišljenje.

Mali poticaj na razmišljanje

A kako poticaj na razmišljanje i razgovor može izgledati, donosimo vam kroz malu, praktičnu priču koju ste možda već čuli. Možda je i svakodnevno živite.  Zapravo, šaljemo njome iskrenu poruku koju svi jako dobro znamo, ali često zaboravljamo.

Ova je priča namijenjena vama, a možete je prilagoditi i isprobati sa svojim razredom. Možda vam pomogne pri pripremi neke druge teme koju želite razraditi na satu, pobuditi učeničku znatiželju, postaviti pitanje.

Pobrinite se za stvari koje su zbilja važne!

Na satu filozofije profesor je držao predavanje. Na početku sata podigao je veliku, praznu staklenku, stavio je na stol i napunio teniskim lopticama. Upitao je studente smatraju li da je staklenka puna. Studenti su potvrdno odgovorili.
No, profesor je tada u staklenku usipao punu šaku manjih kamenčića koji su popunili prostor između teniskih loptica. Ponovno je upitao studente smatraju li da je sada staklenka puna. Složili su se da jest.
No, profesor je tada uzeo posudu punu pijeska te isipao pijesak u staklenku s lopticama i kamenčićima. Pijesak je popunio praznine između loptica i kamenčića.
„Je li sada staklenka puna?“, upitao je.

„Da, sada sigurno jest“, zaključili su studenti.

No, tada je profesor u staklenku ulio veliku šalicu punu kave. Kava je natopila pijesak.
Nije bilo potrebe pitati je li sada staklenka puna.

„Želio bih da ovu staklenku zamislite kao svoj život – teniske loptice kao stvari koje su važne, poput obitelji, prijatelja, djece, zdravlja. Kamenčići su također važne stvari u životu – vaš studij ili posao, dom, automobil i sl. Pijesak pak simbolizira male stvari – hobije, putovanja, male životne radosti.

Ako svoj život odmah napunite pijeskom, teško ćete pronaći mjesta za kamenčiće i loptice. Treba voditi računa o stvarima koje su ključne za ispunjen i sretan život.
Provodite vrijeme s obitelji. Igrajte se s djecom. Nađite vremena za odlazak liječniku. Izađite s partnerom u kino ili na večeru. Uvijek će se naći vremena za čišćenje kuće, popravke i sl.
Pobrinite se prvo za teniske loptice – stvari koje su stvarno važne. Potom za sve ostalo.

I to bi bio kraj priče da jedna studentica nije upitala: “A što predstavlja kava, profesore?“
„Drago mi je da ste pitali. Kavu ulijevam da bih vam predočio kako bez obzira je li vam život ispunjen, uvijek ima prostora za šalicu kave s prijateljem.“

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Adventska čarolija u vašoj učionici

I kao što nam okupljanje u obitelji u uređenju i kićenju doma te zajedničkim dragocjenim trenutcima omogućuje emocionalno povezivanje i dijeljenje vrijednosti i priča te umnožavanje radosti, isto tako zajedničkim stvaranjem predbožićne, svečane i tople čarolije u razredu povezujemo učenike, učitelje i roditelje u jednu vrijednu i pamtljivu priču.

 

Uloga tehnologije u projektnom učenju

Uzmemo li u obzir ulogu koju bi tehnologija trebala odigrati u projektnom učenju, učiteljima bi morale biti jasne temeljne funkcije učenja kojima će poslužiti tehnološki alati. Umjesto formiranja projekta oko najnovijih ili najvećih gadgeta, učiteljima je bolje početi sa školskim sadržajem i vještinama za 21. stoljeće koje žele da učenici razumiju i primjenjuju. Tek tada će biti spremni razmotriti tehnološke alate koji će učenicima omogućiti ispunjavanje tih ciljeva.  
 

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja