Znanstveno istraživački rad o fizičkoj aktivnosti i njenom utjecaju na zdravlje krvožilnog sustava kod osnovnoškolaca: Uloga tlakomjera u mjerenju krvnog tlaka | Profil Klett

11. lipanj 2025.

Znanstveno istraživački rad o fizičkoj aktivnosti i njenom utjecaju na zdravlje krvožilnog sustava kod osnovnoškolaca: Uloga tlakomjera u mjerenju krvnog tlaka

avatar
Autor:

 

 

 

Cilj istraživanja bio je omogućiti učenicima da kroz praktični rad bolje razumiju osnovne biološke procese u ljudskom tijelu te spoznaju kako različiti čimbenici mogu utjecati na srčano-krvožilni sustav. Rezultati istraživanja pružaju vrijedne informacije o važnosti praćenja tih parametara u svakodnevnom životu, kao i o važnosti prevencije bolesti povezanih s povišenim krvnim tlakom.

 

Istraživački rad učenika proveden u Osnovnoj školi „August Cesarec“ Ivankovo proučava osnovne fiziološke parametre ljudskog tijela, s posebnim naglaskom na krvni tlak, otkucaje srca i srčani ciklus. Istraživanje je provedeno u okviru projekta učenika osnovne  škole „August Cesarec“ Ivankovo, starosti od 14 do 15 godina, gdje su učenici upoznali metode za mjerenje krvnoga tlaka (sistoličkog i dijastoličkog) te njihov utjecaj na zdravlje i svakodnevno funkcioniranje.

 

Učenici su kroz praktične vježbe učili kako se mjeri krvni tlak i puls različitih uređajima te kako različite tjelesne aktivnosti i položaji tijela utječu na ove vrijednosti.

Učenike je na početku samog rada trebalo pripremiti i objasniti koje su glavne značajke znanstveno-istraživačkog zadatka kojih se moraju pridržavati; 

  • definicija problema
  • postavljanje hipoteze
  • metodologija
  • prikupljanje podataka
  • analiza podataka
  • zaključci
  • prezentacija rezultata.

Osim toga, zahtjevao se je i timski rad učenika, međusobna komunikacija kao i razumijevanje sadržaja istraživačkog zadatka.

Provedene su dvije studije:

  • u prvoj je ispitivana preciznost uređaja za mjerenje krvnog tlaka
  • u drugoj je proučavana promjena krvnog tlaka i pulsa nakon naglog ustajanja.

 

Za mjerenje krvnog tlaka i pulsa korišteni su digitalni tlakomjeri koji su uobičajeni i prikladni za uporabu u školskom okruženju. Ti instrumenti omogućuju jednostavno, brzo i precizno očitanje fizioloških parametara, što je važno za pouzdane rezultate istraživanja.

U prvoj studiji uspoređivana je preciznost različitih uređaja za mjerenje krvnog tlaka kroz višestruka ponavljanja mjerenja, kako bi se utvrdile moguće razlike i odstupanja između njih.

U drugoj studiji, isti tip digitalnog tlakomjera, korišten je za mjerenje krvnog tlaka i pulsa kod većeg broja učenika nakon naglog ustajanja, čime se pratila reakcija kardiovaskularnog sustava na promjenu položaja tijela.

 

Korišteni instrumenti pokazali su se kao praktični i učinkoviti alati za provođenje ovakvog istraživačkog zadatka u školskoj praksi. Tijekom mjerenja preciznosti sudjelovalo je troje učenika, starosne dobi od 14 godina. Provedeno je pet mjerenja sa svakim mjernim instrumentom kako bi utvrdili eventualna odstupanja u mjerenjima. Svi mjerni uređaji pokazivali su iste rezultate mjerenja.

 

Prije mjerenja, učenici su ispunili upitnik o svojoj tjelesnoj aktivnosti, što je dodatno omogućilo analizu povezanosti između sportskih navika i fizioloških promjena.

U istraživanju je sudjelovalo 49 učenika u dobi od 14 do 15 godina starosti. Krvni tlak i puls mjereni su tlakomjerom predviđenim za mjerenje krvnog tlaka. Učenicima je prethodno bilo postavljeno pitanje je li se bave sportom.

 

 

Analiza podataka pokazala je da nije bilo značajnih razlika u vrijednostima krvnoga tlaka između sportskih i nesportskih skupina, što nas je potaknulo na dublju raspravu o važnosti tih mjerenja.

 

Ovim smo istraživanjem učenicima omogućili da shvate kako krvni tlak i puls nisu samo trenutni pokazatelji tjelesnog stanja, već i važni faktori koji mogu otkriti moguće zdravstvene probleme. Kroz praktične aktivnosti i analizu podataka, učenici su naučili kako pravilno mjeriti i pratiti vitalne znakove, razumjeti povezanost između različitih procesa u tijelu te važnost redovitoga praćenja zdravlja. Osim što su usvojili temeljna znanja o srčanom ciklusu i vitalnim funkcijama, učenici su kroz ovaj rad razvili i znanstveni pristup istraživanju, kritičko razmišljanje te praktične vještine koje će im koristiti u svakodnevnom životu – kako bi bolje razumjeli svoje tijelo i brinuli o vlastitom zdravlju.

 

Članak priredila:
Dijana Penava, prof. biologije i kemije, učitelj savjetnik
Osnovna škola „August Cesarec“ Ivankovo

 

Prijedlog dodatne literature:
Saznajte više o postupcima mjerenja krvnoga tlaka unutar IZZI digitalnog obrazovnog sadržaja:
DOS jedinca: "Mjerenje krvnog tlaka tlakomjerom na pero"; DOS Osnovni postupci u zdravstvenoj njezi
Profil Klett kao partner na projektu Regionalni centar kompetentnosti Mlinarska