Pažnja, pažnja - upalite kamere! Počinje nastava. | Profil Klett

23. prosinac 2020.

Pažnja, pažnja - upalite kamere! Počinje nastava.

Autor: Suzana Mihelčić, Osnovna škola Vinica

Svi smo više-manje stvorili neki svoj stil poučavanja u online nastavi. Za razliku od one proljetos, nastavu na daljinu ovih dana učitelji najčeće provode u realnom vremenu u kojem bi učenici i inače sjedili u učionici i pratili određeni nastavni predmet. I to funkcionira. Donekle. Dok je internet veza postojana. Jer ona je prva na listi uvjeta kako bi se ova teacher-student veza održala.

 

Što učitelji zapravo žele?

Čak i kad je veza stabilna mi učitelji i dalje nismo zadovoljnji. Jesmo li ikada uopće? Prolazimo kroz listu prisutnih nalik naughty-nice listi Djeda Božićnjaka. “Nema Marka. Zašto nema Marka? Jel’ bio jutros na nastavi?” – pitam ostale prisutne. Marko danas nije ispričan. Nema upisanih izostanaka. Nije ga “izbacilo” jer nije ni bio u pozivu. Na kraju sata Marko se ipak javi jer je bio ili je “stvarno bio” na satu. Pospani ponedjeljak? Slaba internetska veza? Pogrešno shvaćene upute učitelja? Kako god bilo, vaši učenici se trude najbolje što mogu.

Strah zvan kamera

Prirodno je gledati u osobu s kojom i kojoj pričamo, iščitati njene mimike i emocije. U protivnom se razgovor pretvara u monoton monolog i buljenje u crni ekran. Izazovan korak ovih dana je navesti učenike da upale kamere. Slijedi žestoko nagovaranje jer “molimupalite kamere” ne pali kod svih. Ima razreda koji je kao iz topa upale, zajedno biramo izgled galerije, btw. radim u MS Teamsu, i zaista su komunikativni i proaktivni. Kod onih sramežljivijih treba se više potruditi. Predajem razredu osmaša, veoma su ‘svoji’. Ne možeš ih nikako dobiti da upale kamere. Bude tu pokoji učenik, ali ako nema i drugih navijača na tribinama sve kamere se trenutno gase. Stoga smo malo pomalo krenuli graditi mostove povjerenja. Eto nekoliko zamisli kako ih ‘nagovoriti’ da bez prisile upale kamere.

Live glasanje

Pokrenite neku temu na satu i pustite je neka se kotrlja. Naposlijetku tražite učenike da položajem palčeva gore-dolje daju svoje mišljenje o temi. Makar i nakratko upalili kameru da odrade aktivnost vi učitelji postići ćete mnogo i dati im mogućnost da se sljedeći sat lakše okuraže.

Brzo crtanje

U spomenutom razredu osmaša samozatajno sjedi pametan dečkić iznimnih jezičnih sposobnosti i potrebom za crtanjem. Uvijek uz sebe ima maleni blokić za doodlanje (eng. doodle – crtkarati, črčkati) i  nerijetko se pravim da taj blokić ne vidim. Zapravo mi je drago da se na taj način izražava. Poštujem njegovu introvertiranost. Momak mi je dao ideju da njegovu volju za črčkanjem iskoristim da upali kameru. Ukoliko imate sličnu situaciju zadatak crtanja na listić papira navest će ih da svi upale kamere, a aktivnost im možda bude toliko nova i zanimljiva da će smetnut s uma da ih se zapravo vidi. Štogod bio njegov razlog neugode kad je kamera upaljena. Na ovaj način možete uvježbavati stupnjevanje pridjeva, glagolska vremena, novi vokabular i još mnogo toga.

Bitna je pozadina

Dozvolite im da promijene pozadinu u neku od ponuđenih ili još bolje, zadajte im zadatak da umetnu foto po želji povezan s nastavnom temom. Neki učenici mogu osjećati nelagodu zbog okruženja u kojem sudjeluju u nastavi stoga im promjena pozadine može mentalno pomoći prevladati tu barijeru.

Mobitel i ja

Zadajte zadatak da na mobitelu pronađu posljednju fotografiju koju su snimili i opišu je, a naravno pokazat će je i ostatku razreda. Ovo je odlična aktivnost za razvoj usmenog izražavanja, uvježbavanje glagolskog vremena, stvaranje lančane priče tako da svaki učenik kaže jednu riječ vezanu uz njegovu fotografiju, a ostali se nadovezuju, možete raditi usporedbu fotografija i ostalo što vam se čini prigodno. Također mogu prikazati neki predmet iz njiihovog okruženja, a kasnije predmete možete opisivati ili recimo uspoređivati.

Ajmo se gibat, gibat

Navedite ih da se aktiviraju ako su sami u prostoriji u vrijeme nastave. Igrajte pantomimu, da/ne igru (da-pljesni rukama, ne-palac dolje i sl.) ili se zabavite uz glazbene stolice u motivacijskom dijelu sata, a učenicima koji ispadnu dopustite da pritom ugase kameru. Neki će ispasti i namjerno ako im gašenje kamere predstavlja ‘spas’. No, nema veze, bitno da pokažu volju i malo pomalo se priviknu na izloženost velikom ekranu. Ove aktivnosti su vjerojatno pogodne za petašiće i moguće za još uvijek zaigrane šestaše. Ne osuđujem ako se rado uključe i stariji učenici.

Kreirajte break-out sobe

Yay! MS Teams (također i Zoom) od nedugo nudi novu opciju stvaranja break-out soba što znači da tijekom sastanka možete kreirati više soba u koje ćete nasumično ili ciljano raporediti učenike te im zadati zadatak. Nešto nalik radu u skupinama. Svaku sobu možete posjetiti i vidjeti što se tamo događa ili samo uživati u nekoliko trenutaka tišine pa okrijepiti grlo nakon pričanja. Možda će se učenici tamo osjećati ugodnije s upaljenom kamerom ili će iskoristiti trenutak pa je ugasiti kad već nema profe da prigovara.

Što god odabrali potrudite se da se osjećaju ugodno i djelujte korak po korak.

Možda neki od vas već tjednima lagodno odrađuju live satove pa su trenutci borbe s paljenjem kamera iza njih. Ukoliko imate svoje zgodne načine kako ih namamiti na ekran podijelite ih sa mnom. Rado ću isprobati nešto novo.