10. svibanj 2018.

Pismo za Majčin dan

Autor: Maja Trinajstić

11. svibnja posvećen je pisanju pisama i isticanju uloge pisma u svakodnevnom životu. Iako pomalo zaboravljena aktivnost, pisanje pisama vraća nas posebnom obliku komunikacije s nama dragim osobama kojima su najčešće namijenjena pisma koja pišemo upravo na taj dan.

 

Pripremila Tatjana Ognjenović

 

Digitalno doba uvelike je olakšalo komunikaciju među ljudima te omogućilo brže i praktičnije sporazumijevanje putem modernih načina razmjene informacija i znanja. Ipak, uz sve dobre strane, valja spomenuti i poneku lošu. Jedna od njih zasigurno je i sve rjeđa komunikacija pismom, posebice onih rukom pisanih.

I dok je, u ne tako davnoj prošlosti, sastavni dio života bilo pisanje i dobivanje pisama, danas je to nesvakidašnji događaj.

Pisma iz školskih klupa

Učenici se s pismom kao načinom pisanoga izražavanja i sporazumijevanja susreću tijekom osnovnoškolskog obrazovanja, ako ne prije, onda u osmom razredu kada uče o vrstama pisma (osobno, poslovno, javno) i dijelovima pisma (mjesto pisanja i nadnevak, oslovljavanje, sadržaj te pozdrav i potpis). Učenicima se pozornost skreće na oblikovanje samog pisma, pravopis i gramatiku te na ispravno oblikovanje pisma.

Pisanje vezanoga teksta i uopće stvaralačko pisanje učenicima nije, pokazalo se u praksi, jedna od omiljenih aktivnosti, posebice u višim razredima osnovne škole. Muče se s oblikovanjem teme, kompozicijom teksta i prenošenjem vlastitih ideja u smislenu cjelinu koja bi trebala biti oblikovana prema određenim pravilima jezika kojim pišu.

Ipak, kada se radi o pisanju pisma, posebice osobnog pisma, učenicima nije toliko mrska aktivnost pisanja. Forma pisma razumljiva im je i bliska, a oblikovanje pisma napreduje puno brže od, recimo, pisanja sastavka na zadanu temu. Pisanje osobnog pisma učenicima je zanimljiva aktivnost -oni pismo povezuju s osobnim iskustvom, razdvajaju ga od nečeg formalnog, njima nepoznatog te se lakše upuštaju u samo pisanje. I upravo kroz pisanje ove vrste pisma, razvijaju vlastitu vještinu pisanja koja će im pomoći i prilikom stvaranja drugih oblika tekstova i vrsta pisama (poslovno, javno).

Pismo kao dio nastave stvaralačke pismenosti

Pisanje pisma vrlo je zahvalna aktivnost u nastavi i može se uklopiti u različita područja nastavnog procesa. Učenici mogu pisati:

  • pismo nakon pročitanog lektirnog djela (pismo književniku, pismo prijatelju oblikovano kao svojevrsna književna preporuka)
  • pismo roditeljima ili članu obitelji
  • pismo učitelju vezano uz nastavno gradivo
  • pismo razredniku (vezano uz događanja u razrednom odjelu)
  • pismo prijatelju
  • pismo ravnateljici/ravnatelju škole
  • otvoreno pismo određenoj instituciji
  • pismo autorici/autoru školskog udžbenika.

Mogućnosti su bezbrojne, a svima je zajednički cilj: razvijati vještinu pisanja kod učenika i približiti ima pismo kao oblik komunikacije koji je, iako nešto rjeđi, ipak prisutan u suvremenoj komunikaciji (elektronička pošta) i zasigurno će se susresti s njim tijekom života.

Svjetski dan pisanja pisama

11. svibnja posvećen je pisanju pisama i isticanju uloge pisma u svakodnevnom životu. Iako pomalo zaboravljena aktivnost, pisanje pisama vraća nas posebnom obliku komunikacije s nama dragim osobama kojima su najčešće namijenjena pisma koja pišemo upravo na taj dan. Učenici rado sudjeluju u obilježavanju ovoga dana i pišu onima koji su im najbliži i s kojima u pismu ponekad dijele i ono što se možda ne usude usmenim putem.

Pismo za Majčin dan

Svake godine, druge nedjelje u svibnju, u svijetu se obilježava dan posvećen majkama. Majčin dan obilježava se u zapadnom svijetu od 20. stoljeća, a ključnu ulogu u njegovu obilježavanju odigralo je – pismo. Anna Marie Jarvis  iz SAD-a osnovala je nakon smrti svoje majke, a u njenu čast,  12. svibnja 1907. godine u Graftonu Memorial Mothers Day Meeting te pišući pisma brojnim javnim udrugama i čelnicima, osigurala je obilježavanje ovog dana svake druge nedjelje u svibnju.

Ova prekrasna inicijativa neka bude poticaj i našim učenicima da obilježe Svjetski dan pisanja pisama i Majčin dan te napišu najljepše pismo dosada - pismo majci.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke
Zanima nas

Međunarodni dan materinskoga jezika

Ove je godine tema Međunarodnog dana materinskoga jezika Jezična raznolikost i višejezičnost: temelji održivog razvoja i mira u svijetu. U veljači se obilježava i Dan radija (13. 2.), a sve je to uvod u teme povezane s materinskim jezikom i stranim jezicima koje ćemo obrađivati tijekom ožujka, Mjeseca hrvatskoga jezika.

 

 

Maštajmo čitajući

Kada je OŠ I. Meštrovića školske godine 2014./2015. sudjelovala u projektu IPA „Razvoj kurikulumske kulture: Osnaživanje škola za razvoj i implementaciju školskog kurikuluma“, u sklopu kurikulumskih područja (ali i kroskurikularno) svi su učitelji razmišljali kako osmisliti aktivnosti koje će pomoći svim učenicima u svladavanju obrazovnih postignuća. Kasnije su se, analizirajući ankete dobivene od učenika i roditelja, proširivale aktivnosti i osmišljavale nove.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Dragica Dragica Dujmović-Markusi, Tanja Španjić
udzbenik
Ružić Danuška, Stančić Zrinjka, Draganić Biserka
udzbenik
Vesna Budinski, Katarina Franjčec, Marijana Zelenika, Saša Veronek Germadnik
udzbenik
E. Družijanić Hajdarević, Z. Lugarić, Z. Romić, L. Sykora-Nagy, G. Bartol, D. Jarec Tomorad, I. Đaković