28. listopad 2019.

Spremni za avanturu? Kreće Bijeg iz učionice.

Autor: Suzana Mihelčić

Što se uči u školi?

Tko kaže da se u školi uči samo činjenično znanje? Iz dana u dan učitelji se trude učenicima pružiti mnogo više od tekstualnih sadržaja potičući misaonu aktivnost i kritičko mišljenje, suradničko učenje, projektnu nastavu te ostale oblike aktivnoga učenja. Činjenica je da današnje generacije češće imaju problema s čitanjem i razumijevanjem, što i sama primjećujem u nastavi te se nosim s time najbolje što mogu.

 

Što je Bijeg iz učionice?

Pisala sam o Tulumu s(l)ova u Osnovnoj školi Vinica u kojoj radim i aktivnostima koje provodimo u sklopu toga divnog projekta, a posljednji tulum obogatili smo fenomenalnom aktivnošću zvanom Escape the Classroom (Bijeg iz učionice), čija je tematika bila Halloween jer smo tulumarili večer uoči Noći vještica. Budući da sam i sama okusila čari zabavne adrenalinske igre Escape room, poželjela sam sličnu igru provesti u školi. Uporna kakva jesam, zamišljenu sam ideju i ostvarila. Smisao aktivnosti jest osmisliti mnoštvo zadataka i mozgalica koje učenici otkrivaju prateći tragove u prostoriji (u ovome slučaju učionici) kako bi u zadanome vremenu skupno riješili zagonetni slučaj.

U našoj prvoj Escape the Classroom aktivnosti cilj je bio riješiti misteriozni slučaj vandalizma uoči Noći vještica u zagrebačkome noćnom klubu. Učenici su ušli u pripremljenu učionicu u dvije skupine, a oba su tima uspješno riješila slučaj i zatražila izlaz iz učionice u zadanome vremenu od 45 minuta. Imali su pravo na pomoć učiteljice i knjižničarke tijekom igre, ali toliko su složno klizili kroz ostavljene tragove i savršeno povezivali detalje u priči da im pomoć nije trebala. Mentalna tortura naposljetku se pretvorila u čistu zabavu!

Priprema, pozor, kreni!

Ovu aktivnost, koja relativno kratko traje s obzirom na vrijeme uloženo u organizaciju, nije bilo lako pripremiti. Moja mentalna priprema, u kojoj mi je uvelike pomogla knjižničarka, trajala je 10-ak dana svakodnevnoga „mozganja“, analiziranja, ispitivanja i provjere točnosti svih uputa, zagonetki te ispravnosti potrebnih pomagala kako bi se svi detalji priče poklopili i djelovali smisleno. Nije bilo mjesta pogreškama u planiranju.

Kao u pravome Escape roomu, učenike je vodila priča prepuna mozgalica, pitalica i zagonetki koje su ih usmjeravale na konačno rješenje misterioznoga događaja. Učionica je bila tematski uređena, u stilu Halloweena, s dodatcima i pomagalima (lokoti, kompas, mobitel, povećalo i sl.) koji su bili od pomoći, iako je bilo i onih na kojima je pisalo „Ne diraj“ te im za igru nisu trebali. Nakon ulaska u Escape učionicu počelo je teći vrijeme od 45 minuta. Skupina učenika pažljivo je pročitala upute za igru te su suradnički krenuli u rješavanje slučaja i pronalazak brojčane kombinacije, točnije mobilnoga broja kojim su si na kraju osigurali izlazak iz učionice.

Iskustva sudionika i promatrača

Oduševljenje igrom nisu krili ni učenici, a ni prisutni učitelji. Najbolji je bio wow efekt pri ulasku u tematski uređenu učionicu s mnoštvom starinskih pomagala i prigodnom glazbom koja je svirajući u pozadini podizala adrenalin. Gledajući sa strane primijetila sam da su ekipe rješavale slučaj na različite načine – jedna je staloženo slijedila upute te složno radila, sve u dogovoru, dok se druga raspršila po učionici uopće ne čitajući upute i ne znajući što treba raditi. No naposljetku su i u toj ekipi ipak prevladali promišljeni logičari koji su uspjeli krenuti od samoga početka i loviti korake onako kako je igra predviđena.

Oba su tima uspjela riješiti slučaj u zadanome vremenu, svaki na svoj način. Kao promatrač moram primijetiti da je učenicima odgovarala ta mentalna igra živaca te da se većina njih dobro snašla u ulozi detektiva i timskoga igrača. Nekolicina ih je potpuno isključila logiku pa su nahrlili na „razaranje“ lokota i zaključanih škrinjica, no i oni su se uz pomoć ostalih vratili na pravi put te su shvatili da u ovoj igri djeluje jedino timski rad.

Prednosti i nedostatci

Ovakve edukacijske aktivnosti mogu imati velik potencijal u promicanju različitih načina učenja, a njihova primjena moguća je unutar svakoga predmetnog područja, što je velika prednost. Učenici najednom dobiju veliku želju otvoriti udžbenik iz biologije, povijesti ili kemije. Riješiti matematičku jednadžbu? Ma nema problema!

Znajući koliko današnja mladež uživa u virtualnome svijetu videoigrica, nije li odlična ideja timski osmisliti situaciju u kojoj učenici postaju stvarni igrači te ih se smješta u središte realne igre? Ovom aktivnošću pokreće se najviši stupanj učenja – aktivno učenje, uz kritičko razmišljanje i poticanje suradništva.

Nedostatak je vrijeme potrebno za samu pripremu aktivnosti, koju je također preporučljivo osmisliti timski, no i u tome škakljivom dijelu krije se nešto pozitivno – mogućnost suradnje s kolegama, razmjene ideja te pokretanja vlastitih moždanih vijuga. Stoga, kada uklopite potrebne ishode učenja u ovu adrenalinsku aktivnost, konačna je kombinacija ništa manje nego pobjednička.