Upoznaj sport – bavi se sportom – poštuj sportska pravila | Profil Klett

26. svibanj 2025.

Upoznaj sport – bavi se sportom – poštuj sportska pravila

avatar
Autor:

AUTORICE TEKSTA: 
mr. Sanja Basta, izvrsna savjetnica i Nataša Svoboda Arnautov, izvrsna savjetnica

Međunarodni dan sporta obilježava se svake godine posljednje srijede u svibnju, a namijenjen je djeci i odraslima s ciljem poticanja na bavljenje sportom i rekreacijom. Sport je jedan od najprirodnijih i najdjelotvornijih načina učenja za djecu. Stoga se u školama i vrtićima održavaju različita natjecanja i sportski programi, s aktivnostima kretanja, šetnje i igre.

Svaka sportska aktivnost korisna je i utječe na pravilan rast i razvoj djeteta i na njegove socijalne vještine jer dijete kroz sport uči o toleranciji, odgovornosti i poštovanju drugih, a sport mu ujedno pruža igru i zabavu.  

Uz sport se veže i sportsko ponašanje, odnosno skup pravila, stavova i vrijednosti kojih se učenici trebaju pridržavati tijekom igre, natjecanja i navijanja. To uključuje:

  • poštovanje pravila igre,
  • fair-play ponašanje prema suigračima i protivnicima,
  • prihvaćanje poraza bez agresije ili vrijeđanja,
  • izražavanje zadovoljstva vlastitim trudom, a ne samo pobjedom.

Djeca sport najčešće doživljavaju kao igru i natjecanje, prostor za zabavu i pobjede. Učitelji imaju ključnu ulogu u odgojnom usmjeravanju učenika – potrebno je sustavno i dosljedno ukazivati na poželjna ponašanja, nuditi pozitivne primjere i pružati podršku u razvijanju emocionalne pismenosti. Stoga je potrebno odgojno djelovati, odnosno odgajati učenike na pridržavanje pravila igre, na postizanje samokontrole u situacijama bijesa i nezadovoljstva, na prihvaćanje poraza uz prepoznavanje svojih pogrešaka, te poštovanje protivnika i priznavanje pobjede onome tko je pobijedio. Najvažniji trenutak sporta nije pobjeda nego način na koji dijete prihvaća poraz. Tada do izražaja dolaze važne odgojne prilike jer djeca tada uče o sebi, o drugima i o životu. Zato je važno da odrasli (učitelji, treneri i roditelji) prepoznaju sport kao snažan odgojni alat i redovito razgovaraju s djecom o vrijednostima koje sport njeguje.

Kako se ponaša pravi sportaš i/ili navijač?

 

Školski sportski dani predstavljaju izvrsnu priliku za integraciju tjelesne aktivnosti s odgojnim ciljevima. Oni omogućuju učenicima da kroz igru i kretanje razvijaju osobine poput poštovanja, odgovornosti, samopouzdanja i empatije – temeljne vrijednosti koje ih prate ne samo u sportu, već i u svakodnevnom životu. Zato sportski dani trebaju biti osmišljeni s ciljem povezivanja tijela, srca i uma – da djeca ne razvijaju samo snagu mišića, već i snagu karaktera.

Učenike treba upoznati s različitim vrstama sportova jer oni djetetu nude mogućnost otkrivanja interesa i talenata, razvijanje motoričkih i socijalnih vještina, te stjecanje pozitivnog stava prema tjelesnoj aktivnosti. Ovo su neke od ideja kako možemo različite sportove približiti učenicima:

Tematski dani/tjedni, primjerice, Tjedan rukometa ili Dan atletike. Moguće je organizirati nastavu ili radionice u kojima učenici svaki tjedan upoznaju novi sport. Učenici pritom upoznaju osnovne elemente određenog sporta i uče osnovna pravila.

  • Igra uloga – djeca zamišljaju da su sportaši i sudjeluju u malim natjecanjima.
  • Priče i uzori – istaknuti primjeri sportaša koji promiču trud, pravednost i poštenje.
  • Demonstracije u kojima gosti (roditelji, treneri ili sportaši) predstavljaju svoj sport, pokažu opremu, opišu kako izgleda trening ili motiviraju učenike osobnim pričama.
  • Kratki videozapisi, primjerice iz života i sportskih početaka poznatih sportaša, isječci natjecanja ili prikazi pravila sporta mogu pomoći djeci da bolje razumiju što određeni sport uključuje.
  • Slikovne kartice – ideje za rad na temu razlikovanja i prepoznavanja sportova nalaze se u dokumentu sa slikovnim karticama koje sadrže sportske motive, a može ih se koristiti u različitim edukativnim i zabavnim aktivnostima, prilagođenima dobi i interesima učenika.

U nastavnim predmetima poput Hrvatskog jezika, Likovne kulture ili Prirode i društva može se govoriti o sportu kroz priče, crtanje sportaša, izradu plakata ili istraživačke zadatke. Učenici mogu istraživati koji se sportovi mogu trenirati u njihovom gradu i kako se zovu sportski klubovi. O svakom sportu učenici mogu istražiti više o pravilima, o prošlosti igranja, te najpoznatijim svjetskim i hrvatskim sportašima u tom sportu, kao što je to prikazano u materijalu o tenisu. Na Satu razrednika s učenicima se može razgovarati o različitim vrstama sportova upoznavajući pravila i način igre sporta, a nakon toga učenici na satu Likovne kulture mogu izraditi plakat s pravilima ili mislima o ponašanju tijekom aktivnog sudjelovanja ili u navijačkim aktivnostima. Prikazani učenički plakati nastali su tijekom navijačke pripreme za Sportske igre mladih.  

 

 

Vrijednosti sporta nisu nešto što se podrazumijeva. One se uče, razvijaju i svakodnevno vježbaju. Razgovorom o pravilima, ponašanju i osjećajima u sportskim situacijama pomažemo djeci da izgrade karakter i socijalne vještine koje će im koristiti cijeloga života.

Učitelji, treneri i roditelji svojim primjerom trebaju pokazati da najveće pobjede nisu one na rezultatskoj tablici, već su to trenuci u kojima djeca rastu – ne samo kao sportaši, već i kao osobe koje grade unutarnju snagu, odgovornost i poštovanje. Pritom je ključna uloga nas učitelja jer tako osnažujemo učenike da prepoznaju i priznaju vlastite pogreške, razviju sposobnost gubitka bez ljutnje ili povlačenja i nauče cijeniti trud i uspjeh drugih natjecatelja. A poruka koju im šaljemo mora biti jasna i dosljedna: "Ne možeš uvijek pobijediti, ali uvijek možeš biti pošten u igri i pridržavati se pravila, biti fair play igrač."

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Arijana Piškulic Marjanović, Jasminka Pizzitola, Lidija Prpić, Maja Križman Roškar
udzbenik
Vesna Budinski, Katarina Franjčec, Marijana Zelenika
udzbenik
Sanja Škreblin, Sanja Basta, Nataša Svoboda Arnautov