AUTORICE TEKSTA:
mr. Sanja Basta, izvrsna savjetnica i Nataša Svoboda Arnautov, izvrsna savjetnica
Međunarodni dan sporta obilježava se svake godine posljednje srijede u svibnju, a namijenjen je djeci i odraslima s ciljem poticanja na bavljenje sportom i rekreacijom. Sport je jedan od najprirodnijih i najdjelotvornijih načina učenja za djecu. Stoga se u školama i vrtićima održavaju različita natjecanja i sportski programi, s aktivnostima kretanja, šetnje i igre.
Svaka sportska aktivnost korisna je i utječe na pravilan rast i razvoj djeteta i na njegove socijalne vještine jer dijete kroz sport uči o toleranciji, odgovornosti i poštovanju drugih, a sport mu ujedno pruža igru i zabavu.
Uz sport se veže i sportsko ponašanje, odnosno skup pravila, stavova i vrijednosti kojih se učenici trebaju pridržavati tijekom igre, natjecanja i navijanja. To uključuje:
- poštovanje pravila igre,
- fair-play ponašanje prema suigračima i protivnicima,
- prihvaćanje poraza bez agresije ili vrijeđanja,
- izražavanje zadovoljstva vlastitim trudom, a ne samo pobjedom.
Djeca sport najčešće doživljavaju kao igru i natjecanje, prostor za zabavu i pobjede. Učitelji imaju ključnu ulogu u odgojnom usmjeravanju učenika – potrebno je sustavno i dosljedno ukazivati na poželjna ponašanja, nuditi pozitivne primjere i pružati podršku u razvijanju emocionalne pismenosti. Stoga je potrebno odgojno djelovati, odnosno odgajati učenike na pridržavanje pravila igre, na postizanje samokontrole u situacijama bijesa i nezadovoljstva, na prihvaćanje poraza uz prepoznavanje svojih pogrešaka, te poštovanje protivnika i priznavanje pobjede onome tko je pobijedio. Najvažniji trenutak sporta nije pobjeda nego način na koji dijete prihvaća poraz. Tada do izražaja dolaze važne odgojne prilike jer djeca tada uče o sebi, o drugima i o životu. Zato je važno da odrasli (učitelji, treneri i roditelji) prepoznaju sport kao snažan odgojni alat i redovito razgovaraju s djecom o vrijednostima koje sport njeguje.
Kako se ponaša pravi sportaš i/ili navijač?

Školski sportski dani predstavljaju izvrsnu priliku za integraciju tjelesne aktivnosti s odgojnim ciljevima. Oni omogućuju učenicima da kroz igru i kretanje razvijaju osobine poput poštovanja, odgovornosti, samopouzdanja i empatije – temeljne vrijednosti koje ih prate ne samo u sportu, već i u svakodnevnom životu. Zato sportski dani trebaju biti osmišljeni s ciljem povezivanja tijela, srca i uma – da djeca ne razvijaju samo snagu mišića, već i snagu karaktera.
Učenike treba upoznati s različitim vrstama sportova jer oni djetetu nude mogućnost otkrivanja interesa i talenata, razvijanje motoričkih i socijalnih vještina, te stjecanje pozitivnog stava prema tjelesnoj aktivnosti. Ovo su neke od ideja kako možemo različite sportove približiti učenicima:
Tematski dani/tjedni, primjerice, Tjedan rukometa ili Dan atletike. Moguće je organizirati nastavu ili radionice u kojima učenici svaki tjedan upoznaju novi sport. Učenici pritom upoznaju osnovne elemente određenog sporta i uče osnovna pravila.
- Igra uloga – djeca zamišljaju da su sportaši i sudjeluju u malim natjecanjima.
- Priče i uzori – istaknuti primjeri sportaša koji promiču trud, pravednost i poštenje.
- Demonstracije u kojima gosti (roditelji, treneri ili sportaši) predstavljaju svoj sport, pokažu opremu, opišu kako izgleda trening ili motiviraju učenike osobnim pričama.
- Kratki videozapisi, primjerice iz života i sportskih početaka poznatih sportaša, isječci natjecanja ili prikazi pravila sporta mogu pomoći djeci da bolje razumiju što određeni sport uključuje.
- Slikovne kartice – ideje za rad na temu razlikovanja i prepoznavanja sportova nalaze se u dokumentu sa slikovnim karticama koje sadrže sportske motive, a može ih se koristiti u različitim edukativnim i zabavnim aktivnostima, prilagođenima dobi i interesima učenika.
U nastavnim predmetima poput Hrvatskog jezika, Likovne kulture ili Prirode i društva može se govoriti o sportu kroz priče, crtanje sportaša, izradu plakata ili istraživačke zadatke. Učenici mogu istraživati koji se sportovi mogu trenirati u njihovom gradu i kako se zovu sportski klubovi. O svakom sportu učenici mogu istražiti više o pravilima, o prošlosti igranja, te najpoznatijim svjetskim i hrvatskim sportašima u tom sportu, kao što je to prikazano u materijalu o tenisu. Na Satu razrednika s učenicima se može razgovarati o različitim vrstama sportova upoznavajući pravila i način igre sporta, a nakon toga učenici na satu Likovne kulture mogu izraditi plakat s pravilima ili mislima o ponašanju tijekom aktivnog sudjelovanja ili u navijačkim aktivnostima. Prikazani učenički plakati nastali su tijekom navijačke pripreme za Sportske igre mladih.

Vrijednosti sporta nisu nešto što se podrazumijeva. One se uče, razvijaju i svakodnevno vježbaju. Razgovorom o pravilima, ponašanju i osjećajima u sportskim situacijama pomažemo djeci da izgrade karakter i socijalne vještine koje će im koristiti cijeloga života.
Učitelji, treneri i roditelji svojim primjerom trebaju pokazati da najveće pobjede nisu one na rezultatskoj tablici, već su to trenuci u kojima djeca rastu – ne samo kao sportaši, već i kao osobe koje grade unutarnju snagu, odgovornost i poštovanje. Pritom je ključna uloga nas učitelja jer tako osnažujemo učenike da prepoznaju i priznaju vlastite pogreške, razviju sposobnost gubitka bez ljutnje ili povlačenja i nauče cijeniti trud i uspjeh drugih natjecatelja. A poruka koju im šaljemo mora biti jasna i dosljedna: "Ne možeš uvijek pobijediti, ali uvijek možeš biti pošten u igri i pridržavati se pravila, biti fair play igrač."