Vježbe i igre pamćenja imena i koncentracije | Profil Klett

10. rujan 2018.

Vježbe i igre pamćenja imena i koncentracije

avatar
Autor: Marija Šimoković Sikavica

U sklopu vježbi grupnog rada i dramske pedagogije veliki je broj vježbi pamćenja imena i upoznavanja koje su nužne za početak rada grupe. Vježbe se prilagođavaju s obzirom na broj sudionika i njihovu dob, s obzirom na to koliko se dobro poznaju te koliko su već povezani kao grupa. Iako bolje funkcioniraju u manjim, vježbe se mogu izvoditi i  u brojčano velikim razredima, ali moramo računati da će nam za njih trebati više vremena.

 

Predložene vježbe upoznavanja – pamćenja imena izabrane su i prilagođene za rad s  mlađim učenicima. No, naravno, one su dobrodošle u radu sa starijim učenicima i mogu se prilagođavati i nadograđivati ovisno o dobi i zrelosti učenika.

Ja sam...

Bez obzira što je prvotna funkcija neke vježbe primjerice pamćenje imena sudionika, svakom vježbom ostvarujemo mnogobrojne funkcionalne i odgojne zadatke; zagrijavamo se, razgibavamo, razvijamo pažnju, koncentraciju, sposobnost zapažanja, osjećaj za ritam, stvaramo prostor komunikacije i suradnje, ostvarujemo pozitivno ozračje u skupini…

 

Šalji ime u krug – brzo predavanje imena

Učenici i učitelj/ica su u krugu. Učitelj/ica započinje vježbu tako da brzo izgovori svoje ime okrećući se prema učeniku sa svoje lijeve strane, on pak treba reći svoje ime okrećući se prema učeniku sa svoje lijeve strane i tako u krug. Nakon dva kruga, učiteljica komplicira igru jer nenajavljeno promjeni pravila, primjerice smjer kretanja, i izgovori svoje ime okrećući se prema učeniku sa svoje desne strane, on pak učeniku sa svoje desne strane…. Nakon toga umjesto svojeg imena kaže ime učenika s desna ili slijeva itd. Učenike se može pozvati da se igraju brzinama. Pa tako možemo vidjeti koliko najbrže možemo izgovarati ukrug svoja imena.

 

Predstavljanje imenom, zvukom i pokretom

Učenici i učitelj/ica su u krugu. Učiteljica daje upute. Svatko će se predstaviti, reći glasno svoje ime (Ja sam… - ) te napraviti neki jednostavan pokret tijelom i proizvesti neki zvuk. Čitava skupina zajedno će ponoviti  njegovo/njezino ime i napraviti isti pokret i zvuk. Vježba se tako nastavlja ukrug.

Vježbu možemo nadograditi pričom i imaginacijom te započeti uputom učenicima da zamisle da su došli iz neke daleke, još neotkrivene zemlje neobičnog imena, možda neke druge planete na kojem se ljudi/bića pozdravljaju drugačije nego li kod nas. Upravo su stigli u školu, na godišnje okupljanje neotkrivenih zemalja i planeta i moraju se predstaviti svojim pravim imenom i na što neobičniji način pozdraviti skupinu, npr. Ja sam Ivan Bum-bim, Plop-plop, Zip-zap… Čitava skupina zajedno će ponoviti njegovo/njezino ime i odzdraviti ga pozdravom koji je predložio/la. Zvuku se može pridodati i pokret.

Varijacije ove vježbe su mnogobrojne. Starije učenike/ice možemo zamoliti da kažu svoje ime i osobinu (koju smatraju da posjeduju ili koju bi željeli imati), a koja počinje na početno slovo njihova imena, sljedeći ponavlja njegovo/njezino ime i osobinu te dodaje svoju. I tako redom, ukrug.

Vježbe s loptom i vježbe ritma

Loptica

Učenici i učitelj/ica su u krugu. Dodaju se lopticom (krpenom, laganom gumenom). Učitelj/ica daje nekoliko osnovnih uputa prije dodavanja: potrebno je najprije uspostaviti kontakt očima, tako da svaki učenik zna da će dobiti lopticu, loptica se treba stalno kretati, čak i dok je kod nekog u ruci, a dok je loptica u zraku učenik koji baca (šalje) lopticu treba jasno i glasno reći svoje ime. Onaj tko lopticu uhvati, ponovno uspostavlja kontakt očima i baca lopticu izgovarajući svoje ime. Nakon nekoliko krugova uvode se varijacije. Primjerice učenik koji baca lopticu izgovara glasno ime učenika koji lopticu hvata. Nadalje, loptica se može slati tako da učenik koji baca lopticu izgovara ime učenika od kojeg je dobio lopticu te učenika kojem dodaje lopticu. Loptica se može i spremiti pa se skupina igra s nevidljivom (zamišljenom) lopticom. 

Ovu je vježbu uvijek lako prilagoditi dobi. Primjerice, s predškolskom djecom i prvašićima moguće je dodavati se loptom tako da se veća lopta kotrlja po podu, ili npr. umjesto lopte koristimo konop na koji je privezana marama - cijela grupa, ukrug, zajedno drži konop, a privezanu maramu treba poslati do učenika čije je ime prozvano. Svaki učenik uzvikuje ime nekoga u grupi do kojeg se onda zajednički šalje marama.

 

A-HA

 

Ova vježba uz pamćenje imena razvija i ritam. Učenici i učitelj/ica su u krugu. Zadatak je da se desnom rukom dotakne lijevo rame i kaže „A“, zatim se lijevom rukom dotakne desno rame i kaže „HA“,  pa desnom rukom lijevo koljeno i kaže se svoje ime, te lijevom rukom desno koljeno govoreći ime nekoga u krugu. Drugim riječima, uz svaki od četiri pokreta ide jedna riječ: 1. A 2. HA 3. vlastito ime 4. ime učenika u krugu. Osoba koja je čula svoje ime, ponavlja isti proces govoreći svoje ime i poziva sljedećeg. Primjerice, Marija započne: „ A-HA, Marija – Maja“, zatim Maja nastavi: „A-HA Maja – Ivan“, Ivan nastavlja… Važno je držati ritam vježbe. Krećemo od sporijeg ritma prema bržem, a čitava grupa može pomagati držanjem ritma i zajedničkim izvikivanjem “A-HA”. Neizbježno je da se u ovoj vježbi rade pogreške, ali treba ih shvatiti kao dio igre, na zabavan način.

 

Mreža prijateljstva

Klupko vune

Učenici i učitelj/ica su u krugu. U vježbi se grupa dodaje klupkom vune, na način da učenik jednom rukom drži jedan kraj vune, baca drugi kraj nekome u krugu govoreći svoje ime i primjerice što voli najviše raditi. Učenik kojem je klupko bačeno, zahvali mu govoreći njegovo ime, omota oko prsta jedan kraj vune, te baci klupko drugom učeniku govoreći svoje ime i svoj hobi. Ideja vježbe je izgraditi vunenu mrežu koja povezuje sve učenike. Važno je i da na simboličkoj razini učenici vide jasno povezivanje kroz niti vune koje spajaju sve učenike. U nastavku se mreža može rasplesti na isti način, no sada učenik koji je zadnji dobio klupko, vraća učeniku od kojeg je dobio izgovarajući njegovo ime uz pozitivnu poruku vezano za hobi tog učenika.

Vježba može poslužiti i kao polazna aktivnost za razradu različitih sadržaja i tema ovisno o potrebama i interesu učitelja i učiteljica. Primjerice može se plesti mreža priča koju stvaraju učenici, može se raditi na vrlinama koje netko posjeduje, mogu se postavljati pitanja i dobivati odgovori…

 

Igrajte se! U ovakvim igrama ne postoje greške. Ako učitelji točno i jasno daju upute i uvedu učenike u igru, zajamčen je zabavan i opušten proces.

U nastavku ćemo donijeti prijedlog vježbi za dizanje energije i boljeg upoznavanja.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Računala, učitelji i djeca, ruku pod ruku

Koja je uloga informacijskih i komunikacijskih tehnologija u obrazovanju? Korištenje suvremenih tehnologija u nastavi učenicima olakšava učenje i svladavanje novih sadržaja u svim predmetima. Učenici se u ranoj dobi upoznaju s radom na računalu, tabletu, smartphoneu te im uporaba tih, za njih uobičajenih, tehnologija olakšava i obogaćuje učenje.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Vesna Budinski, Katarina Franjčec, Saša Veronek Germadnik, Marijana Zelenika Šimić, Ivana Lukas
udzbenik
Vesna Budinski, Marina Diković, Gordana Ivančić, Saša Veronek Germadnik
udzbenik
Sanda Marjanović