Vježbe za mozak u učionici | Profil Klett

03. travanj 2024.

Vježbe za mozak u učionici

avatar
Autor:

Biti učiteljica ili učitelj je poziv. To nije posao koji se može odrađivati bez darivanja sebe i svojega vremena. Učiteljice i učitelji ne brinu samo o ishodima koje učenici moraju ostvariti, nego imaju pred sobom učenike kao osobe koje se moraju razvijati na svim razinama. Toga je svjesna i zagrebačka učiteljica Sanela Škevin koja brine o cjelovitome razvoju svojih učenika.

Sanela je učiteljica u Osnovnoj školi Ivana Gundulića u Zagrebu i za sebe kaže da voli istraživati, poučavati izvan učionice, izvoditi pokuse sa svojim učenicima, pisati igrokaze, ali i stalno učiti nešto novo. Svojim istraživačkim duhom otkrila je i Brain Gym, odnosno vježbe za mozak. Riječ je o osnovnim pokretima i zadatcima koji pomažu dječjim očima, ušima i mozgu da se koordiniraju. Kao što su neke vježbe osmišljene s ciljem poticanja aktivacije pojedinih mišića, vježbe za mozak usmjerene su na poboljšanje pamćenja, koordinacije i rješavanje problema.

Dobrobiti Brain Gym vježbi za učenike su sljedeće:

  • Potiču funkcije mozga.
  • Pripremaju učenike za rad i omogućuju im brže napredovanje.
  • Čine vid oštrijim jer uključuju niz moždanih i fizičkih aktivnosti. Učenici uočavaju više detalja nakon izvođenja vježbi jer su usredotočeniji.
  • Poboljšavaju komunikacijske sposobnosti jer su učenici uspješniji u izražavanju misli i osjećaja.
  • Poboljšavaju imunitet.
  • Učenici postaju kreativniji.

Učiteljica Sanela i njezin razred svaki dan započinju pozdravom i dnevnim planom, a nakon toga prve su na redu vježbe za mozak. Od prvoga razreda vježbe su postale dijelom njihove svakodnevice. U početku je bilo potrebno sustavno objašnjavanje cilja vježbi, ali do četvrtoga razreda učenici su postali pravi profesionalci koji podsjećaju učiteljicu na vježbe ako ih ona zaboravi. Vježbe su u razredu posebno tražene prije većih umnih napora, kao što su ispiti, kada učenici govore da „moraju naoštriti moždane vijuge“.

U razredu je nedavno gostovala i neurologinja Morana Devčić Ivičić koja je pohvalila vježbe i opisala ih kao izuzetno korisne u svim životnim razdobljima čime je potaknula učenike da stečena znanja prenesu svojim roditeljima, djedovima i bakama. Uz sve navedene dobrobiti, učenici su saznali da vježbe za mozak smanjuju probleme s disanjem, razinu stresa, pozitivno utječu na dijabetes, pridonose boljoj koncentraciji i sprječavaju nastanak mnogih bolesti povezanih sa stresom. Zbog svega navedenoga, učiteljici je jako drago čuti povratne informacije učenika koji prenose znanja na svoje ukućane i zajedno rade na očuvanju zdravlja.

Primjeri vježbi koje se mogu izvoditi u razredu:

  1. Vrući dlan

Vježbu izvode dva učenika. Stavljaju svoje dlanove jedan uz drugi. Dlan prvoga učenika okrenut je prema gore, a dlan drugoga položen je na stol. Zadatak učenika koji ima dlan na stolu je u određenome vremenu okrenuti dlan prema gore. Njegov prijatelj pokušava svojim dlanom „poklopiti“ njegovu nadlanicu prije nego okrene dlan prema gore.

  1. Kamen, škare, papir

Igrači u isto vrijeme pokazuju određene znakove za jedan od triju oblika: kamen, škare ili papir. Kamen pobjeđuje škare, škare pobjeđuju papir, a papir pobjeđuje kamen. U slučaju da oba igrača pokažu isti znak, ostaje neriješeno. Izgovara se fraza: "kamen-škare-papir", za to vrijeme učenici mašu stisnutom šakom, a zatim slijedi pokazivanje odabranoga znaka. Igra se do prve pobjede ili do određenoga broja pobjeda (najčešće tri).

  1. Pijetao

Petya-Petya-Pjetlić (istovremeno spajamo palac i kažiprst ruke u obliku kljuna)

naša zlatna kapica (istovremeno križamo prste dviju ruku u obliku "češlja")

svilena glava (dijete se tapša po glavi)

nauljena brada (gladi bradu)

zašto rano ustaješ? (dižemo se na prste dok podižemo ruke uvis)

Pjevaj glasno, ne daj djeci da spavaju. ("zaspimo", sklopimo ruke ispod obraza).