Zašto je dobro biti GLOBE škola? | Profil Klett

05. veljača 2022.

Zašto je dobro biti GLOBE škola?

Autor: Tamara Banović

Program GLOBE međunarodni je program koji predviđa redovita i kontinuirana učenička mjerenja i opažanja u neposrednom okolišu škole. Mjerenja i opažanja obavljaju se na području meteorologije, kvalitete vode, tla, fenologije i pokrova, a rezultati istraživanja se međusobno upotpunjuju i povezuju, čime se ostvaruje program cjelovitog praćenja stanja okoliša.

Prikupljeni rezultati GLOBE programa

Prikupljeni se rezultati unose u zajedničku bazu podataka na GLOBE serveru, koja je otvorena i putem Interneta dostupna svim posjetiteljima na adresi: https://www.globe.gov./ Ne postoje ograničenja za pregled i korištenje baze podataka, ali unositi podatke mogu samo osobe koje su prošle potrebnu edukaciju za GLOBE voditelje. Unatrag nekoliko godina olakšan je unos podataka u GLOBE bazu, korištenjem mobilnih aplikacija. To omogućuje da se podaci unesu u mobitel na terenu te da se odmah šalju u GLOBE bazu ili da se slanje odgodi do uspostavljanja internetske veze. Aplikacija GLOBE Observer omogućuje da podatke šalju i osobe koje ne pripadaju GLOBE školama, odnosno da se uključuju građani - znanstvenici.

Sudjelovanje u GLOBE programu

Na Dan planeta Zemlje, 22. travnja 1995. godine GLOBE program je eksperimentalno pokrenut u Sjedinjenim Američkim Državama, a vlade mnogih zemalja diljem svijeta tih su dana s američkim predstavnicima potpisale sporazume o provođenju programa GLOBE. Hrvatska je bila među prvim zemljama koje su pristupile ostvarivanju tog svjetskog programa koji se od 1996. godine do danas kontinuirano provodi u školama diljem Lijepe naše. Odgovorna institucija, koja je potpisnik Sporazuma o implementaciji programa GLOBE u Hrvatskoj je Ministarstvo znanosti i obrazovanja, dok je za neposrednu provedbu zadužena Agencija za odgoj i obrazovanje. 

Sudjelujući u programu učenici na konkretnim primjerima primjenjuju školska teoretska znanja te iskustvenim učenjem stječu nove spoznaje o cjelovitosti stanja u okolišu, razvijajući pritom pozitivne stavove, ali i samosvijest temeljenu na svom aktivnom sudjelovanju.
U razradi metodologije GLOBE mjerenja i pratećih edukativnih materijala sudjelovali su renomirani stručnjaci pa stranice Programa GLOBE predstavljaju vrijedan edukativni resurs, čak i ako škola nije aktivno uključena.

GLOBE program u Omišu u OŠ Josip Pupačić

U Osnovnoj školi Josip Pupačić u Omišu GLOBE Program se provodi od 2014. godine kada su  učitelji Ivica Štrbac, prof. geografije i povijesti i Tamara Banović, prof. biologije i kemije osposobljeni za GLOBE voditelje. Od tada pa do danas učenici iz Omiša svakodnevno obavljaju mjerenja i opažanja na području atmosfere, hidrosfere, pedosfere, fenologije i pokrova, na temelju rezultata svojih mjerenja postavljaju istraživačka pitanja i provode istraživačke radove s kojima redovito sudjeluju na Državnim smotrama hrvatskih GLOBE škola. 

GLOBE mjerenja inspiriraju učenike za istraživanja i u drugim područjima te posljednje dvije godine uzastopno učenici naše škole imaju jako uspješne rezultate na natjecanju iz biologije u kategoriji istraživačkih radova. Učenice koje su polaznice GLOBE programa, koristeći znanja i vještine usvojene na GLOBE programu, koriste GLOBE protokole za istraživanja na području biologije te predstavljaju svoje istraživačke radove na državnom natjecanju iz biologije. 
 

Napomena: Kako i vaša škola može postati dio velike zajednice hrvatskih GLOBE škola možete pročitati na stranicama Programa GLOBE.

Literaturni izvori:
http://globe.hr/
https://www.globe.gov/

 

Proučite plakate i uvidite kako su učenice osnovne škole Josip Pupačić svoja znanja i vještine stečene sudjelovanjem u GLOBE programu primijenile u biološkim istraživanjima. Klikom na poveznice pročitajte detaljnije o provednim istraživanjima: Oprezno s bakterijama i Žućenje smokve