Breljanska priča iz Dublina | Profil Klett

02. travanj 2021.

Breljanska priča iz Dublina

avatar
Autor: Klara Šarčević

Autorice članka: Gorana Babić i Vanja Sokol

 

Nas dvije učiteljice Hrvatskoga jezika, Gorana Babić i Vanja Sokol, krajem veljače 2020. ostvarile smo 2. i 3. mobilnost međunarodnog Erasmus KA1 projekta „Poboljšajmo naše poučavanje” (vrijedan 12 659 eura, koji će trajati od 1. 9. 2019. do 31. 8. 2021.). Pohađale smo tečaj Structured Educational Visit to Schools & Training Seminars in Ireland.
Cilj posjeta bio je upoznati se s irskim obrazovnim sustavom i posjetiti njihove škole te raspravljati s kolegama iz drugih zemalja o obrazovnim sustavima njihovih zemalja, kulturi zemlje domaćina i obrazovnim temama od općeg interesa. Dio ovog tečaja bili su i terenski projekti („Contexts4Contentˮ) na mjestima od prirodnog, povijesnog i kulturnog značaja. Tako smo uz irske škole posjetile i Limerick i Glendalough.

Nekoliko stotina prosvjetnih djelatnika iz 15 zemalja EU tih dana našlo se na jednom mjestu s istim ciljem: razmjenjivati i stjecati nova iskustva i znanja. Uz nas, na tečaju su bile još 2 sudionice iz Hrvatske, iz Gimnazije Velika Gorica  ̶  ravnateljica Brankica Žugaj i pedagoginja Olieta Horvat-Kardoš.

Prvi dan bio je rezerviran za predstavljanje svih sudionika četiriju različitih tečajeva programa English Matters organizacije. Nas dvije posjetile smo 3 škole: jednu osnovnu školu u Limericku te osnovnu školu Loreto Abbey u Dalkeyu i srednju školu Dominican College u predgrađu Dublina. Posjeti tim obrazovnim ustanovama doveli su nas do sljedećih zaključaka:

a) razine obrazovanja u Irskoj su:

- predškola (bez formalnog sustava, vrtić), osnovna škola, srednje škole te 3. razina: sveučilišta, tehnološki instituti, tehnološka sveučilišta, fakulteti za osposobljavanje nastavnika

b) uzrast djece u osnovnim školama je od 4 do 12 godina, a do 18. godine života svi završe srednju školu

c) 3. razred srednje škole je tzv. prijelazna godina koja omogućava usvajanje znanja u praksi, sazrijevanju i razvoju u svim aspektima, a učenik može raditi i na predmetima koji mu slabije idu. Ta godina nije obavezna, ali učenici koji pohađaju prijelaznu godinu općenito imaju bolje rezultate na testovima

d) Crkva ima i danas veliki utjecaj na školstvo

e) kurikulum je isti u svim školama, učitelji imaju autonomiju po pitanju odrade sadržaja

f) učenik ne može ponavljati godinu, a oni koji ni uz asistenta ne mogu savladati gradivo upućuju se u specijalne škole za djecu s posebnim potrebama.

Djeca ne nose knjige kući, samo poneke ako im trebaju za domaću zadaću. Sve knjige su im složene u kutije na klupama. Posebno se potiče socijalnu osjetljivost kod djece od najmanjeg uzrasta. U vrtićkoj skupini svaki je dan izložen plan, raspored i svrha aktivnosti. U školama imaju zaposlenog jednog učitelja više za slučaj privremene potrebe u pružanju pomoći bilo kojem učeniku. Imaju i asistente za učenike s posebnim potrebama. Ako učenik ne može pratiti nastavu ni na taj način, upućuje se u specijalizirane škole za djecu s posebnim potrebama. Dobrobit i sreća učenika na prvom su mjestu, što se može vidjeti u svakom kutku škole  ̶  plakati s pozitivnim i ohrabrujućim porukama nalaze se na svakom zidu.

Škola Dominican College u predgrađu Dublina urezala nam se u pamćenje zbog sljedećih detalja:

1. Prizemlje i dva kata razlikuju se po bojama vrata (crvena, plava i žuta). Upravo po boji vrata katovi imaju ime: ne 2. kat, nego Plavi kat.

2. Razredi nemaju slova uz broj nego dobivaju ime npr. neke rijeke, poznatih osoba i sl.

3. U prizemlju se nalaze ormarići – svaka godina ima drugu boju, a 5. i 1. godina jedna su pored druge kako bi najstariji pomogli najmlađima u privikavanju i snalaženju u novoj sredini.

4. Soba za molitvu. Učenici u bilo kojem trenutku emocionalnih poteškoća mogu doći na razgovor i molitvu.

5. Veliki odmor traje 25 minuta od kojih je 8 minuta predviđeno za razgovor s učiteljem o eventualnim problemima ili potrebama, poteškoćama.

6. Iako je ovo državna škola, potrebno je prijaviti se više godina unaprijed na listu čekanja.

7. Za odluku o izboru učenika koji će se upisati, provjerava se opći dojam o učeniku u osnovnoj školi. Ako netko od trenutnih učenika ima mlađu sestru, ona ima prednost za upis ako želi pohađati istu školu.

8. Koriste se knjige kao i kod nas, bijele ploče i projektor. Nema tableta, iako se učenici njima koriste ako ih trebaju za istraživački rad, rješavanje problemskih zadataka i sl., ali ne na satu.

9. Učenici veći dio rade samostalno, učitelji ih samo vode kroz nastavnu jedinicu. Vidljiva je međupredmetna povezanost, ali iznad svega povezanost s poviješću, kulturom i umjetnošću uz kritičko promišljanje i zaključivanje.

10. Nema klasičnog poučavanja (iznošenje samih činjenica), sve je interaktivno.

11. Potiče se i razvija samostalnost.

 

Glendalough smo posjetili pretposljednji dan tečaja. Smatra se vrtom Irske zbog svojega slikovitog blaga koje pokriva niz brda i planina, dugih plaža, rijeka i jezera. Samostanski grad Glendalough jedno je od najopsežnijih samostanskih nalazišta u Irskoj, a osnovao ga je sveti Kevin u 6. stoljeću. Zanimljiv je i dojmljiv zbog spektakularnog krajolika, bogate povijesti, arheologije i obilja divljih životinja.

Gateway je jedini preživjeli irski primjer srednjovjekovnog ulaza u rani samostanski grad. Ostaci katedrale izgrađene tijekom različitih faza od 10. do početka 13. stoljeća. Katedrala je bila najveća od sedam crkava prisutnih u Glendaloughu. U slobodno vrijeme posjetile smo i Trinity College, EPIC Museum te brojne pubove koji su u Irskoj središte društvenog života.

Posljednji dan tečaja, 29 .2. 2020., bio je rezerviran za izlaganje o naučenom, dodjelu potvrda o sudjelovanju i oproštaj. Puni dojmova vratili smo se u Hrvatsku i jedva dočekali primjenjivati naučeno. S nekim od kolega koje smo tamo upoznali dogovorili smo provedbu zajedničkih eTwinning projekata, a nadamo se i nekom KA2 projektu s nekim od naših novih prijatelja-kolega.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Jezik je naša zvučna domovina

Stihovima učenice Antonije Dejanović iz 5. razreda u Osnovnoj školi Budaševo-Topolovac-Gušće započelo je 10. ožujka 2017. obilježavanje Dana hrvatskog jezika.

Cilj nam je da se cijelog ovog tjedna, od 13. do 17. ožujka, što intenzivnije bavimo problematikom utjecaja ostalih jezika na hrvatski jezik, da podsjećamo i upozoravamo koliko nam je važno očuvati ga i njegovati te da u suradnji s učenicima iskazujemo potrebu za očuvanjem jezičnog blaga i kulturnog identiteta.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Stefania Leonardi Hartley
udzbenik
Anđelka Rihtarić, Marina Marijačić
udzbenik
E. Družijanić Hajdarević, Z. Lugarić, Z. Romić, L. Sykora-Nagy G. Bartol, D. Jarec Tomorad, I. Đaković
udzbenik
Vesna Marjanović, Andrea Škribulja, Marina Gabelica, Renata Gredelj