Moje prve Erasmus+ cipele | Profil Klett

01. prosinac 2025.

Moje prve Erasmus+ cipele

avatar
Autor:

Adrijana Leko, diplomirana učiteljica razredne nastave
Osnovna škola „Grigor Vitez“, Osijek

Kada sam u lipnju prošle godine prvi puta zakoračila u Erasmus+ svijet nisam ni slutila koliko će to iskustvo biti značajno. Projekt kojeg smo u Osnovnoj školi „Grigor Vitez“ u Osijeku provodili upečatljivog je naslova IN & OUT u kojem se kratica IN odnosi na inkluziju, dok OUT označava učenje na otvorenom (outdoor) što su ujedno i dvije ključne dimenzije našeg projekta.

Što je IN & OUT projekt?

Projekt IN & OUT – doprinos pozitivnom i zdravom školskom ozračju kroz inkluzivno učenje i učenje na otvorenom ima jasno istaknute ciljeve:

  • Povećanje kvalitete inkluzivne nastave — cilj je povećati kvalitetu inkluzije kroz osnaživanje metodičkih i upravljačkih vještina učitelja i stručnih suradnika te primjenu inovativnih pedagoških metoda (razmjena dobrih praksi, usvajanje strategija diferencirane nastave i inkluzivne kulture).
  • Stvaranje pozitivnog i zdravog školskog ozračja – uključivanje učenika u izvannastavne aktivnosti na otvorenom, s ciljem da 50 % učenika sudjeluje u tim aktivnostima do kraja projekta.
Mobilnosti učitelja

Na tečajima u okviru projekta naši su učitelji, uključujući ravnatelja i stručne suradnike, sudjelovali na edukacijama Inclusive education for all (Madrid, Španjolska), Smart teachers play more (Reykjavik, Island) i Understanding and Supporting Students with ASD and ADHD (Firenca, Italija).

Učitelji koji su sudjelovali u praćenju rada u Španjolskoj imali su priliku vidjeti kako izgleda dosljedna predanost inkluziji: metode rada španjolskih učitelja uključuju diferencirane materijale, grupni rad i fleksibilne pristupe učenju, zadaci se prilagođavaju djeci s različitim potrebama, čime se i kolektiv potiče na suradnju. Kulturni aspekt mobilnosti također je bio snažan. Učitelji domaćini su povezujući aktivnosti kroz pjesmu, znakovni jezik i svakodnevne razgovore stvorili toplu atmosferu, a kroz zajedničke izlete u Lorcu i Aguilas podijelili su s gostima ne samo turističke ljepote nego i način života. Kazališna predstava Pinocchio u kojoj je glavni glumac bio dječak s Downovim sindromom je čin inkluzije i umjetnosti koji je ostavio na svakog gledatelja snažnu pedagošku poruku. Tijekom tih dana učitelji iz Hrvatske i učitelji iz Španjolske razmjenjivali su ideje o planiranju nastave, o izazovima u radu s različitim učenicima, o korištenju digitalnih alata te su se naše učiteljice vratile kući s novim metodama, ali i s inspiracijom da u Grigorici budu glas za inkluzivniji i kreativniji pristup učenju.

Mobilnost učitelja u Rumunjsku donijela je drugačiji ali jednako vrijedan uvid u pedagoški rad i kulturu. Učitelji i učenici iz Rumunjske pokazali su kako primjenjuju inkluzivni pristup u učionicama: koriste se digitalnim alatima, vode grupne aktivnosti i prilagođavaju nastavu individualnim potrebama učenika. Lajtmotiv ove mobilnosti bio je organiziranje nastave na otvorenom, spajajući outdoor učenje s inkluzivnim pristupom povodom proslave Dana Europe, tijekom koje su učenici i učitelji sudjelovali u nizu aktivnosti u kojima su se ispreplitali kulturni i pedagoški elementi. Jedan dan mobilnosti proveli su na imanju Mesterul Olar obilježavajući Outdoor Day. Kroz igru, kreativne radionice i boravak u prirodi spojili su tradiciju, edukaciju i zabavu. Sudjelovali su u keramičkoj radionici gdje su vlastitim rukama oblikovali glinene predmete i učili o povijesti lončarstva. Posjetili su tradicionalnu staju za ovce i kušali lokalne specijalitete poput palente sa sirom i kiselim vrhnjem te ovčetine. Dodatna uzbuđenja donijele su rekreativne aktivnosti: vožnja zipline-om, gađanje lukom i strijelom, šetnja stazom među drvećem i vožnja u kočiji s ponijima. Ovaj interaktivni dan kao i cijela mobilnost u Rumunjsku omogućio je učenicima i učiteljima da uče izvan učionice, razvijaju motoričke vještine, timski duh i povezanost s prirodom, dok su istovremeno upoznavali kulturnu baštinu Rumunjske.

Mobilnosti učenika

Naša prva međunarodna avantura odvela je učenike u Purias, Španjolska, u školu Alfonso García López. Tamo su, osim što su pratili nastavu i sudjelovali u inkluzivnim aktivnostima, upoznali nove prijatelje i doživjeli kulturne ljepote Španjolske. Posjet muzeju, povijesnim znamenitostima i plovidba brodom po Sredozemnom moru te predstava Pinocchio pokazali su našim učenicima važnost inkluzije, različitosti i kreativnosti u učenju. Ovo iskustvo ostavilo je dubok trag, učilo ih je strpljenju, timskom radu i empatiji.

Mobilnost u Rumunjsku bila je prilika za daljnju interkulturalnu razmjenu i primjenu inovativnih metoda u učionici i na otvorenom. Kroz video materijale i radionice naši učenici prikazali su stečena iskustva: inkluzivne nastavne pristupe, suradnju s vršnjacima i korištenje digitalnih alata u nastavi. Povratak u Osijek omogućio im je da prenesu znanje i motivaciju svojim vršnjacima te da školu učine još otvorenijom i kreativnijom.

Učeničke mobilnosti nisu bile samo putovanja, one su bile lekcije života, prilika za prijateljstva i učenje o svijetu. Erasmus+ projekt IN & OUT pokazao je da se najvrijednije spoznaje događaju kada učimo zajedno, uključujemo sve i izlazimo izvan učionice.

Rezultati projekta

Zahvaljujući projektu IN & OUT u Grigorici učitelji su ojačali svoje kompetencije u inkluzivnom poučavanju i upravljanju razredom s različitim potrebama, učenike smo motivirali za sudjelovanje u inovativnim izvannastavnim aktivnostima na otvorenom, čime se stvorilo zdravije i dinamičnije školsko ozračje, škola je povećala vidljivost važnosti inkluzije i učenja pokretom promovirajući rad izvan učionica, terenske nastave i aktivnosti u prirodi, a sam projekt je potaknuo interakciju učitelja i učenika iz različitih zemalja te razmjenu profesionalnih i kulturoloških iskustava. Digitalni priručnici Inkluzivna i diferencirana nastava Kretanjem do znanja nastali su kao rezultat učenja i razmjene iskustava autorica s učiteljima i stručnjacima iz raznih europskih država tijekom Erasmus+ tečajeva koje su pohađali. Priručnici se nalaze na Edutoriju, središnjem mjestu za pohranu, objavu, razmjenu, ocjenjivanje i dohvat digitalnih obrazovnih materijala.

https://edutorij.carnet.hr/materijali/4453839

Sve aktivnosti zabilježili smo na projektnoj web stranici: https://sites.google.com/view/erasmusinandout/o-projektu

Osobno iskustvo: prve Erasmus+ cipele

Kao učiteljica koja je sudjelovala u timu osjećam da su mi ove Erasmus+ cipele donijele nešto više od profesionalnog razvoja. Kroz ostvarene mobilnosti, praćenje rada stranih kolega i sudjelovanje na radionicama imala sam priliku vidjeti kako izgledaju škole u kontekstu inkluzije i outdoor učenja.

Sudjelovanje na Erasmus danima u našoj školi u kojem smo roditeljima prenosili viziju inkluzije i viziju u kojoj učenje na otvorenom može pomoći učenicima u učenju, vidjeti u tom trenutku iskren interes kod njih za našu priču sve je to učvrstilo moju vjeru u važnost projekta.  Na osobnoj razini osjećam kako su mi Erasmus+ cipele rasle: postala sam hrabrija u eksperimentiranju, spremnija slušati različite glasove i prilagođavati svoj rad potrebama svojih učenika. Sada kada gledam unatrag, ne gledam samo mobilnost kao putovanje nego kao put prema novim pedagoškim vidicima. U implementaciji inkluzivnog učenja suočili smo se s logističkim izazovima (npr. kako organizirati outdoor aktivnosti redovito, posebno s obzirom na ograničene školske resurse), motivacijom učenika (nekim je učenicima učenje izvan učionice novo iskustvo i prostor u kojem nisu navikli učiti pa je trebalo puno pažnje da se uključe) osiguranjem sigurnosti i pristupačnosti jer aktivnosti na otvorenom zahtijevaju posebnu pripremu, planiranje rizika i prilagodbe, osobito za učenike s posebnim potrebama. Upravo kroz rješavanje tih izazova naučila sam kako surađivati s kolegama, kako planirati inkluzivne strategije i kako stvoriti siguran, ali poticajan ambijent za sve učenike.

Projekt IN & OUT u školi bio je više od Erasmus+ aktivnosti, on je bio transformacija, kako moje učiteljske vizije, tako i školske kulture. Moje prve Erasmus+ cipele možda su bile skromne, ali su me usmjerile prema putu koji je otvoren, inkluzivan, dinamičan i pun mogućnosti.

Kada gledam naprijed, nadam se da će nas naučene lekcije voditi i dalje: da ćemo nastaviti širiti kulturu inkluzije, integrirati učenje u prirodi u našu svakodnevicu i osnaživati učenike da istražuju svijet ne samo kroz knjige, nego kroz iskustvo i zajedništvo.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Kristina Čajo Anđel, Daška Domljan, Paula Vranković
udzbenik
Vesna Marjanović, Andrea Škribulja, Renata Gredelj, Marina Gabelica
udzbenik
Kristina Čajo Anđel, Daška Domljan, Paula Vranković
udzbenik
Vesna Marjanović, Andrea Škribulja, Renata Gredelj, Marina Gabelica