Adrijana Leko, diplomirana učiteljica razredne nastave
Osnovna škola „Grigor Vitez“, Osijek
Kada sam u lipnju prošle godine prvi puta zakoračila u Erasmus+ svijet nisam ni slutila koliko će to iskustvo biti značajno. Projekt kojeg smo u Osnovnoj školi „Grigor Vitez“ u Osijeku provodili upečatljivog je naslova IN & OUT u kojem se kratica IN odnosi na inkluziju, dok OUT označava učenje na otvorenom (outdoor) što su ujedno i dvije ključne dimenzije našeg projekta.
Projekt IN & OUT – doprinos pozitivnom i zdravom školskom ozračju kroz inkluzivno učenje i učenje na otvorenom ima jasno istaknute ciljeve:
- Povećanje kvalitete inkluzivne nastave — cilj je povećati kvalitetu inkluzije kroz osnaživanje metodičkih i upravljačkih vještina učitelja i stručnih suradnika te primjenu inovativnih pedagoških metoda (razmjena dobrih praksi, usvajanje strategija diferencirane nastave i inkluzivne kulture).
- Stvaranje pozitivnog i zdravog školskog ozračja – uključivanje učenika u izvannastavne aktivnosti na otvorenom, s ciljem da 50 % učenika sudjeluje u tim aktivnostima do kraja projekta.
Na tečajima u okviru projekta naši su učitelji, uključujući ravnatelja i stručne suradnike, sudjelovali na edukacijama Inclusive education for all (Madrid, Španjolska), Smart teachers play more (Reykjavik, Island) i Understanding and Supporting Students with ASD and ADHD (Firenca, Italija).
Učitelji koji su sudjelovali u praćenju rada u Španjolskoj imali su priliku vidjeti kako izgleda dosljedna predanost inkluziji: metode rada španjolskih učitelja uključuju diferencirane materijale, grupni rad i fleksibilne pristupe učenju, zadaci se prilagođavaju djeci s različitim potrebama, čime se i kolektiv potiče na suradnju. Kulturni aspekt mobilnosti također je bio snažan. Učitelji domaćini su povezujući aktivnosti kroz pjesmu, znakovni jezik i svakodnevne razgovore stvorili toplu atmosferu, a kroz zajedničke izlete u Lorcu i Aguilas podijelili su s gostima ne samo turističke ljepote nego i način života. Kazališna predstava Pinocchio u kojoj je glavni glumac bio dječak s Downovim sindromom je čin inkluzije i umjetnosti koji je ostavio na svakog gledatelja snažnu pedagošku poruku. Tijekom tih dana učitelji iz Hrvatske i učitelji iz Španjolske razmjenjivali su ideje o planiranju nastave, o izazovima u radu s različitim učenicima, o korištenju digitalnih alata te su se naše učiteljice vratile kući s novim metodama, ali i s inspiracijom da u Grigorici budu glas za inkluzivniji i kreativniji pristup učenju.
Mobilnost učitelja u Rumunjsku donijela je drugačiji ali jednako vrijedan uvid u pedagoški rad i kulturu. Učitelji i učenici iz Rumunjske pokazali su kako primjenjuju inkluzivni pristup u učionicama: koriste se digitalnim alatima, vode grupne aktivnosti i prilagođavaju nastavu individualnim potrebama učenika. Lajtmotiv ove mobilnosti bio je organiziranje nastave na otvorenom, spajajući outdoor učenje s inkluzivnim pristupom povodom proslave Dana Europe, tijekom koje su učenici i učitelji sudjelovali u nizu aktivnosti u kojima su se ispreplitali kulturni i pedagoški elementi. Jedan dan mobilnosti proveli su na imanju Mesterul Olar obilježavajući Outdoor Day. Kroz igru, kreativne radionice i boravak u prirodi spojili su tradiciju, edukaciju i zabavu. Sudjelovali su u keramičkoj radionici gdje su vlastitim rukama oblikovali glinene predmete i učili o povijesti lončarstva. Posjetili su tradicionalnu staju za ovce i kušali lokalne specijalitete poput palente sa sirom i kiselim vrhnjem te ovčetine. Dodatna uzbuđenja donijele su rekreativne aktivnosti: vožnja zipline-om, gađanje lukom i strijelom, šetnja stazom među drvećem i vožnja u kočiji s ponijima. Ovaj interaktivni dan kao i cijela mobilnost u Rumunjsku omogućio je učenicima i učiteljima da uče izvan učionice, razvijaju motoričke vještine, timski duh i povezanost s prirodom, dok su istovremeno upoznavali kulturnu baštinu Rumunjske.

Naša prva međunarodna avantura odvela je učenike u Purias, Španjolska, u školu Alfonso García López. Tamo su, osim što su pratili nastavu i sudjelovali u inkluzivnim aktivnostima, upoznali nove prijatelje i doživjeli kulturne ljepote Španjolske. Posjet muzeju, povijesnim znamenitostima i plovidba brodom po Sredozemnom moru te predstava Pinocchio pokazali su našim učenicima važnost inkluzije, različitosti i kreativnosti u učenju. Ovo iskustvo ostavilo je dubok trag, učilo ih je strpljenju, timskom radu i empatiji.
Mobilnost u Rumunjsku bila je prilika za daljnju interkulturalnu razmjenu i primjenu inovativnih metoda u učionici i na otvorenom. Kroz video materijale i radionice naši učenici prikazali su stečena iskustva: inkluzivne nastavne pristupe, suradnju s vršnjacima i korištenje digitalnih alata u nastavi. Povratak u Osijek omogućio im je da prenesu znanje i motivaciju svojim vršnjacima te da školu učine još otvorenijom i kreativnijom.
Učeničke mobilnosti nisu bile samo putovanja, one su bile lekcije života, prilika za prijateljstva i učenje o svijetu. Erasmus+ projekt IN & OUT pokazao je da se najvrijednije spoznaje događaju kada učimo zajedno, uključujemo sve i izlazimo izvan učionice.

Zahvaljujući projektu IN & OUT u Grigorici učitelji su ojačali svoje kompetencije u inkluzivnom poučavanju i upravljanju razredom s različitim potrebama, učenike smo motivirali za sudjelovanje u inovativnim izvannastavnim aktivnostima na otvorenom, čime se stvorilo zdravije i dinamičnije školsko ozračje, škola je povećala vidljivost važnosti inkluzije i učenja pokretom promovirajući rad izvan učionica, terenske nastave i aktivnosti u prirodi, a sam projekt je potaknuo interakciju učitelja i učenika iz različitih zemalja te razmjenu profesionalnih i kulturoloških iskustava. Digitalni priručnici Inkluzivna i diferencirana nastava i Kretanjem do znanja nastali su kao rezultat učenja i razmjene iskustava autorica s učiteljima i stručnjacima iz raznih europskih država tijekom Erasmus+ tečajeva koje su pohađali. Priručnici se nalaze na Edutoriju, središnjem mjestu za pohranu, objavu, razmjenu, ocjenjivanje i dohvat digitalnih obrazovnih materijala.
https://edutorij.carnet.hr/materijali/4453839
Sve aktivnosti zabilježili smo na projektnoj web stranici: https://sites.google.com/view/erasmusinandout/o-projektu

Kao učiteljica koja je sudjelovala u timu osjećam da su mi ove Erasmus+ cipele donijele nešto više od profesionalnog razvoja. Kroz ostvarene mobilnosti, praćenje rada stranih kolega i sudjelovanje na radionicama imala sam priliku vidjeti kako izgledaju škole u kontekstu inkluzije i outdoor učenja.
Sudjelovanje na Erasmus danima u našoj školi u kojem smo roditeljima prenosili viziju inkluzije i viziju u kojoj učenje na otvorenom može pomoći učenicima u učenju, vidjeti u tom trenutku iskren interes kod njih za našu priču sve je to učvrstilo moju vjeru u važnost projekta. Na osobnoj razini osjećam kako su mi Erasmus+ cipele rasle: postala sam hrabrija u eksperimentiranju, spremnija slušati različite glasove i prilagođavati svoj rad potrebama svojih učenika. Sada kada gledam unatrag, ne gledam samo mobilnost kao putovanje nego kao put prema novim pedagoškim vidicima. U implementaciji inkluzivnog učenja suočili smo se s logističkim izazovima (npr. kako organizirati outdoor aktivnosti redovito, posebno s obzirom na ograničene školske resurse), motivacijom učenika (nekim je učenicima učenje izvan učionice novo iskustvo i prostor u kojem nisu navikli učiti pa je trebalo puno pažnje da se uključe) osiguranjem sigurnosti i pristupačnosti jer aktivnosti na otvorenom zahtijevaju posebnu pripremu, planiranje rizika i prilagodbe, osobito za učenike s posebnim potrebama. Upravo kroz rješavanje tih izazova naučila sam kako surađivati s kolegama, kako planirati inkluzivne strategije i kako stvoriti siguran, ali poticajan ambijent za sve učenike.
Projekt IN & OUT u školi bio je više od Erasmus+ aktivnosti, on je bio transformacija, kako moje učiteljske vizije, tako i školske kulture. Moje prve Erasmus+ cipele možda su bile skromne, ali su me usmjerile prema putu koji je otvoren, inkluzivan, dinamičan i pun mogućnosti.
Kada gledam naprijed, nadam se da će nas naučene lekcije voditi i dalje: da ćemo nastaviti širiti kulturu inkluzije, integrirati učenje u prirodi u našu svakodnevicu i osnaživati učenike da istražuju svijet ne samo kroz knjige, nego kroz iskustvo i zajedništvo.




