Autorice teksta: Nataša Svoboda Arnautov i Vesna Stipić
Tijekom ove školske godine učenici i učiteljice sudjelovali su u projektu posvećenom bajkama slavnog danskog pisca Hansa Christiana Andersena. Kroz raznovrsne aktivnosti – od čitanja i interpretacije, preko scenskih i likovnih izraza, do digitalnih sadržaja – istraživali su bogatstvo Andersenova svijeta i povezivali ga sa stvarnim životom i razvojem dječjih kompetencija.
Projekt je osmišljen kao kreativan oblik projektnog učenja, u kojem se sadržaji ostvaruju međupredmetno, na način blizak djetetu: kroz igru, istraživanje, maštanje i stvaranje.
Projektnu nastavu kao kreativan i suvremen oblik poučavanja učenici u nižim razredima osnovne škole često prihvaćaju s entuzijazmom i radošću. Istraživanje, suradnja, stvaranje i učenje kroz igru prirodni su im načini usvajanja znanja.
Projektna metoda ne podrazumijeva potpunu samostalnost učenika, osobito ne u razrednoj nastavi. Ključ uspješne provedbe leži u postupnosti – od jednostavnih, jasno vođenih zadataka prema sve složenijim aktivnostima koje odgovaraju razvojnoj dobi i interesima učenika. Učitelj pritom ima važnu ulogu u strukturiranju procesa, poticanju znatiželje i davanju podrške, dok se učenici kroz vođeno iskustvo postupno osposobljavaju za veću razinu samostalnosti i odgovornosti. Na taj se način ostvaruju ciljevi projekta, a učenici istovremeno razvijaju temeljne kompetencije za cjeloživotno učenje.
Projekt se zvao „S Andersenom kroz školsku godinu“, a njegov je glavni cilj bio potaknuti razumijevanje, interpretaciju i vrednovanje književnog teksta kao sredstva osobnog razvoja učenika. Kroz projekt su nastojale razvijati čitateljske navike, poticati kreativno izražavanje i omogućiti učenicima usvajanje temeljnih znanja i stavova kroz književne sadržaje primjereno njihovoj dobi.
Bajke slavnog danskog pisca koristile smo kao književnoumjetničke predloške za razvoj čitalačke pismenosti, ali i za međupredmetno povezivanje sadržaja iz Hrvatskog jezika, Likovne kulture, Matematike, Prirode i društva te Sata razrednika. Svaki je mjesec bio posvećen jednoj Andersenovoj bajci, a aktivnosti su bile osmišljene tako da istaknu određeni aspekt priče – npr. razvoj likova, poruku bajke, simboliku, atmosferu, vrijednosti i emocije.
U rujnu su se svi sudionici projekta – učitelji, učenici i roditelji – detaljno upoznali s ciljevima projekta, planiranim metodama rada, komunikacijskim kanalima, oblicima diseminacije aktivnosti te pristupima evaluaciji. Projektne aktivnosti integrirane su u školski godišnji kurikulum, čime je osigurana sustavna i planska provedba tijekom cijele školske godine.
Mjesec listopad bio je posvećen upoznavanju života i djela slavnog danskog književnika s ciljem upoznavanja njegovog životnog puta od siromašnog dječaka iz Odensea do svjetski poznatoga pisca.
U okviru uvodnih aktivnosti, učiteljica i stručna suradnica knjižničarka čitale su učenicima odabrane i najzanimljivije ulomke iz biografije Siromašni dječak iz Odensea autorice Hjoerdis Varmer te Andersenove autobiografije Bajka mog života. Kao dodatna lektira ponuđeno je i djelo Kuća s najviše priča na svijetu Sunčane Škrinjarić.
Značajan motivacijski učinak imao je i igrani film Moj život kao bajka, koji je učenike potaknuo na dublje promišljanje o Andersenovu životnom putu i vrijednostima koje je zastupao. Posebno zainteresirani učenici sudjelovali su u izradi obiteljskog stabla Hansa Christiana Andersena, dok su ostali slažući kockice kreativno rekonstruirali njegovu rodnu kuću.

U trenutku kada je lik Hansa Christiana Andersena postao sastavni dio svakog razrednog odjeljenja uključenog u projekt, počele su i aktivnosti usmjerene na čitanje njegovih bajki. U mjesecu studenome posebnu pažnju posvetili smo bajci Ružno pače, jednoj od Andersenovih najdirljivijih priča o prihvaćanju, samopouzdanju i ljepoti različitosti. Tu su bajku učenici čitali naglas, a zatim su ključnim rečenicama iz djela, određivali kronološki slijed događaja.
Nakon toga uslijedila je likovna interpretacija najdojmljivijeg dijela priče, a zatim i upotreba informacijsko-komunikacijske tehnologije: učenici su s pomoću digitalnog alata Jigsaw izradili vlastite slagalice koje su potom međusobno razmjenjivali i rješavali u suradničkom okruženju.
U okviru proširenih projektnih aktivnosti, ponuđen je i zadatak obilježavanja Međunarodnog dana tolerancije (16. studenoga), kroz organizaciju virtualne debate na temu Jesmo li svi isti?, kojom se poticalo kritičko promišljanje i razvoj komunikacijskih vještina.

Posljednji mjesec kalendarske godine bio je posvećen čitanju i/ili slušanju Andersenove bajke Djevojčica sa šibicama. Ova bajka potaknula je učenike na razmišljanje o siromaštvu, usamljenosti, ali i ljudskoj dobroti, nadi i toplini. Temeljna pedagoška namjera bila je potaknuti empatiju, razvoj emocionalne pismenosti.
Kreativnu verbalnu i neverbalnu komunikaciju razvijali su izradom škrinjica dobrih želja koji su izrezivali, zapisivali novogodišnje želje, te stavljajući lučicu u škrinjicu stvorili divan božićni dar za svoju obitelj.
U duhu zajedništva i povezivanja, ostalim partnerima u projektu učenici su poslali digitalne čestitke s prigodnim porukama i željama, čime su dodatno razvijali digitalnu pismenost i međukulturnu komunikaciju.

Tijekom siječnja učenici su upoznali duhovitu i poučnu Andersenovu bajku Carevo novo ruho, koja nas uči o ponosu, taštini i iskrenosti. Čitanje ove bajke bilo je posebno lijepo jer ju je čitao gost čitatelj. To može biti roditelj, učitelj iz drugog razrednog odjela ili školski knjižničar. Za takav oblik suradnje posebno su bili motivirani učenici, ali i gosti koji su se rado odazvali. Oni vještiji izradili su foto strip digitalnim alatom Canva.
Velik broj projektnih partnera sudjelovao je u osmišljavanju i izradi odjeće za kralja, koju su potom predstavljali odijevajući papirnate lutke. Ova je aktivnost poticala kreativno izražavanje, razvijala finu motoriku i vizualnu percepciju, a ujedno omogućila učenicima igru utemeljenu na književnom tekstu.

Tijekom veljače učenici su slušali Andersenovu bajku Kraljevna na zrnu graška, koja je poslužila kao polazište za niz kreativno-izražajnih i komunikacijskih aktivnosti. Poseban naglasak bio je na razlikovanju istine i privida, odnosno razmišljanju o pojmovima „prave“ i „lažne“ kraljevne, što su učenici obradili kroz stvaranje kratkih video priča.
Do tog trenutka kod učenika se već razvijao pozitivan stav prema čitanju – ne samo kao školskoj obvezi, već i kao izvoru užitka, znatiželje i osobnog rasta. Učenici su jedni drugima čitali naglas, dramatizirali dijelove priče te osmišljavali moguće nastavke, čime su razvijali maštovitost, izražajnost i sposobnost interpretacije književnog teksta.
U ožujku su projektni partneri obilježili Svjetski dan čitanja naglas odabirom Andersenove bajke po vlastitom izboru. Aktivnosti su bile usmjerene na poticanje interpretativnog čitanja, razvijanje izražajnosti i razumijevanja pročitanog.
Učenici su snimali video uratke u kojima su prezentirali čitanje odabranih ulomaka, a najbolji čitači iz svakog razreda predstavljeni su ostalim partnerima u projektu putem zajedničke digitalne razmjene. Na razrednoj razini proveden je i izbor za „najčitača projekta“, a iako odluka nije bila jednostavna, jasno postavljene smjernice interpretativnog čitanja omogućile su pravedan i objektivan izbor.
Povodom obilježavanja Međunarodnog dana dječje knjige, koji se slavi 2. travnja, na rođendan Hansa Christiana Andersena, učenici su sudjelovali u aktivnosti zamišljenog intervjua s poznatim danskim književnikom. Osmislili su pitanja koja bi mu postavili da ga mogu osobno upoznati, a potom promišljali i o mogućim odgovorima, vodeći se njegovim životom, djelima i vrijednostima koje je zastupao.
Poseban naglasak bio je na tome kako bi Andersen danas, u 21. stoljeću, promovirao dječju književnost. Ova je aktivnost uspješno povezala elemente medijske pismenosti, građanskog odgoja i hrvatskoga jezika kroz oblik dijaloške simulacije.
Svibanj je bio posvećen evaluaciji projekta, refleksiji i zajedničkom sagledavanju ostvarenih aktivnosti. Učenici, učitelji i ostali sudionici projekta analizirali su provedene zadatke, izdvojili najuspješnije trenutke te iznosili prijedloge i ideje za buduće projektne aktivnosti.
To je bio mjesec zajedničke igre i veselja. Organiziran je završni, bajkoviti kviz znanja u kojem su učenici, kroz zabavan i interaktivan način, pokazali koliko su toga naučili o životu i djelu Hansa Christiana Andersena. Kviz je poslužio i kao oblik formativnog vrednovanja.
Tijekom cijelog trajanja projekta svaki je učenik dao dio sebe – kroz izgovorenu riječ, ispisani stih, nacrtanu sliku, scensku igru, suradničko učenje, osmijeh i trud. Učili su ne samo o bajkama i autoru, već i o sebi, drugima i vrijednostima koje nas povezuju.
Na kraju našeg bajkovitog putovanja, koje je bilo prožeto maštom, znanjem i zajedništvom, sve sudionike dočekala je zaslužena nagrada – diploma kao simbol priznanja za njihov doprinos, kreativnost i predanost u istraživanju Andersenova svijeta.