Školska knjižnica mora biti srce škole | Profil Klett
Nova knjižnica OŠ Čiče

Nova knjižnica OŠ Čiče

26. listopad 2018.

Školska knjižnica mora biti srce škole

Autor: Romana Perečinec

 

Za Međunarodni dan školskih knjižnica razgovarali smo s knjižničarkom Jelenom Šaban, OŠ Novo Čiče, dobitnicom ovogodišnje nagrade Poezija među profesijama. Svojom crowdfunding kampanjom uspjela je opremiti knjižnicu nove škole u Čiču, ali i napraviti od nje poticajno mjesto u kojem učenici vole boraviti, čitati, a ujedno i rastu emocionalno i socijalno.

 

Knjižničarka Jelena Šaban i književnica Sanja Pilić u novoj knjižnici OŠ Čiče
Knjižničarka Jelena Šaban i književnica Sanja Pilić u novoj knjižnici OŠ Čiče
Nedavno ste dobili nagradu Poezija među profesijama - kakva je to nagrada i za što ste ju dobili?

 

Poezija među profesijama godišnja je državna nagrada Hrvatskog udruženja školskih knjižničara mladim školskim knjižničarima i knjižničarkama kao oblik javnoga profesionalnoga priznanja za predani i inovativni rad te zapažene rezultate rada kojima unapređuju školsko knjižničarstvo. Ova nagrada vrlo je poticajna za mlade ljude koji tek započinju svoj knjižničarski put i doprinosi pozitivnom prepoznavanju naše profesije.

 

Kako je tekla crowdfunding kampanja kojom ste prikupljali novac za nabavu knjiga u praznoj knjižnici posve nove škole? Jeste li dobivali i neke donacije knjiga?

 

Crowdfunding je bio jedan poprilično izazovan, ali nužan, pothvat. Nije sve teklo glatko, ali u konačnici je kampanja uspjela i osim što smo prikupili novac za osnovni dio lektirnog fonda, čini mi se da smo digli pola Hrvatske na noge tako da su nam knjige stizale iz svih krajeva Hrvatske i na tome sam beskrajno zahvalna i sretna što su ljudi prepoznali naš poziv u pomoć.

Sada imamo lektira, enciklopedija, slikovnica i možemo se baviti onime što najviše volimo – čitanjem, učenjem i igrom.

 

Što sve djeca u vašoj knjižnici mogu raditi?

 

U školskim knjižnicama se održavaju satovi informacijske i medijske pismenosti, gdje podučavamo djecu kako učiti, razmišljati, pronaći, vrednovati i koristiti informacije, a osim toga provodimo i programe poticanja čitanja. Također, djeca u knjižnicu mogu doći kada imaju slobodan sat, ovdje mogu pisati zadaću, izrađivati prezentacije na učeničkim računalima, sudjelovati u radionicama, čitateljskom klubu, predstavama i književnim susretima.

Učenici se često dođu družiti i pomoći svojoj knjižničarki, pa tako imamo i mlade knjižničare koji pregledavaju vraćene knjige, sudjeluju u izradi plakata i slično.

Koje lektirne naslove djeca naročito vole, a koje posuđuju izvan popisa?

 

Već sama činjenica da je knjiga obavezna, čini je malo manje zanimljivom, ali moji kolege učitelji uvijek znaju kako dobro „prodati“ lektiru.

Ipak, od lektira najviše zadovoljnih osmijeha i dojmova izmame Dnevnici Pauline P., knjige Mire Gavrana i Sanje Pilić, jer ipak je to nešto što im je blisko i prati njihova uzbuđenja odrastanja.

Što se tiče nelektirnih naslova, čini se da najbolje idu „strašne knjige“, kako to oni vole zvati. R. L. Stine, enciklopedije čudovišta i fantastičnih bića i knjige iz Star Wars svemira. Čitaju se i dječji časopisi, a srećom imamo i kutak sa stripovima koji su neprestano u opticaju. Također, u zadnje vrijeme po nekoliko puta na dan me traže časopise i knjige o Minecraftu, kojih nikad nema dovoljno. Za Interliber je već spreman poveći popis želja!

 

Koje su čari posla u školskoj knjižnici za razliku od npr. rada u gradskoj knjižnici?

Školski knjižničar radi sve – od pedagoške i stručne papirologije, upisa korisnika, izrade iskaznica, plana, nabave, obrade i zaštite građe pa sve do onog, još ljepšeg, pedagoško-metodičkog dijela – rada s djecom. Imamo određenu slobodu i kreativnost u planiranju ideja i projekata, a kolegice i kolege često objeručke prihvaćaju sve što zamislim i spremni su mi pomoći u provedbu. Školski knjižničar mora biti informacijski i informatički stručnjak jer sudjeluje u organizaciji i posredovanju znanja.

No prije svega, školska knjižnica mora biti srce škole – toplo i poticajno mjesto kojem se djeca iznova vraćaju i u kojem rastu i emocionalno i socijalno, mjesto koje im omogućuje razvoj tolerancije i prihvaćanja razlika, pruža slobodu, viziju i nadu bolje budućnosti.

Spremate li neke nove akcije za poticanje čitanja među svojim učenicima?

Puno toga je u planu - trenutno u sklopu Međunarodnog mjeseca školskih knjižnica i Mjeseca hrvatske knjige provodimo čitanje Pinokija u produženom boravku, a plan je, nakon što pročitamo, izraditi vlastitu digitalnu slikovnicu s ilustracijama učenika.

 

Čestitke knjižničarki Jeleni Šaban, a više o nagradi pogledajte ovdje.

Romana Perečinec, učiteljica njemačkoga jezika u osnovnoj školi, autorica serije udžbenika iz njemačkoga jezika u Profil Klettu i književna prevoditeljica. Za web portal Profil Kletta okušat će se i u novinarskoj ulozi u seriji intervju na temu učenja stranih jezika, posebice njemačkoga, i širega kulturološkog konteksta koji učenje jezika obuhvaća.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja