Stvaram uzorke, modeliram pregače… | Profil Klett
Primjer tekstilnog dizajna, Josipa i Marijana Bronić, tekstilne dizajnerice iz Zagreb

Primjer tekstilnog dizajna, Josipa i Marijana Bronić, tekstilne dizajnerice iz Zagreb

29. studeni 2017.

Stvaram uzorke, modeliram pregače…

Autor: Maja Trinajstić

Tekst, video i fotografije pripremila Valentina Grubačević, prof. likovne kulture i učenici OŠ Nikole Andrića iz Vukovara i OŠ Draž

Četvrtom temom likovnog natječaja Želim, stvaram, oblikujem modeliramo upotrebne tekstilne predmete od papira i/ili filca poput naših baka ili tekstilnih dizajnera - odabir je na vama. Pogledajte video o tehnici 3D oblikovanja ili papir-plastici, pregledajte fotogaleriju u prilogu, inspirirajte se narodnim nošnjama ili motivima iz prirode te prijavite na likovni natječaj otvoren za sve učitelje razredne nastave i likovne kulture te učenike od 1. do 8. razreda osnovne škole do 15. siječnja 2018.

Primjer tekstilnog dizajna, Josipa i Marijana Bronić, tekstilne dizajnerice iz Zagreb
Primjer tekstilnog dizajna, Josipa i Marijana Bronić, tekstilne dizajnerice iz Zagreb
Tekstilni dizajn

Ornament se uz modni dizajn proširio na tekstilni dizajn i u današnje vrijeme ga susrećemo vrlo često u našoj svakodnevici. On je ukras (slikarski, grafički ili skulpturalni), a primjenjuje se i pri ukrašavanju odjeće i predmeta svakodnevne uporabe. Upotrebljava se u tekstilnoj industriji i modnom dizajnu, dizajnu tekstila i uporabnih predmeta od jastučnica, stolnjaka, prekrivača do tepiha ili pak zastora za kadu. Kao da su se prirodni motivi iz vremena secesije ili s narodnih nošnji uspjeli vratiti i doživjeti svoj vrhunac u našem vremenu kao u modi početkom 1970-ih godina 20. stoljeća. Zaslugu za to možemo pripisati tekstilnim dizajnerima. Tekstilni dizajn je oblik dizajna u kojem se stvaraju tekstilni uzorci koji mogu biti tkani nitima ili tiskani na površinu tkanine. Tekstilni dizajneri iz vremena u kojem su nastajale narodne nošnje jesu žene, naše bake koje su pažljivo i spretno vezle razne stilizirane ornamente, biljne i životinjske, na razne odjevne predmete.

 

Koliki je put od ideje do realizacije određenog odjevnog ili uporabnog predmeta saznat ćemo u ovoj temi. Bitno je naglasiti kako je danas način proizvodnje uporabnog ili odjevnog predmeta potpuno drukčiji naspram šivanja odjeće iz vremena naših baka koje su polagano stvarale svoje rukotvorine.

 

Najrasprostranjeniji i najuočljiviji način likovnog izražavanja u narodnoj umjetnosti iskazan je na tekstilnim rukotvorinama. Od pripreme, tkanja, krojenja, šivanja do ukrašavanja ovaj način likovnog izražavanja predstavlja likovni proces stvaranja u okviru određene estetske kvalitete.

 

Mi ćemo dizajnirati kolažom i filcom, oblikovati papir-plastikom dok su u narodnoj umjetnosti prije koristili igle, konce i razne tkanine. Ono što će nam biti zajedničko su uzorci i motivi na koje ćemo se referirati iz prirode.

Primjer učeničkih radova, interpretacija tradicijskih motiva, papir-plastika
Primjer učeničkih radova, interpretacija tradicijskih motiva, papir-plastika
Narodna nošnja kao inspiracija

Narodna nošnja podrazumijeva odjeću koju uglavnom nosi negradsko pučanstvo, a obuhvaća odjeću od pregača, pojaseva, marama do obuće, torbi i nakita. Osim nošnje u narodnoj umjetnosti imamo razne tekstilne proizvode tkanja, vezova, pletiva i čipke. Ukrašavali su se ručnici, posteljina, tkani pokrivači, stolnjaci, ćilimi itd. Kultura odijevanja narodne nošnje kao i narodne umjetnosti omogućava nam osim estetskog zadovoljstva, obilje građe za tumačenje kulturnog i ekonomskog stanja pojedinog razdoblja ili društva. Narodna nošnja obilježavala je socijalni položaj i imala je obrednu i blagdansku funkciju. Važan nam je prikaz narodne nošnje određenih lokaliteta, uočavanje raznolikosti i njenog bogatstva.

 

Pratimo tradiciju rukotvorstva koja je bila veoma zastupljena u svakodnevnom životu obitelji i razlikovala krojem, oblicima i materijalom. Narodne su nošnje u Hrvatskoj još potkraj 19. stoljeća bile u živoj upotrebi. Narodni se život odvijao u okviru triju etnografskih područja: panonskoga, dinarskoga i jadranskoga, pa se i u nošnjama ističu posebnosti.

 

Blago narodne umjetnosti danas čuvaju etnografski muzeji i mjesne zbirke, a nešto predmeta možemo vidjeti i u seoskim kućama.

Biljke kao motiv

Nošnja je ukrašavana raznolikim vezenim dijelovima i ukrasnim tehnikama. U starijim primjercima veza uzorci su najčešće geometrijski ornamenti u nizu s raznolikim cvjetnim uzorkom. Prikazi životinja (ptice, pijetao, konj, jelen) pa i ljudski lik izvode se primjerice na slavonskim svadbenim ručnicima i to vrlo jednostavno i stilizirano. Od boja najčešće prevladavaju crvena, crna i modra te takozvani vez bijele boje. Poslije se pojavljuju življe boje, posebice na vunenim tkanim pokrivačima.

 

Na nošnjama možemo pratiti simetriju i ritam osnovnog ornamenta ili motiva. Geometrijski motivi se ponavljaju (repeticijski ritam), ponegdje variraju stiliziranim oblicima cvijeća. Određeni biljni motivi su inspiracija iz svakodnevne okoline, tako primjerice na nošnjama priobalnog područja ponegdje možemo vidjeti ljekovitu biljku smilja dok u Slavoniji klas žita.

 

Svako podneblje ima svoju specifičnost biljnog svijeta. Kako u motivima tako i u izradi platna za narodnu nošnju, tkalo se platna od biljaka poput pamuka, lana ili kudjelje. Naši stari su puno više bili povezani s prirodom posebice poznavajući biljni i životinjski svijet te ljekovitost biljaka i njihove vrste. Poznajući stablo primjerice hrasta lužnjaka, izgled njegove kore, lista i plod znali su i njegova ljekovita svojstva i njegovu koru upotrebljavali za probavne tegobe. Hrastov plod je žir i od njega su pravili zamjensku kavu.

 

Inspiracija za mladog tekstilnog dizajnera može biti i biljni okoliš naših zaštićenih vrsta, a mogu biti i biljke našega kraja (velebitska degenija, grab, smreka, kopriva, šipak, kamilica itd.) Ukrašavajući nošnje, naši stari označavali su i povezanost s bioraznolikosti s kojom živimo i dan danas.

 

Vezeni motivi na narodnim nošnjama upravo su ta istinska poveznica između naše tradicije, kulturne baštine čovjeka i prirode koju trebamo čuvati. Stoga tema natječaja Stvaram uzorke, modeliram pregače može pronaći inspiraciju u ornamentu biljnog i životinjskog svijeta.

 

Upute za učenike

Odluka je pala, postajemo dizajneri tekstilnih uporabnih predmeta samo treba odabrati kojega uporabnog predmeta! Hoćemo li napraviti pregaču, jastučnicu, stolnjak ili prekrivač? Vodimo se ovim redom:

1.         Odlučiti koji uporabni predmet želimo dizajnirati (može biti raznih oblika i boja, pregača, stolnjak, jastuk ili prekrivač).

2.         Zatim koje motive želimo koristiti, ornament biljni ili životinjski (inspiracija iz prirode ili stilizirane ornamente s narodnih nošnji). Motive skiciramo na papir.

3.         Materijal koji ćemo koristiti: filc ili kolaž papir, hoćemo li raditi papir-plastiku u 3D-u ili neke dijelove ostaviti 2D. (Papir-plastika je tehnika oblikovanja papira u prostoru.)

4. Naš dizajnirani i izrađeni predmet možemo fotografirati u svom prirodnom okolišu, primjerice, jastuk smjestiti na kauč, pregaču obući i zavezati na sebe, stolnjak staviti na stol…

 

Motivacija se može pronaći i u posjetu etnografskom muzeju ili nekoj seoskoj kući koja ima primjere narodnih nošnji i uzoraka veza. Tada možemo u prirodnoj veličini vidjeti tekstilne predmete, proučiti njihove detalje, vidjeti u kojem smjeru ili nizu se prikazivao vez ili tkanje i kako su to izrađivali naši stari.

 

Pitajmo naše bake ili prijatelje, možda nam oni mogu pomoći više oko motiva koji nas zanima. Motivirati se kroz proučavanje detalja narodnih nošnji i uzoraka na predmetima možemo u isto vrijeme skicirati što nam se čini najzanimljivije. Stilizirano cvijeće, lišće, životinje poput jelena ili nekih vrsta ptica koji se ponavljaju, odluka je na vama. Kao polazište mogu nam poslužiti i umjetnici poput H. Matissea i G. Klimta.

 

Inspiracija se pronalazi i u prirodi proučavajući stabla i biljke, šećući šumom i analizirajući biljne vrste. Proučiti biljke našega kraja, skicirati ih na papir i zapisati njihova svojstva, fotografirati i proučiti u knjigama iz prirode ili biologije.

 

 

Tijek rada

Kada smo dizajneri, onda smo i istraživači i trebamo odlučiti se za nama najzanimljivije motive koje ćemo dizajnirati na uporabni predmet. Kada imamo skicu, krećemo u pripremu materijala; kolaž papira, škara, ljepila, klamerice i filca iz likovne mape.

Sada motive koje smo skicirali prenosimo na kolaž ili filc, s time da jedan motiv možemo ponavljati onoliko puta koliko želimo. Bavimo se simetrijom, raznim vrstama ritma i tako uzorke možemo lijepiti na naš odabran uporabni predmet. Papir se može oblikovati različitim urezivanjem u papir, presavijanjem i lijepljenjem kao papir plastika neke dijelove možemo napraviti 3D a neke ostaviti u 2D-u. Kada naš dizajnirani predmet završimo, zadovoljno ga možemo i fotografirati.

Tehnika: filc, kolaž papir, ljepilo, papir plastika

Ključni pojmovi: ornament (biljni i životinjski), simetrija, asimetrija, ritmovi i vrste ritmova (alternacija, gradacija, varijacija, radijacija, dominacija), detalj i cjelina, kulturna baština, niz i polje, statično, dinamično, likovi na plohi, geometrijski i slobodni likovi, plošno istanjena masa, papir plastika, dizajn, modni dizajn, tekstilni dizajn, primijenjena umjetnost, kontrast tekstura.

Pogledajte video o ovoj tehnici te fotogaleriju u prilogu.

Galerija: 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Vertikalni vrtovi: spoj dizajna, ekologije i praktičnosti

Četiri članice Udruge studenata krajobrazne arhitekture (Katarina Celija, Lucija Jelavić, Nikolina Martinec i Doroteja Matić) u sklopu #PLAC-a održanog na Britanskom trgu predstavile su svoj zajednički rad: vertikalni vrt. Riječ je o trendu koji je u svijetu prisutan već neko vrijeme, a dobro je prihvaćen jer vertikalni vrtovi na praktičan i kreativan način približavaju prirodu čovjeku u urbanim sredinama.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Vesna Budinski, Katarina Franjčec, Marijana Zelenika
udzbenik
Ana Šobat, Martina Kosec, Jurana Linarić, Emina Mijatović, Zdenka Bilušić, Dijana Nazor