7 preporuka za roditelje – kako potaknuti razvoj čitalačke pismenosti kod djeteta? | Profil Klett

07. rujan 2016.

7 preporuka za roditelje – kako potaknuti razvoj čitalačke pismenosti kod djeteta?

Autor: Ivona Ivanišević

 

 

Iako u razvijanju čitalačke pismenosti škola ima iznimno važnu ulogu, znanstvenici i stručnjaci ipak tvrde da ljubav prema čitanju i razvijanje sposobnosti čitanja započinje i završava – kod kuće te da su roditelji vrlo važan čimbenik koji ima ključnu ulogu u savladavanju vještine čitanja i poticanju čitalačkih navika.

Iako u razvijanju čitalačke pismenosti škola ima iznimno važnu ulogu, znanstvenici i stručnjaci ipak tvrde da ljubav prema čitanju i razvijanje sposobnosti čitanja započinje i završava – kod kuće. Naime, unatoč tomu što su učitelji nezamjenjivi u procesu učenja čitanja i u poticanju čitalačkih navika, istraživanja su potvrdila da se vještina čitanja neće razviti u dobrome smjeru ako se glavnina čitalačke prakse, samoga čitanja i pisanja ne događa kod kuće i ne proizlazi iz autentičnih poriva djeteta koje je zainteresirano za čitanje različitih vrsta tekstova.

Svi stručnjaci koji se bave razvojem čitalačkih navika slažu se u tome što je najvažnije za čitanje – svakodnevno vježbanje čitanja i iskustvo koje se stječe u tom procesu. Oboje pridonosi razvoju i postizanju izvrsnosti u vještini čitanja. Naravno, i sama djeca u svakodnevici znatno češće provode upravo aktivnosti u kojima su se pokazali izvrsnima.

Znanstvenici koji već desetljećima proučavaju čitalačke prakse na Odsjeku za pedagogiju američkog sveučilišta u Minnesoti izdvojili su 7 glavnih preporuka odnosno savjeta za roditelje koji žele pomoći svojemu djetetu u procesu učenja čitanja.

1.

Čitanje se zasniva na 5 čimbenika: dobar jezično-govorni razvoj, sposobnost auditivne i vizualne percepcije, tečnost, obogaćivanje vlastitoga rječnika i razumijevanje. Djetetu ćete najviše pomoći tako da uočite s kojim područjem ima najviše problema i radite upravo na tim temama.

2

Važno je poticati dijete da čita bilo što – nije nužno da to uvijek bude knjiga. Časopisi, stripovi i/ili internetske stranice mogu potaknuti djetetovu znatiželju i pažnju pa će tako samo pokazati zanimanje i razvijati vještinu čitanja.

3

Čitalačke aktivnosti djeteta i domaće zadaće koje uključuju čitanje trebaju biti primjerene njegovoj razini čitalačke vještine. Preteške domaće zadaće ili zadatci mogu obeshrabriti dijete u daljnjim čitalačkim pokušajima.

4

Ni u kakvoj situaciji nemojte djetetu uskratiti ili zabraniti čitanje. Ako vaše dijete želi čitati o nogometu, nemojte ga tjerati da čita o nečemu što ga ne zanima.

5

Potaknite djetetovu motivaciju povezujući čitanje i pisanje sa stvarnim, svakodnevnim aktivnostima. Primjerice, vrlo je korisno predložiti djetetu da napiše pismo djedu, baki ili najdražem pjevaču, a može napisati i popis namirnica koje treba kupiti u trgovini.

6

Nikada se nemojte usredotočiti samo na negativno odnosno na ono što je loše u čitalačkoj vještini vašega djeteta. Obratite pozornost na ono što dijete može učiniti jer tako još više i bolje razvijate vještine i aktivnosti u kojima je uspješno.

7

Stvarajte pozitivnu atmosferu oko čitanja i potaknite dijete da i samo razvija svoje interese i želje jer tako pridonosite tomu da dijete počne doživljavati čitanje kao užitak, a ne kao obavezu.

(Izvor: www.teachthought.com)

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Dan rječnika

Ovaj je dan prigoda da se prisjetimo i prvoga tiskanog rječnika hrvatskoga jezika - Rječnika pet najuglednijih europskih jezika: latinskoga, talijanskoga, njemačkoga, dalmatinskoga i mađarskoga (Dictionarium quinque nobilissimarum Europae linguarum — Latinae, Italicae, Germanicae, Dalmatiae et Ungaricae) objavljenoga u Veneciji 1595. godine.  Njegov je autor  biskup, povjesničar, izumitelj i leksikograf Faust Vrančić.

Izrada zadataka u nastavi hrvatskog jezika

Suvremeni kurikulum obuhvaća odgojno-obrazovne ishode učenja, sadržaj učenja, uvjete učenja i poučavanja te kriterije vrednovanja odgojno-obrazovnih ishoda učenja. Ti se tzv. provedbeni ciljevi učenja operacionaliziraju tako da se mogu opažati i procjenjivati odnosno vrednovati. Kako nastaju ispiti znanja otkrijte u tekstu korak po korak.

 

Dani hrvatskoga jezika

Mjesec ožujak diljem zemlje posvećen je hrvatskome jeziku te se na različite načine u školama i odgojno-obrazovnim institucijama obilježavaju Dani hrvatskoga jezika u razdoblju od 11. do 17. ožujka. U ožujku počinje proljeće, a na  proljetnu ravnodnevnicu obilježavamo i Svjetski dan pripovijedanja te Međunarodni dan kazališta za djecu i mlade te 21. ožujka Svjetski dan lutkarstva i Svjetski dan pjesništva. 

 

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Borka Lekaj Lubina, Gordana Neuhold, Jasna Pavuna, Danka Singer
udzbenik
Snježana Koren
udzbenik
E. Družijanić Hajdarević, G. Lovrenčić Rojc, Z. Lugarić, V. Lugomer, G. Bartol, D. Jarec Tomorad, I. Đaković