Bajke su se pričale – usmena obrada bajki na nastavi | Profil Klett

25. ožujak 2021.

Bajke su se pričale – usmena obrada bajki na nastavi

Autor: Profil Klett Centar stranih jezika

Pričanje priča ili pripovijedanje jedno je od najstarijih vještina ljudske civilizacije. Još od pojave prvih naroda, pa sve do danas komunikacija je bila neizbježna za funkcioniranje u zajednici i njen opstanak (bilo da se radilo o znakovlju ili naizgled neartikuliranim govorom određenog plemena). Ljudi su svakodnevno razmjenjivali informacije i na taj način pričali priče, a da toga možda nisu bili niti svjesni. Prije nego je čovjek naučio pisati, znao je pričati priče.

 

Zadatci za pripovijedanje:

a) Maštovito putovanje

Prije nego što se bajka ispriča ili pročita, u učionici se stvara atmosfera „bajke” – na primjer s jastucima, maramama, svijećama, glazbom i rekvizitima potrebnim za pričanje bajke. Svi sjede u krugu te pripovjedač opisuje mjesto događaja. Učenici se uživljavaju u priču, postaju dio priče.

Primjer za bajku “Frau Holle”: Maštovito putovanje “Jastuk” – “Veliki ste, mekani i osjećate se vrlo ugodno. A i topli ste. Kada glava leži na vama, divno sanja. No, morate se i protresti, jer ćete samo tada opet biti veliki i široki. Iz vas izlazi pero - i tamo još jedno. Pero lebdi, vrlo je lagano ... sada je pero pahuljica. Lebdi i tiho pada na zemlju ... ”.

 

b) Učitelj ili učiteljica kao pripovjedač

Učiteljica se treba dobro pripremiti za pripovijedanje. Važno je tekst ispričati napamet. Pričanje priče nije isto što i čitanje naglas. Postoji mogućnost da se koriste slike ili rekviziti. Posebno za učenike početnike slike bi trebale prikazivati tekst. Kod pripovijedanja važan je glas, geste, upotreba slika (slikovnice, slike ili projicirane slike) i izraz lica.

 

c) Učenici sami pripovijedaju

Ovisno o dobi i razini usvojenosti jezika, učenici sami mogu prepričati dio bajke. Uz pomoć rekvizita i slika, priča se može prepričavati dio po dio, a kasnije i u cijelosti.

 

d) Preobražena bajka

Troje učenika izlazi iz učionice. Učiteljica poziva jednog od učenika u učionicu i priča kratku bajku. Sada u učionicu dolazi drugi učenik kojem prvi učenik treba reproducirati bajku koju je čuo od učiteljice. Na posljetku u učionicu ulazi i zadnji učenik kojem drugi učenik također najbolje što može reproducira istu bajku. Ostali učenici pažljivo slušaju i zapisuju postoje li odstupanja od izvornog kazivanja bajke. Na kraju učenici koji su sve promatrali i bilježili izvještavaju o tome što se promijenilo tijekom priče. Na ovaj način učenici mogu razmislit o usmenoj tradiciji pripovijedanja. Što se moglo dogoditi u prošlosti tijekom pripovijedanja bajki? Koja varijanta bajke je imala veće šanse da se proslijedi dalje?

 

e) Kockice pričalice

Na kockice se lijepe ili crtaju piktogrami/slike simbola iz obrađenih bajki (npr. žaba, kula, kugla, hrana, krevet, princeza, fontana, kralj, princ, kočija, šuma, vrata). Učenik baca kockice i mora ispričati događaj iz bajke koji odgovara piktogramu. Kockice mogu biti izrađene od papira.

Na poveznici možete naći predložak za izradu kockica.

Profil Klett svojim učiteljima i učenicima nudi kockice pričalice ili mekane spužvaste kockice sa džepićima za kreativno pričanje bajki.

Zadatci za slušanje:

a) Kradljivac bajki

Na stolu leže predmeti ili slike predmeta koji se pojavljuju u bajci. Učiteljica čita tekst, a učenici pokušavaju uzeti onaj predmet koji se trenutno spominje u bajci. Tijekom drugog čitanja učenici „kradljivci“ koncentriraju se na svoj plijen, slušaju i pokazuju predmet koji se nalazi kod njih.

 

b) Bajkoviti pokreti

Učiteljica ili učenici čitaju tekst, dio po dio. Koja mimika i gestikulacija odgovara uz pojedini odlomak? Svi zajedno dogovaraju pokrete za određeni dio bajke te kod drugog čitanja bajke svi sudjeluju i pokazuju pokrete.

 

 

c) Slaganje dijelova rečenica ili slika

Učenici rade u grupama. Na stolu se nalaze rečenice, slike ili odlomci bajke. Učenici tijekom slušanja bajke slažu dijelove bajke u cjelinu.

 

d) Crtaći diktat

Učiteljica čita kratak odlomak bajke kojeg učenici trebaju prikazati crtežom. Primjer iz „Bremenskih gradskih svirača“: „Der Esel legt sich auf den Mist, der Hund hinter die Tür, die Katze auf den Herd neben die warme Asche und der Hahn setzte sich auf einen Dachbalken.“

 

e) Živi kip

Učenici su podijeljeni u grupe. Učiteljica čita odlomak bajke, a učenici u grupi trebaju što vjernije prikazati scenu iz tog odlomka.

Hänsel und Gretel – Ivica i Marica

Kakve su to ukusne slastice jeli Ivica i Marica, te koja bi prehrana bila idealna za vješticu saznajte u bajci Hänsel und Gretel iz naklade Kletts bunte Lesewelt i kreativnim zadatcima osmišljenima samo za tu priču.

Svi su zadatci označeni zvjezdicama tako da ih možete odabrati prema zahtjevnosti, dobi učenika i godini učenja.

Radne listiće za obradu bajke Hänsel und Gretel preuzmite ovdje.

 

Autorica: prof. Maja Šalamon Nemet

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Barišić-Lazar Gordana
udzbenik
Ivana Vukančić, Andrea Thes
udzbenik
G.Barišić Lazar