05. veljača 2018.

Dobrodošli u svijet priča

Autor: Suzana Mihelčić

 

Iskustvo svakoga od nas bogato je barem jednom pričom vrijednom pričanja. Svi volimo čuti dobru priču, dobnih ograničenja nema. Kada dobro razmislimo, svakodnevno smo okruženi pričama raznih profila, bilo da je u pitanju priča o događaju iz novina, informacija koju smo sasvim slučajno čuli na javnom mjestu, poruka koju smo primili preko Messengera ili događaj u razgovoru s bliskom osobom. Smisao pričanja bilo koje priče je jednak – stvoriti emocionalnu vezu s publikom kojoj je priča usmjerena.

 

Savršena priča

 

Koju priču odabrati i ispričati? Mora li to biti poznata bajka, priča ili mit? Kome je ona namijenjena? Što želite njome postići? Hoće li se publici priča svidjeti? Samo su neka od pitanja koja ćete si postaviti prije nego ponesete priču sa sobom u razred. U prilog vam ide činjenica da dovoljno dobro poznajete razred u kojem predajete kako bi mogli predvidjeti hoće li priča biti uspješna i rezultirati onako kako ste zamislili.

Učenik u centru priče

 

Radite li po New Building Bridges udžbenicima primjećujete da se tematika u 7. i 8. razredu vrti oko tinejdžera i svih blagodati pubertetskog života. Na taj se način u fokus stavlja sam učenik, a priče kojima im se možemo približiti su svakojake. Već običnim razgovorom razvijate priču te učite upijajući učeničke reakcije.

 

Ispričat ću vam priču...

 

Vidjevši da moji osmaši žude za razgovorom i to ne bilo kakvim, oni vole pričati o sebi, odlučila sam pokrenuti projekt o životu tinejdžera. Mogla sam započeti cjelokupnu aktivnost jednim običnim razgovorom, ali nisam. Ispričala sam im priču. Situacija i tema kojoj pristupam bila je njima veoma intimna, stoga je i moja priča trebala biti takva – iz mog iskustva. Prije početka pripovijedanja zamolila sam ih da obrate pažnju na 3 stvari u priči te je pozorno slušaju. Zatim sam im ispričala priču o svom nesretnom pubertetskom razdoblju iz osnovne škole. Svatko ima neku takvu priču, zar ne? Interes je naravno bio na vrhuncu.

 

Tematika priče bila je bliska svakodnevnim situacijama koje i oni proživljavaju – nasilje, odbacivanje, manjak samopouzdanja, uloga podrške, roditeljstva i prijateljstva. Nakon odslušane priče trebali su odgovoriti na 3 u početku zadana pitanja, a zatim su u parovima jedno drugome priču ispričali kao da se dogodila upravo njima. U svakom trenutku parovi su imali članove pripovjedače i slušatelje. Na zadani znak njihova uloga se mijenja te oni koji su slušali priču morali su nastaviti gdje je pripovjedač stao. Učenici su naprosto uživali u aktivnosti. Da bude još zanimljivije priča je veoma slična jednom od tekstova iz udžbenika, a s kojom se svaki tinejdžer može lako poistovijetiti.

Više od priče

 

Aktivnost pripovijedanja, prepričavanja i analiziranja bila mi je dobra podloga ne samo za obradu vokabularnih i gramatičkih sadržaja, već i za daljni rad u dodatnoj nastavi engleskog jezika. Dopustila sam učenicima da i oni ispričaju svoje priče i podijele svoja iskustva s drugim tinejdžerima. Pripremala sam ih pripovijedanjem i razgovorom, poticanjem suradnje s drugim vršnjacima, potragom za informacijama na internetu, a sve u cilju izrade brošure odnosno vodiča o preživljavanju pubertetskih dana. Teme koje su obuhvatili i pripremili možete pogledati na poveznici.

Pripovijedanje je educiranje

 

Ovaj način pripovijedanja vjerojatno se razlikovao od onog što ste imali na umu kada ste počeli čitati članak. Moja priča bila je prilagođena ciljanoj publici, stoga jedna bajka o Žapcu i princezi ne bi imala učinak koji sam zamislila. Nju ću ipak ostaviti za 2. razred. Za pričanje ovako bliske priče odnos u učenicima treba biti prisno izgrađen otprije, tematika je ipak veoma intimna. Opreznost prije svega jer osjećaj povjerenja i pripadnosti grupi temelj je aktivnosti. Ukoliko se učenici osjećaju sigurno velika je vjerojatnost da će iskrenije pokazati emocije i podijeliti ih putem vlastitog iskustva.  Pa eto, ovdje smo se dotakli emocionalne veze s početka priče. Pripovijedajući upravljamo emocijama te njima djelujemo na stvaranje željenih osjećaja kod slušatelja. Svaka priča ima svoju pouku, priču u priči. Treba je samo znati pravilno prenijeti.

 

Uposlite um i iskoristite neku zgodnu pričicu iz udžbenika ili vlastitog iskustva. Poslužite se pričama vaših učenika. 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

We surfed, we found – June reading suggestions

Je li pisanje priča važnije od učenja gramatike? Kako je učitelj pomoću školskog vrta izmijenio cijelu njujoršku četvrt? Kako pronaći posao učitelja stranog jezika u inozemstvu premda niste izvorni govornik? To i druge korisne i zanimljive članke donosimo vam u lipanjskom izdanju rubrike We surfed, we found.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Kristina Čajo Anđel, Ankica Knezović
udzbenik
Kristina Čajo Anđel, Daška Domljan, Ankica Knezović, Danka Singer