29. siječanj 2019.

Lice mog razreda – dizajn zastave

Autor: Maja Trinajstić

Svaka država svijeta prepoznatljiva je po svojoj zastavi. Zastava je simbol svoje zemlje, a njeno oblikovanje krije u sebi povijest tog naroda, te zemlje ili zanimljivu priču vezanu uz njen nastanak. Predstavi sebe, svoj razred i svoju zemlju - zastavom cijelom svijetu!

 

Zastave svijeta

 

Zastave predstavljaju i čine prepoznatljivima postojanje, prisutnost i slavu cijeloga naroda na javnim međunarodnim okupljanjima. Povijesni oblici zastava (prve su nastale u srednjem vijeku) čuvaju se u muzejima. Zastava je najčešće pravokutni komad jednobojne ili višebojne tkanine, katkad i s ukrasnim znakovima. Pričvršćuje se na uspravan stijeg (motku). Zastave u svečanostima nose stjegonoše.

 

Zastave Argentine, Švicarske i Haitija
Zastave Argentine, Švicarske i Haitija

Velikom većinom pravokutne su zastave omjera duljine i visine 1:2 (npr. hrvatska državna zastava) ili 2:3 (npr. hrvatska narodna i mornarička zastava), ali neki su u formatu zlatnog pravokutnika „aurona“ 5:8 (npr. Argentina) i 3:5 (npr. Haiti). Neke su kvadratne 1:1 (npr. Švicarska), a naročito zanimljivog oblika je zastava Nepala; asimetrična zastava u obliku dva vertikalno spojena različita pravokutna trokuta. Smatra se da kraće zastave ljepše vijore na vjetru.

 

Zastave Butana, Libanona i Kenije
Zastave Butana, Libanona i Kenije

Zanimljivi motivi i boje na zastavama razlikuju se od zemlje do zemlje jer su zastave unikatne. Rijetke zastave imaju samo dvije boje (ponekad samo jednu čistu boju i jednu neboju, načešće bijelu), uglavnom su trobojne. Na plohama ispunjenim bojom, koje su najčešće vodoravne, okomite ili kose, često se nalaze slike koje simboliziraju tu zemlju. Tako npr. libanonska zastava ima sliku stabla cedra koji je autohtona biljka na planini po kojoj je država nazvana. Zastava Butana ima nacrtan lik gromovitog zmaja Druka jer tu državu lokalno zovu Zemlja zmaja, dok narančasta boja simbolizira budizam kao glavnu religiju te države na Himalaji. Kenijska zastava ima sliku štita ratnika afričkog naroda Masai, a na što te podsjećaju njene tri boje? Zastava s najviše zvjezdica i prugica je zastava SAD-a, čiji nadimak je stoga „The Stars and Stripes“.

Zastava SAD-a, The Stars and Stripes
Zastava SAD-a, The Stars and Stripes
Hrvatski državni stijeg (dizajn akad. slik.graf. Miroslava Šuteja), mornarička zastava  za pramac broda
Hrvatski državni stijeg (dizajn akad. slik.graf. Miroslava Šuteja), mornarička zastava  za pramac broda
Hrvatska zastava

Promislimo, sadrži li i hrvatska zastava zvjezdicu? Gdje se nalazi? Kakvog je oblika?

Hrvatsku zastavu, popularno zvanu „hrvatska trobojnica“, 1990. godine dizajnirao je akademski slikar-grafičar Miroslav Šutej. Sastoji se od širokih vodoravnih pruga crvene, bijele i plave boje s grbom Republike Hrvatske u sredini, koji je također dizajnirao isti autor. Hrvatski grb, koji se nalazi na hrvatskoj zastavi ima oblik štita te je dvostruko podijeljen vodoravno i okomito u dvadeset pet crvenih i bijelih (srebrnih) polja, popularno je zvan šahovnica. Iznad glavnog štita nalazi se kruna s pet manjih štitova s povijesnim hrvatskim grbovima, koji su poredani od lijeve na desnu stranu štita ovim redom: najstariji poznati grb Hrvatske, grbovi Dubrovačke Republike, Dalmacije, Istre i Slavonije. Naš grb zaista slikom opisuje povijest nastajanja današnje države Hrvatske.

Prijedlog hrvatske zastave graf. dizajnera Borisa Ljubičića, 1990.
Prijedlog hrvatske zastave graf. dizajnera Borisa Ljubičića, 1990.

Od prijedloga dizajna hrvatske zastave naročito su bila zanimljiva moderna rješenja grafičkog dizajnera, akad. slikara-grafičara Borisa Ljubičića.

Dobar dizajn zastave uobičajeno ima osnovnih pet pravila: jednostavnost, simbolička i asocijativna uloga boje, pravilo trećine, simetrija/asimetrija i kontekst uporabe.

Japanska zastava
Japanska zastava
1. Jednostavnost

Odličan je primjer dizajn zastave Japana. Naime, Japan se često naziva zemljom izlazećeg sunca jer je japanski običaj da se bar jedanput u životu u zoru planinari na planinu Fudži i promatra u zoru kako crveno sunce izranja iz horizonta. To je inspiriralo jednostavan, miminalistički dizajn njihove državne zastave. Jedan geometrijski lik, jedna osnovna boja – crveni krug na bijelom pravokutniku.

Zastave Francuske, Nizozemske i Slovačke
Zastave Francuske, Nizozemske i Slovačke
2. Pravilo trećine

 Davne 1794. godine, u jeku ukidanja monarhije i uspostave republike, kreirana je zastava Francuske. Zbog njenog značaja dizajn koji obilježava podjela na tri trećine (također i kolorit; plava, bijela, crvena boja) utjecao je na dizajn mnogih europskih i svjetskih država. Često zastave imaju podjelu i na horizontalne trećine, poput zastave Nizozemske koja je stoga slična francuskom stijegu. Pravilo trećine se može primjenjivati isto kao što fotografi kadriraju motiv; simbol na zastavi može biti smješten na sjecištu trećina (kao što je to npr. slovački grb).

Zastave Barbadosa i Katara
Zastave Barbadosa i Katara
3. Simbolička i asocijativna uloga boje

Barbados je veliki pješčani otok u Atlantskom oceanu. Stoga zlatna (žuta) boja na zastavi asocira na pijesak, a ultramarin plava podsjeća na ocean koji ga okružuje. Simboličan je i znak koji predstavlja prekinuti Posejdonov trozubac; raskid države Barbadosa s vlastitom kolonijalnom prošlosti. Purpurna (crvenoljubičasta) boja na barjaku Katara simbolizira povijesnu katarsku proizvodnju purpurne boje od morskih pužića, a bijela simbolizira mir. Purpurna boja asocira i na otmjenost, moć, bogatstvo, a Katar je zemlje vrlo bogata naftom.

Zastave Engleske i Južne Koreje
Zastave Engleske i Južne Koreje
4. Simetrija

Bilo zrcalna simetrija s horizontalnom ili vertikalnom osi simetrije, bilo rotacijska simetrija, čini zastave ozbiljnim i elegantnim. Engleska i južnokorejska zastava su istih boja (ne računajući ne boje), ali i jedna i druga nose simbole religija tipičnih za Europu i Aziju. Prepoznaješ li koji su to simboli?

Zastave Sejšela i Bjelorusije
Zastave Sejšela i Bjelorusije
5. Asimetrija

Asimetrija daje zastavama manje strog izgled. Ukoliko se kombinira s narodnim ornamentom poput bjeloruske zastave ili ritmom radijalnih zraka raznovrsnih boja poput zastave Sejšela dobiva se živahan i vedar dojam.

Međunarodni festival umjetničkih zastavica, dio likovnog programa uličnog festivala Cest is d'Best (tema HIPPY), Zagreb, 2017
Međunarodni festival umjetničkih zastavica, dio likovnog programa uličnog festivala Cest is d'Best (tema HIPPY), Zagreb, 2017
6. Kontekst uporabe 

Dizajn zastave ovisi i o kontekstu u kojem će se zastava vijoriti. Malene zastavice sportskih klubova, kulturnih društava, religijskih skupina upotrebljavaju se pri sportskim ili inim drugim društvenim događajima. Postoje i umjetničke zastavice! Međunarodni festival umjetničkih zastavica godinama u parku Zrinjevac stvara umjetničku prostornu instalaciju na određenu temu. (Umjetnička instalacija stvara poseban ugođaj u prostoru pa se naziva još i ambijentalna instalacija.) Na fotografiji su umjetničke zastavice motiva inspiriranih temom HIPPY. Miroljubivi društveni pokret HIPPY iz 1960-ih imao je zanimljiv vizualni identitet; hipici ili „djece cvijeća“ su, uz prepoznatljiv simbol mira Peace (eng.), temeljio na šarenoj odjeći od prirodnih materijala, često indijskih ornamenata. Stoga su umjetničke zastavice na tu temu stvorile radostan, šaren ugođaj. Umjetnici su zastavice ručno oslikavali (bilo akrilnom bojom na platnu ili tehnikom batika na svili), otiskivali na tekstil svoje grafike, skenirane ilustracije ili fotografije, djelomično krojili, tkali, nizali perlice...

Zastave na natječaju Predstavljam se svijetu

 

Natječaj Predstavljam se svijetu nudi mogućnost vizualnog oblikovanja zajedničke razredne zastave, pod nazivom LICE MOG RAZREDA. Zastava kao obilježje osobnog ili zajedničkog identiteta učenica i učenika ovog puta neka bude u konačnoj realizaciji zajednički rad cijelog razrednog odjela (ne zajednički realizirano najoriginalnije idejno rješenje pojedinačnog učenika/učenice).

Unutar međupredmetne teme Osobni i socijalni razvoj učenici na satu razrednog odjela mogu se osmisliti aktivnosti (barem razgovorom) putem kojih bi učenici i učenice izgradili ponos da je svaki član razredne zajednice dragocjen. Kako se osjećam u svom razredu? Kako se ponašam u razredu? Kako me drugi u razredu vide i doživljavaju? Na koji način već jesam ili tek mogu doprinijeti uspjehu svog razreda? Kakvo ugodnoj razrednoj atmosferi doprinose pravila ponašanja u učionici?

Također na satu razrednog odjela, unutar međupredmetne teme Građanski odgoj i obrazovanje, učenici neka istražuju grafički dizajn određene državne zastave, bilježe značenje simbola i boja na njima...

Ako istražuju hrvatsku zastavu neka u timskom radu učine podjelu zadataka povijesnog istraživanja svakog od pet povijesnih grbova (iznad štita sa šahovnicom) te izdvajaju i skiciraju njihove pojedinačne simbole. Škole u kojima se eksperimentalno provodi kurikulum 5. razreda projektom unutar neke od tema; Čovjek iznutra i izvana, Zajedno smo različiti, Umjetnost i zajednica…

Kako kreirati vlastitu zajedničku zastavu?

 

Postoji mnogo likovnih problema kojima učenici daju likovno/vizualno rješenje skicirajući i dizajnirajući zastavu. Ovisno o razredu, naravno, no evo samo nekih mogućnosti; ornamentom, kontrastom boja (komplementarni, toplo-hladno, svijetlo-tamno), izražajnošću boje, simboličkom i asocijativnom ulogom boje, likovima na plohi (statično-dinamično, ravnotežom (simetrija i asimetrija), ritmom (jednostavan i složeni), skladom likova putem određene kompozicije), pozitivnim i negativnim prostorom plohe u grafici visokog tiska, redefinicijom plohe – rekompozicijom/fotomontažom, materijalizacija teksture površine, skladom oblika, boje, materijala i funkcije dizajniranog predmeta…

 

Nakon prethodnih aktivnosti osmišljavanja/skiciranja može slijediti likovno izražavanje u tehnici istovjetnoj svima. Za kreiranje zastave u materijalu može inspirirati šarmantna, stara, štedljiva engleska tehnika spajanja ostataka tekstila (podstavljenih papirom u obliku trokuta ili šesterokuta) tzv. šivanje krpica u prekrivače – patchwork.

 

Učenici mogu crtati i/ili oslikavati (motive zastava koji su proizašli iz predloženih aktivnosti na SROu ili nekim drugim načinom inspiracije) svoje komade temperom, a naročito flomasterima i bojama za tekstil. Potom svoje „dizajnerske komade“ poput patchworka komponiraju u veliku zajedničku razrednu zastavu. Naravno, moguće  je šivanje tekstila, tehnika filca…

Tradicionalna azijska tehnika koja može poslužiti za odabir likovne tehnike izrade razredne zastave je visoki tisak gumenim pečatima.
Tradicionalna azijska tehnika koja može poslužiti za odabir likovne tehnike izrade razredne zastave je visoki tisak gumenim pečatima.

Tisak na tekstil može jedan veliki format platna imaginarno podijeliti na plohe, a može se otiskivati na pojedinačne komade tekstila pa naknadno spajati u cjelovitu zastavu, pazeći na ritam i kompoziciju grafičkih otisaka. Učenici u tehnikama visokog tiska (karton-tiska i linoreza) mogu izraditi matrice koje potom otiskuju na platno (moguće čak običnim grafičkim bojama za visoki tisak na papiru; akrilnim tj. na bazi vode). Tisak na tekstil se inače provodi bojama otpornim na vodu, a za dugotrajne otiske još uvijek se koristi plošni tisak (sitotisak).

Ovo su samo prijedlozi, postoji još mnogo kreativnih mogućnosti kako dizajnirati zajedničku zastavu Lice mog razreda. Predstavite svoj razred cijelom svijetu!

 

Pripremila: Jurana Linarić Mihalić, mag.art.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Škola kao galerija

Svaki ulazak u školu ujedno je prvi vizualni kontakt i dojam cjelokupnoga školskog prostora, vizualnog identiteta škole. A svaka škola ima svoju specifičnost i vizualnu prepoznatljivost koja se očitava u svakome njenom kutku.

Razgovor s učiteljem likovne kulture i umjetnikom: Marcom A. Cinottijem

Marc Antonio Cinotti

Učitelji likovne kulture često su i sami umjetnici, a osim što se bave edukacijom, u školi sudjeluju i u raznim drugim aktivnostima. Vode likovne skupine, radionice, filmske skupine, bave se estetskim uređenjem škole, nadarenim ili pak učenicima s prilagođenim programom. Sudjeluju u likovnim natječajima, pa tako i u natječaju Želim, stvaram, oblikujem. S učiteljem Marcom Antonijom Cinottijem započinjemo seriju razgovora o edukaciji i umjetnosti.

Lica vremena – Michelangelo i Schiavoni

Odgovore uvijek tražimo osim od bliskih osoba, roditelja i prijatelja, također od svih ljudi koji nikada nisu bili dio našeg stvarnog života, ali ih znamo i divimo se njihovim djelima. Rado ih se ponekad prisjetimo, želimo ih bolje upoznati i uspostaviti jedan bezvremeni odnos. Tih bivših života je veliki beskraj koji je teško uhvatiti, iako je ljudska težnja za znanjem uvijek velika i prisutna.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Ana Šobat, Martina Kosec, Jurana Linarić, Emina Mijatović, Zdenka Bilušić, Dijana Nazor
udzbenik
Ana Šobat, Martina Kosec, Jurana Linarić, Emina Mijatović, Zdenka Bilušić, Dijana Nazor