Podcast, raznovrstan i lako dostupan medij, izvrstan je didaktički resurs, bez obzira koristite li gotove materijale ili se, zajedno sa svojim učenicima, upustite u kreativan proces izrade.
Učenici OŠ Vugrovec-Kašina godinama se bave zvukom i radijskim ostvarajima, kroz izvannastavne aktivnosti, dodatnu i redovnu nastavu, te sudjeluju na brojnim natjecanjima. Kroz projekte orijentirane na STEM područje proučavali smo znanstvenu stranu zvuka; kroz rad s darovitim učenicima, učenici predmetne nastave su kroz igre, intervjue i ostale "ozvučene" aktivnosti uveli trećaše u svijet snimanja, uređivanja i kreiranja, a kao kruna njihove suradnje nastao je podcast naziva Skileraj, snimljen u pravom profesionalnom studiju. Prošle školske godine učiteljice naše škole pokrenule su eTwinning projekt Podcast is a blast kroz koji su promicale sva tri cilja naše Erasmus+ akreditacije, baveći se pitanjima medijske pismenosti, održivog razvoja i kulturne baštine. Povodom Svjetskog dana radija, koji se obilježava 13. veljače, kreirana je online kolekcija dosadašnjih uspjeha koju možete vidjeti na poveznici: https://new.express.adobe.com/webpage/mYkAVTZ16eC9d/
Finalni produkt, e-knjigu u kojoj se nalazi zbirka radova svih partnera u projektu Podcast is a Blast, možete pronaći na poveznici: https://read.bookcreator.com/OEzf6YrlOkgjLkfD9CbHJIPQ9WLows0__-k2RNv4tDQ/AYzZpXhERLWo1qSJQPHkmA

Moderna vremena zagušena su podražajima, a radio kao svevremenski medij stavlja svojevrsnu pauzu, tjerajući pojedinca da zastane i osluškuje, zamišlja i zaključuje. Raznolikost tema, pozadinski zvukovi, različitost govora i zvukovni podražaji, plodno su tlo za učenje. Podcast predstavlja učenje "u hodu".
Na pitanje zašto podcast u nastavi jezika, kako stranog tako i materinskog, vrlo je lako odgovoriti - takvo učenje razvija sve jezične vještine. Slušanjem priča ispričanih zvukovima učenici usvajaju vokabular, rečenične formulacije i oblikovanje priče, bilo da se prilikom analize i sinteze koriste pisanom ili izgovorenom riječi. Naglasak je na komunikaciji i razumijevanju, nezaobilaznom segmentu usvajanja jezika. Uranjanjem u svijet podcasta, ovisno o temi, interesu i dobi učenika, postupnim izlaganjem određenom mediju, učenici uče aktivno slušati i apstrahirati informacije. Proces kreiranja zvučnih ostvaraja predstavlja interdisciplinarni pristup kurikulumu, stvarajući međupredmetne poveznice na vrlo efikasan način.

Stvaralački proces može se podijeliti u tri etape - slušanje, kreiranje i objavljivanje. Kreće se od slušanja i kritičkog razmišljanja, propitkujući što se čulo, što se naučilo. Ovo je krucijalno za razumijevanje obzirom da se prilikom aktivnog slušanja traži od učenika fokusiranje na jedan jedini podražaj, a to je zvuk. Nakon što se pobudila znatiželja, nakon što se naučilo slušati, a ne samo čuti, može se pristupiti sljedećem koraku - kreiranju vlastite priče ispričane zvukovima ili podcasta. U ovom koraku potrebna je suradnja i timski rad. Olujom ideja i kritičkim pristupom odabire se sadržaj koji se želi ozvučiti. Zvukove možemo snimiti sami ili ih potražiti u audio arhivama na internetu. Izgovorenu riječ potrebno je isplanirati, napisati, provjeriti i uvježbati prije samog snimanja. Dobrodošli su i materijali "sa terena", snimljeni kroz intervjue i razgovore, satkani u kolažni prikaz različitosti, ne bi li komunikacija bila vjerodostojna i autentična. Posljednji korak je uređivanje kompilacije, oplemenjivanje glazbom i stvaranje završnog materijala koji će se trebati nekoliko puta preslušati kako bismo se uvjerili da smo zadovoljni. Ne smije biti predugo, ne smije biti prekratko, već tematski usredotočeno i nikako zamorno, kako za slušatelja, tako i za stvarateljski tim.

Snimati možete mobitelom, računalom s integriranim mikrofonom ili snimačem zvuka. Današnji modeli mobilnih telefona i računalne opreme nude cjenovno prihvatljive snimače zvuka te nije potrebno posegnuti duboko u džep kako bi se sakupili materijali. Gotovo sve što se ne može snimiti dostupno je u besplatnim ili plaćenim verzijama na internetu, spremno za preuzimanje. Vocaroo je, primjerice, online platforma pomoću koje možete direktno snimiti zvuk ili učitati .mp3 datoteku te kreirati poveznicu, kreirati ugradbenu poveznicu, QR kod ili .mp3 datoteku snimke. Računalni program Audacity je besplatan za preuzimanje, a njegovo intuitivno korisničko sučelje dozvoljava jednostavno uređivanje i kreiranje profesionalnih podcasta.
U završnom koraku, objavljivanju, potrebno je odlučiti se za platformu, ovisno o preferencijama objave sadržaja. Primjerice Podbean, međunarodna podcasting platforma, nudi besplatnu objavu sadržaja, ali i pokretanje prijenosa uživo.

Podcast u nastavi nudi vam širok spektar upotrebe i evaluacije, ali i samoevaluacije kao polazišne točke napretka. Uz malo dobre volje i osnovnu tehnološku opremljenost, vaš razred može postati mala radio postaja.
Autorice članka:
Nina Rezo i Marina Sertić
OŠ Vugrovec-Kašina, Zagreb




