Estonski obrazovni sustav – po mjeri učenika i učitelja | Profil Klett

14. studeni 2019.

Estonski obrazovni sustav – po mjeri učenika i učitelja

avatar
Autor: Marija Šimoković Sikavica

Estonska škola Tartu Raatuse Kool smještena je u Tartuu, drugome po veličini estonskome gradu. Tartu se smatra intelektualnim i kulturnim središtem Estonije, jer je dom najstarijega i najpoznatijega estonskog sveučilišta Školu pohađa 540 učenika, a da je riječ o najpametnijoj zemlji u svijetu s vrhunskim obrazovnim sustavom, uvjerili su se i učitelji koji su ondje boravili.

 

 

Učitelji Osnovne škole Fran Koncelak Drnje šest su dana, od 4. do 9. studenoga 2019., boravili u Estoniji u sklopu Erasmus+ projekta SLAM – STEM Learning Activities & Methods zajedno s predstavnicima partnerskih škola iz Grčke i Cipra. Cilj je toga projekta popularizacija STEM predmeta.

 

U Estoniji učitelje vrlo cijene, ne samo društvo nego i ravnatelji koji ih tijekom godine mogu novčano nagraditi za poseban doprinos radu škole. Ravnatelj ima šest pomoćnika, koji mu pomažu u vođenju i organizaciji. Uz visoko razvijenu tehnologiju po kojoj su i prepoznatljivi, naglašena je ravnopravnost učenika i učitelja koju smatraju ključnom za uspješan odnos pun međusobnoga povjerenja, a prvi joj je znak nošenje papuča u prostoru škole, koje je obvezno i za učenike i za učitelje.

Škola koju bi svatko želio pohađati

 

Pohađanje osnovne škole je obvezno te svima dostupno i besplatno, a traje devet godina. Od stranih jezika, učenici mogu učiti ruski, engleski i njemački, a španjolski u sklopu školskoga kluba. Naglašena je važnost tjelovježbe i njezina utjecaja na zdravlje, što dokazuje i nekoliko igrališta oko škole, atletska staza, glavna sportska dvorana za košarku i ostale sportove u zatvorenom, teretana, dvorana za džudo i hrvanje te sauna – sastavni dio života svakog Estonca. Satovi TZK-a često se održavaju na vanjskim igralištima, bez obzira na umjerene padaline, što kod nas nije običaj. U hodnicima se nalaze stolovi za stolni tenis i nogomet, a odmor se može provesti i u separeima za odmaranje i slušanje glazbe. Među učenicima je vrlo popularna igra s kendamom, tradicionalnom japanskom igračkom za razvijanje vještina poput koordinacije pokreta i strpljenja.

Pametna arhitektura

 

Zgrada škole stara je tri godine, a projektirana je vrlo pametno i multifunkcionalno. Stubište je intenzivne narančaste boje, koja zahtijeva koncentraciju, čime se izbjegavaju naguravanja i mogući sukobi učenika. Pregrade u učionicama, osim odvajanja prostora, služe i kao ploče za pisanje, a u svakoj su učionici i pametne ploče. Na nastavi se učenici smiju koristiti mobitelima isključivo kad to zahtijeva obrada sadržaja, a tablete ne posjeduju. Unutrašnjost učionica svima je vidljiva, jer su radi transparentnosti od hodnika odvojene staklenim stijenama – učiteljima je važno mišljenje kolega, koji u bilo kojem trenutku mogu doći na sat te poslije svojim zapažanjima i sugestijama pridonijeti poboljšanju izvođenja nastave. Upravo zbog takvoga načina vrednovanja te ravnateljevih pomoćnika učitelji nemaju vanjski nadzor, jer je nepotreban. Umjesto klasičnih klupa, svaki učenik ima svoj stolac na kotačiće, a tijekom  nastave može sjediti i na kauču.

Smatraju da je sloboda kretanja ključna za nesputanost učenika, koja ih oslobađa i potiče na bolji rad.

Pletenje i kuhanje kao dio nastavnog procesa

Za razvoj fine motorike, rada mozga i preciznosti, sati pletenja i kuhanja dio su nastave. Poseban prostor zauzima dvorana namijenjena plesu i dramskim skupinama. S obzirom na hrvatske škole, vrlo je neobično da je školska knjižnica dio otvorenoga prostora, odnosno prolaza, a posebnu pozornost privlače krugovi među policama u kojima se učenici i učitelji mogu odmarati te neometano čitati. Bilo je vrlo zanimljivo na školskim hodnicima vidjeti psa, koji je zapravo terapeutski pas socijalne pedagoginje.

Vrijedna znanja i iskustva

Radionice i aktivnosti za sve učitelje iz partnerskih zemalja bile su cjelodnevne. Izrađivali su robotska kolica, most od špageta za testiranje izdržljivosti pod utezima, stolni nogomet unutar kartonske kutije, a u programu Fusion 360 modelirali 3D narukvice i privjeske. Na predavanjima se moglo mnogo toga naučiti o estonskome školskom sustavu i kurikulumu, a svaki učitelj iz partnerskih zemalja održao je po jedan školski sat estonskim učenicima te ih upoznao sa svojim metodama rada. Sudjelovali su i u zanimljivoj radionici Out of the box thinking, a natjecali su se u poznavanju simbola periodnoga sustava.

Učitelji su posjetili znanstveni centar AHHAA gdje su, među ostalim, sudjelovali u radionici izolacije DNK-a iz sline te posjetili planetarij. U SPARK Makerlabu svaki si je učitelj izradio prijenosni punjač, koji su ponijeli kući. Boravak u Tartuu završio je posjetom Estonskome nacionalnom muzeju i Naopakoj kući (Upside Down House), a boravak u Estoniji izletom u glavni grad Tallinn.

Znanja i iskustva iz Estonije drnjanski će učitelji rado podijeliti sa svojim kolektivom, a i šire, s nadom da će se i kod nas ipak promijeniti način razmišljanja, ali ne samo učitelja nego i okoline koja je ključna za ostvarenje napretka i učenika i škole.  

Cijeli projekt financiran je sredstvima programa Europske unije Erasmus+.

 

Prikaz pripremila Stjepana Kadić, šk. knjižničarka, OŠ Fran Koncelak Drnje

Galerija: 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Veljača - veseljača

Zamislite najsmješnije maskirane povorke, originalne maske, rasplesane sudionike pod maskama i njihove svakojake ludorije. Možemo se pretvoriti u što god želimo, a da nas pritom nitko ne smatra ĉudnim, jer mi smo likovi, uloge, maske. Kad je veljača nek je veseljača!

Nesreća koja nas povezuje

Nedjelja 22. ožujka, rano ujutro, ostat će trajno upisana u kolektivnu memoriju stanovnika Zagreba. Potres nezabilježen posljednjih 140 godina izbacio nas je iz kreveta i kuća. U samo nekoliko sati mnogim su se učenicima javili i njihovi razrednici. Samo da pitaju je li sve u redu i da se kratkom porukom međusobno provjere i ohrabre.

Novi počeci - novi izazovi

Iako većina nastavnika gotovo cijelo ljeto nesvjesno razmišlja o nastavi („Ova školjka će biti odlična za moju učionicu.“, „Ovakve magnete još nisam imala, da ih kupim?“), sada je pravo vrijeme za ozbiljne pripreme kako bismo u novu školsku godinu uplivali što lakše i uspješnije.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja