Portugal – Taking groups out-of-doors | Profil Klett

25. siječanj 2023.

Portugal – Taking groups out-of-doors

Autor: Marta Užarević Vuksan

Učiteljica Hrvatskog jezika Sandra Hajak iz OŠ Marije Jurić Zagorke iz Vrbovca javlja nam dojmove s edukacije „Taking groups out-of-doors“.

Agencija Outdoor Education bila je organizator seminara „Taking groups out-of-doors“ održanog u Portugalu od 11. do 16. listopada 2021. godine u okolici Cascaisa. Ovom sam seminaru pristupila u sklopu Erasmus+ projekta koji je organiziran u OŠ Marije Jurić Zagorke u Vrbovcu s nazivom Škola u pokretu, a trajao je od proljeća 2021. do prosinca 2022. Voditelj seminara u Portugalu bio je Dušan Bartunek, a pohađalo ga je ukupno osam učitelja različitih struka (među njima i jedna ravnateljica škole) iz različitih dijelova Europe (Poljske, Slovačke, Slovenije, Njemačke, Latvije i Hrvatske). 

 

 

Na samome početku održan je sastanak na kojemu su se sudionici upoznali i kratko predstavili. Dogovoren je način rada i predstavljene prve aktivnosti koje će se održavati poslijepodne. Od 15 do 19 sati uslijedile su praktične aktivnosti u bližoj okolici: šetnja dinama u parovima i razgovor o pojmovima vodstvo / vođa / voditelj; zajedničko stvaranje koncepta, crtanje i prikaz na papiru te kasnije predstavljanje grupi. Rad s kolegicom Andreom iz Njemačke bio je vrlo zanimljiv jer je ona odnedavna ravnateljica škole. Lako se usuglašavamo i nalazimo zajedničko rješenje za našu prezentaciju. Prvoga dana učilo se još o radu s ljudima/djecom u grupi, položaju i ulozi voditelja te ostalim bitnim detaljima o odnosu i radu s ljudima u grupi. Pristup voditelja bio je vrlo zanimljiv i s puno primjera objašnjena je interakcija u grupi te interakcija između voditelja i članova grupe. Predstavljena je i igra „Robot“ – zahtjevna i zanimljiva igra koordinacije u timu.

Rad u parku prirode
Rad u parku prirode

Drugi dan edukacije proveden je uglavnom u okolici Cascaisa. Prvi dio dana proveden je u šumi u Parku prirode Pedra Amarela gdje su nam predstavljene različite edukativne igre i aktivnosti u prirodi, igre povezivanja i suradnje - timske igre. Primjerice, zanimljiva je bila igra u kojoj sudionici oblikuju krug, prst desne ruke stavljaju na dlan sudionika do sebe, a lijevi dlan otvore. Voditelj igre je izvan kruga i on govori riječi različitih vrsta u nizu. Dogovorimo koju riječ „lovimo“ (npr. pridjeve). Lijevom rukom pokušavamo uloviti prst osobe do nas kad čujemo pridjev, a svoj desni prst „spasiti“ -  izvući na vrijeme iz dlana osobe do sebe. Prikazano nam je kako organizirati aktivnosti u prirodi bez puno rekvizita, kako koristiti prirodna i priručna sredstva u igrama, što je sve važno u boravku u prirodi s grupom ljudi/djece, o čemu sve treba voditi računa i kako usvajati bitna ekološka znanja uz zabavu i igru. Meni osobno bila je korisna i igra u kojoj su sudionici trebali u timu oblikovati svojim tijelom određeni pojam ili riječ, a drugi tim je pogađao o kojoj se riječi radi. Svaki sudionik treba oblikovati slovo svojim tijelom što je vrlo zanimljivo, a i fizički nas pokreće. Iskoristila sam to kasnije za vježbanje padeža u školskom dvorištu – učenici su trebali svojim tijelom oblikovati početno slovo padeža kad bih ja izgovorila imenicu u nekom padežu.

Uslijedile su aktivnosti orijentacije u prirodi uz  pomoć karte – samostalno pješačenje grupe od plaže Andraga do Cabo da Roca te posjet najzapadnijoj točki Europe. “Gubljenje” na putu do Cabo da Roca pokazalo se zanimljivim iskustvom. Grupa se uz timski rad vratila na pravi put i stigla na vrijeme na sastanak s voditeljem. Bez obzira na umor i ispunjen dan, uvečer su kolegice Latvijke predstavile svoju zemlju uz ugodno i zabavno druženje.

 Radionica u vrtu palače Monserrate
Radionica u vrtu palače Monserrate

Treći je dan započeo kratkim sastankom i isticanjem stvari koje su naučene prethodnoga dana te dogovorom za ostatak dana. Planiran je izlet u Sintru i okolicu te posjet palači Monserrate i njezinim vrtovima. Palača je pravo malo čudo arhitekture iz razdoblja romantizma kao i njezini vrtovi, a osmislio ju je britanski arhitekt James Knowles Jr. Vrijeme nam je zaista išlo na ruku pa je nakon posjeta palači i šetnje osmišljavanje radionica u vrtovima bilo ugodno i zanimljivo. Trebali smo u paru osmisliti aktivnost za grupu te poslije ručka predstaviti i provesti radionicu u parku. Radila sam u paru s kolegicom Zintom iz Latvije te smo zajedno osmislile i provele radionicu “Priča drveta iz parka” u kojoj su sudionici trebali odabrati jedno drvo u blizini i zamisliti kakva je njegova priča (koliko je staro, tko ga je posadio, što je najveselija, a što najtužnija stvar koju je doživjelo i sl.).
Kolege su u parovima odabrali drvo koje im je bilo najzanimljivije, osmislili priču i zatim je ispričali pred ostalima u prvome licu – drvo se u priči samo predstavlja. Predstavljene su i provedene i druge radionice kao što su Učenje osnovnih riječi i fraza na stranom jeziku (sudionici oblikuju krug, uzme se neki predmet iz okruženja i onda jedni drugima trebaju dodati predmet i reći „izvolite“, „hvala“, „molim“ pa ispustiti predmet i reći „oprostite“ i slično), Predstavi i otkrij životinju (jedni predstavljaju određenu životinju, a drugi pogađaju koja je), Osjeti drvo iz okoline (zanimljiva aktivnost u kojoj sudionici dodiruju stablo, osluškuju ga, zagrle, postavljaju mu pitanje i osluškuju odgovor). Osmišljavanje radionice u paru razvijalo je našu kreativnost i suradnju; radionice su bile jednostavne, a opet zanimljive i edukativne te lako provedive u prirodi. Uvečer su kolege iz Poljske predstavili kulturu i osobitosti Poljske.

plaža Guincho
plaža Guincho

Četvrti je dan započeo jutarnjim sastankom nakon kojega je uslijedilo predstavljanje škola iz kojih dolaze članovi grupe te poslova kojima se bavimo u našim školama. Svatko je sebe predstavio uz pomoć maloga plakata koji smo trebali izraditi za ovu prigodu, a plakatiće smo potom zakvačili, opet u skladu s idejama edukacije i škole u prirodi, kvačicama na grm u dvorištu hotela. Tom smo prigodom istaknuli i dosadašnja iskustva naših škola u Erasmus projektima. Izlaganja su bila različita – neka bolje, neka slabije pripremljena, najčešće ovisno o znanju engleskoga jezika svakoga od izlagača. Predstavljanje se razvilo u razgovor i bilo je izvrsna prilika za razmjenu iskustava i ideja te stjecanje novih spoznaja o radu kolega u drugim državama i različitim školama. Nakon toga voditelj nas je na hotelskoj plaži upoznao s različitim igrama koje traže fizičku spremnost i usredotočenost, a pogodne su za igranje u manjim grupama (do 10 sudionika). Bilo je to učenje uz puno smijeha i zabave. Poslijepodne je provedeno u šumi Peninha gdje su provedene radionice i igre u prirodi s predmetima nađenima u prirodi. Zanimljive igre tražile su odlučivanje i dogovaranje u paru i učile nas što nam sudjelovanje u igri može reći o svakome pojedincu ili paru. Bila je zanimljiva igra „Gnijezda“ u parovima. Od grana smo formirali pravokutna gnijezda u kojemu je svaki par imao nekoliko češera (ptića) – bili smo ptice koje čuvaju svoja gnijezda i ptiće, ali nastoje i od drugih uzeti kojeg ptića iz gnijezda. Neki su ostali bez nekih ptića, neki su ih puno skupili, neki su ih samo čuvali. Igra je vrlo dinamična i treba dobro postaviti pravila, ali važna je pouka bila u tome da u ovakvim igrama nema gubitnika niti pobjednika – sve ovisi iz kojega kuta igru promatramo.
Navečer smo kolegica Romina iz Slovenije i ja predstavile kulturu i običaje Slovenije i Hrvatske.

Quinta do Pisão
Quinta do Pisão

Peti je dan nakon jutarnjeg okupljanja nastavljen seminarom u obližnjem parku prirode – PISAO Parque de Natureza Cascais – u posjetu parku odrađeni su zadatci i igre u grupama (“igre čekanja”), a nakon toga uslijedili su korisni savjeti i bitne “sitnice” o kojima treba voditi računa pri vođenju grupa u prirodi (što sve treba ponijeti, o čemu sve voditi računa, značaj dnevnih rituala) te predstavljena završna razmišljanja i zaključci sudionika i voditelja o ulozi voditelja i vođenju (kakav treba biti voditelj, koje su njegove osnovne karakteristike, kako dobro i na vrijeme planirati i međusobno povezati aktivnosti – kako se dobro pripremiti). Nakon ručka svaki je sudionik seminara samostalno šetao do hotela sa zadatkom kontemplacije nakon priče o rizičnim situacijama u vođenju grupe te razmišljanja o interakciji u grupi i ulozi voditelja da u svakom trenutku bude spreman na različite situacije. U popodnevnim satima održana je završna evaluacija i dodjela certifikata te obraćanje voditelja svakom pojedinom članu grupe nakon čega je uslijedila večera u Cascaisu.

Galerija: 
Rad u parku prirode

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke
Zanima nas

Erasmus + "Obrnuta učionica“ za povećanje motivacije učenika

Program stručnog usavršavanja odvijao se na engleskom jeziku, a cilj mu je bilo upoznavanje s principom obrnute učionice te mogućnošću primjene novih tehnologija (mobitela, interneta, pametne ploče) u nastavi radi povećanja motivacije učenika i postizanja boljih obrazovnih rezultata, kao i osuvremenjivanja nastavnog procesa.

Zanima nas

Chartres en lumières – osvijetlimo budućnost

Nakon dvije godine kvalitetnog provođenja, projekt Full STEAM Ahead uspješno je završen posjetom francuskom gradiću Chartresu. Učitelje i učenike iz Portugala, Irske, Italije i Hrvatske ugostili su francuski prijatelji iz Erasmus+ projekta, škola Collège Edouard Herriot.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja