Primjer dobre prakse: Kroz projekt učimo što je zdravo za kožu i izrađujemo vlastite ekološke proizvode | Profil Klett

21. veljača 2023.

Primjer dobre prakse: Kroz projekt učimo što je zdravo za kožu i izrađujemo vlastite ekološke proizvode

avatar
Autor: Barbara Sović

Kako s učenicima izraditi vlastite ekološke proizvode i pri tome ih naučiti više o zdravlju kože pokazale su nam kolegice Dijana Penava iz Osnovne škole „August Cesarec“ u Ivankovu i Snježana Crčić iz Osnovne škole „Matija Gubec“ u Jarmini.

 

Učenici osmih razreda osnovne škole zajedničkim su istraživanjem prenijeli znanje jedni drugima i demonstrirali kako izraditi prirodnu kozmetiku za tinejdžersku kožu te kako se opustiti uz prirodnu aromaterapiju.

 

Učenici iz Ivankova, vođeni mentoricom Dijanom Penava, bili su podijeljeni u dvije skupine. Jedna skupina izradila je prezentaciju sa važnim informacijama o industrijskoj kozmetici te prirodne „bombice“ za kupanje u školskom kabinetu iz Kemije. Mirise, boje i oblike učenici su samostalno određivali, ovisno o vlastitom ukusu, željama i potrebama, a sastojke su donijeli od kuće.  

 

Za izradu „bombica“ za kupanje bilo je potrebno pripremiti sljedeće sastojke:

  • sodu bikarbonu
  • limunsku kiselinu
  • vodu
  • prehrambene arome (po želji)

 

Druga skupina učenika izradila je eko-sapune uz sljedeće sastojke:

  • 1 l maslinova ulja (korišteno je domaće ulje iz Pule)
  • 127 g natrijeva hidroksida
  • 2,5 dcl destilirane vode
  • prehrambene boje
  • eterična ulja
Slika 1. Korišteni materijali za izradu „bombica“ za kupanje i eko-sapuna.

Učenici su tijekom izrade sapuna savladali i rukovanje s natrijevim hidroksidom, uz pridržavanje svih mjera opreza. 

Slika 2. Postupak izrade eko-sapuna.

Izradom „bombica“ za kupanje učenici su između ostaloga naučili kako vlastitim rukama u kućnom okruženju mogu izraditi kreativan i inovativan dar.

Slika 3. Ručno izrađene „bombice“ za kupanje.

Samo 24 sata nakon izvedenih praktičnih radova učenici su imali gotove proizvode. Nakon izrade eko sapuna bilo je potrebno pričekati 4-6 tjedana do njihove upotrebe, odnosno dok ne završi proces saponifikacije.

Slika 4. Ručno izrađeni eko-sapuni.

Učenici iz Ivankova upoznali su uz pomoć PPT prezentacije učenike iz Jarmine sa sastojcima u kozmetici koju najčešće koriste, s utjecajem pojedinih sastojaka iz kozmetika na kožu te sa štetnosti sintetskih mirisa u industrijskoj kozmetici uz savjete kako izraditi prirodnu kozmetiku. Prezentacijom video uratka o izradi bombica za kupanje i izrade sapuna učenici su završili svoje izlaganje.

Slika 5. PPT prezentacija učenika o kozmetičkim proizvodima i njihovom sastavu.

Učenici OŠ „Matija Gubec“ pripremili su prezentaciju kojom su učenike druge škole upoznali s blagodatima aromaterapije. Projekt je oblikovan kao grupni istraživački rad koji za cilj ima osvješćivanje učenika o prednostima uporabe prirodnih pripravaka u našoj svakodnevici te njihovim pozitivnim učincima, ne samo na po pitanju našeg zdravlja već i okoliša koji nas okružuje. Tijekom istraživačkog zadatka učenice su bili podijeljene u dvije skupine.

 

Prva skupina provela je istraživanje o prednostima aromaterapije, ali  i o različitim svojstvima esencijalnih ulja te njihovom učinku na tijelo, ali i um. Druga skupina proučavala je prednosti i nedostatke industrijskih osvježivača prostora. Proučavajući literaturu, učenice su izdvojile najvažnije pozitivne utjecaje aromaterapije poput poticanja energije i koncentracije, pročišćavanja dišnoga sustava, smanjenja učestalosti glavobolja, itd.  Kroz ovaj istraživački rad došle su do zaključka kako upotreba sintetičkih osvježivača zraka često ima negativne posljedice na ljudsko zdravlje i kvalitetu zraka. Svoj istraživački rad završile su izradom edukativne prezentacije, a za učenike OŠ „August Cesarec“ snimile su video uradak kojim su demonstrirale proces izrade ekološki i ekonomski prihvatljivijih osvježivača prostora.

Slika 6. PPT prezentacija s video uratkom učenica o izradi ekološki i ekonomski prihvatljivih osvježivača prostora.

Nakon što su svi učenici u svojim školama istražili literaturu, izradili vlastite ekološke proizvode i pripremili prezentacije i video uratke, dogovorili su sastanak putem Zoom mrežne platforme u vodstvu mentorica tijekom kojega su učenici prezentirali svoje uratke uz aktivnu diskusiju i brojna postavljena pitanja.

Slika 7. Zoom sastanak učenika dviju škola.

Kako bi realizirali sve što je planirano u ovom projektu učenici su koristili i unaprijedili mnoge vještine i znanja: upotreba IKT alata, prevođenje teksta s engleskog jezika na hrvatski, povezivanje gradiva kemije i biologije, izlaganje prezentacije pred drugim učenicima, ali su i stekli nova prijateljstva.

 

Učenici osmih razreda kroz razne su aktivnosti tijekom projekta usvojili znanja za cijeli život koja će koristiti gotovo svakodnevno. Izlaganjem pred učenicima druge škole usavršavali su komunikacijske i prezentacijske vještine. Oduševljenje učenika svojim proizvodima, ali i novim informacijama koje su dobili od svojih vršnjaka mentoricama je najbolja evaluacija cijelog projekta. Mentorice su uočile da se kod učenika  probudila želju za istraživanjem i znanošću te  se nadaju da će netko od njih biti i budući mladi znanstvenik koji će svojim entuzijazmom i znanjem doprinijeti razvoju, izradi i promociji eko kozmetike.

 

Članak priredile:

Dijana Penava, prof. biologije i kemije

Snježana Crčić, prof. biologije i kemije

Galerija: 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Karlo Horvatin, Željko Krstanac, Gorica Grozdanić
udzbenik
Jasminka Džapo, Jasna Tonšetić, Lela Zadražil
udzbenik
Bošnjak, Bule, Seljanec, Tokić
udzbenik
Jasminka Džapo, Jasna Tonšetić, Lela Zadražil