Priroda i društvo u prirodi | Profil Klett

28. siječanj 2021.

Priroda i društvo u prirodi

avatar
Autor: Jasmina Štefan

Prema istraživanju koje sam provela s učenicima četvrtog razreda većina je učenika kao najbolji i najzanimljiviji nastavni predmet izabrala Prirodu i društvo. To je nastavni predmet na čiji se spomen većini učenika ozare lica jer svaki put donosi nove načine poučavanja i rada.

Na pitanje što je Priroda i društvo, učenici najčešće odgovaraju da je to „sve oko nas“, a sve ih zanima.  U širem smislu riječi zapravo su u pravu. Priroda i društvo je prostor i vrijeme u kojemu jesmo, ali i vrijeme koje je prošlo i iz kojeg crpimo znanja i iskustva. Za učiteljicu/učitelja Priroda i društvo temelj je tematskog planiranja i povezivanja. Nastavni sadržaji Prirode i društva nude mogućnost preobrazbe učionice ili okoliša škole u laboratorij, muzej, prometni poligon...

Spoznavanje novih znanja i razvijanje kompetencija otkrivanjem te praktičnim radovima jedan je od razloga zašto učenici naginju ovom nastavnom predmetu. Navedenim pristupom učenika osposobljavamo da uočava uzročno-posljedične veze zbivanja u prostoru i vremenu, da misli, rasuđuje, uspoređuje, uči i radi.

U vremenu pandemije učenicima su uskraćeni mnogi načini timskog i praktičnog rada u učionici zbog pridržavanja svih epidemioloških preporuka. U tom slučaju okoliš škole pruža mogućnost zdravijeg i slobodnijeg kretanja i učenja. Nastavne teme u 4. razredu posvećene uvjetima života najbolje se usvajaju u prirodi i radom u neposrednoj stvarnosti. Svaka škola ima prostor u kojem se ova tema  može provesti.

 

Učenici 4. razreda Osnovne škole Mahično imaju mogućnost detaljnije upoznati ovu temu u neposrednoj okolici škole. U blizini se nalazi mali gaj, oranice i naplavne obale rijeke Kupe, što čini idealnu učionicu na otvorenom. Učiteljica Jasmina Štefan organizirala je nekoliko terenskih nastava o navedenim temama povezujući uz Prirodu i društvo tjelesne aktivnosti i stare pastirske igre. Ovaj put tema rada bilo je tlo, njegov sastav i svojstva.

Na prostoru oranica te obližnjeg šumarka učenici su u skupinama otkrivali sastav i vrste tla, uspoređujući njihove sličnosti i razlike. Promatrajući povećalom pretraživali su slojeve tla i mikroorganizme te ostatke uginulih životinja i biljaka. Na zorni način otkrili su povezanost plodnosti tla s aktivnostima poljoprivrednika. Uočili su važnost dodavanja vapna na tlo, jesensko oranje te sjetvu ozimih žitarica. Prisjetili su se i običaja iz davne prošlosti kad su njihovi predci tlo obrađivali s pomoću konja i primitivnijih alata, kad je stoka bila često viđena na obližnjim poljima.

Da bi se vratili u vrijeme dok su i njihovi vršnjaci u to vrijeme čuvali stoku i zabavljali se učenici su dobili zadatak osmisliti kako odigrati neku od igara koje i danas poznaju uz dostupni im materijal.  Zanimljiva ideja o igri „križić- kružić“ pretvorena je u igru s pomagalima iz okoliša: granama i jesenskim lišćem. Naučili su da je za igru potrebno malo, a da ona može biti jednako dobra i zanimljiva kao i komercijalne društvene igre ili digitalne igrice.

Boravak u prirodi bio je idealno igralište, posvećeno trčanju, igri lovice i šetnji.

„Vrijeme u učenju i igri prošlo je prebrzo. Bilo je korisno i zanimljivo.“ kažu učenici.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Vesna Budinski, Marina Diković, Gordana Ivančić, Saša Veronek Germadnik
udzbenik
Ana Janković, Snježana Stojaković, Ružica Ambruš-Kiš
udzbenik
Sanja Škreblin, Sanja Basta, Nataša Svoboda Arnautov
udzbenik
Sanja Basta, Nataša Svoboda Arnautov, Sanja Škreblin