Teachers Talk: Alenka Miljević | Profil Klett

02. listopad 2017.

Teachers Talk: Alenka Miljević

Autor: Sana Perić

Alenka Miljević autorica je niza članaka o eTwinningu, ambasadorica te platforme i spremna pomoći svakome tko se odluči priključiti međunarodnoj mreži učiteljica i učitelja koji uživaju u novom obliku vođenja projektne nastave. 

 

Donosimo vam intervju s njom, u kojem ćete saznati kako se ona upustila u eTwinnanje i koji su izazovi i prednosti te vrste rada.

 

Dobar dan i hvala Vam što ste pristali s nama podijeliti svoje iskustvo. Za početak, predstavite se našim čitateljima.

Ja sam Alenka Miljević, profesorica sam engleskog i njemačkog jezika sa sedamnaestogodišnjim iskustvom, a ove jeseni će se napuniti 15 jubilarnih godina u OŠ braće Radića – Bračević gdje sam i koordinatorica međunarodnih projekata. Od ove godine krećemo u provođenje drugog po redu projekta u sklopu programa Erasmus+. Bit će to poseban projekt po tome što smo prva škola koja u sklopu mobilnosti ima i zadatke podučavanja pa ću imati priliku predavati engleski jezik u školama u Njemačkoj i u Portugalu, zbog čega sam jako uzbuđena. Prije dvije godine postala sam i vanjska suradnica Agencije za mobilnost i programe EU odnosno eTwinning ambasadorica.

 

Kada ste prvi put čuli za eTwinning?

Ne mogu točno reći kada sam prvi put čula za eTwinning, međutim, jako dobro se sjećam kada sam donijela odluku da je vrijeme da i ja konačno bolje proučim o čemu se radi. Bilo je to 2012. godine tijekom mog boravka na Malti na stručnom usavršavanju. Kolegica iz Austrije je podijelila svoje pozitivno iskustvo u radu na eTwinningu pa je to bio okidač. Iako sam čula za eTwinning trebao mi je taj trenutak u kojem ti kolegica iz prakse nešto toplo preporuči. Vrlo je važna ta konkretna informacija koju vam može dati jedino netko tko ima iskustvo i mislim da takva informacija uvijek ima puno više utjecaja i motivira vas da i sami pokušate. Nadam se da će i ovaj razgovor nekoga ponukati da se uključi.  

Što Vas je ponukalo da krenete u Vaš prvi međunarodni eTwinning projekt?

Znatiželja, nakon čega sam shvatila da, prvenstveno kao učiteljici stranih jezika, ta platforma pruža mogućnost konkretiziranja rada. Prvo, i za mene najvažnije i najvrjednije, je to što učenici kojima prenosite znanje stranog jezika u ovakvim projektima koriste jezik u autentičnim situacijama. Pri tome istovremeno shvaćaju vrijednost svoga znanja stranog jezika i stječu neopisivo samopouzdanje u komunikaciji što nam je i krajnji cilj. Prvi puta nije bilo lako jer ne znate što vas očekuje, ali kad sam dobila prvu poruku od kolegice iz Grčke, s kojom sam pokrenula naš prvi projekt, to je za mene bilo jedno neopisivo uzbudljivo i dirljivo iskustvo.

Kad bolje razmislim, prvi pozitivan dojam koji je eTwinning ostavio na mene je upravo ta mogućnost povezivanja, komunikacije, razmjena ideja, uspoređivanja načina rada i uvjeta rada s kolegicama i kolegama diljem Europe. Od jedne male škole, do koje je teško doći redovnom prometnicom, koju rijetko tko posjeti i vidi što i kako radimo, postali smo škola koja je preko eTwinninga u učionice dovela cijeli kontinent, ali isto tako smo i mi bili pa skoro u svim državama EU-a, ali i šire.  

Kako je eTwinning promijenio način na koji radite s učenicima?

Projekti su samo jedan dio onoga što radimo. Za mene je najvažnije omogućiti učenicima da se sami uvjere u to zašto im je znanje stranog jezika korisno i osvijestiti kod njih kako su sposobni komunicirati na stranom jeziku. Kroz eTwinning su učenici počeli koristiti razne alate što im pobuđuje dodatno zanimanje za rad. Prije bih rekla da se promijenio način na koji učenici rade odnosno uče i mijenjaju pristup samom predmetu.

Biste li izdvojili neki projekt u kojem ste do sada sudjelovali kao posebno zanimljiv?

Istaknula bih projekt Action English. Iako je svaki projekt poseban na svoj način jer volim mijenjati načine na koji učenici rade na projektnim zadacima, ovaj projekt je zamišljen tako da su svi projektni zadaci bili rješavani kroz kreiranje videa. Time, ne samo da su učenici rješavali projektne zadatke, nego smo na taj način dobili dodatne materijale za nastavu pa su nastale i pripreme za nastavu u kojima se koriste videa koja su kreirali naši učenici. Od tog projekta redovito u projektnim zadacima imamo kreiranje videa jer nam tako rezultati ožive. Vidimo i čujemo učenike koji na njima rade pa je dojam suradnje i upoznavanja još i veći. To me ponukalo i na promišljanje o korištenju upravo videa koje učenici sami kreiraju i u nastavi kao dodatnog materijala. Za ovaj projekt smo nagrađeni Europsko oznakom jezika kao jedan od najboljih projekata u državi u promicanju učenja stranih jezika. Nakon toga uslijedila je i nagrada Comet za najbolji eTwinning projekt za više razrede osnovne škole u Hrvatskoj. Jako smo svi bili ponosni na taj uspjeh i nadamo se da smo razbili predrasude o tome da su male seoske škole male i po kvaliteti rada. Ipak kvaliteta rada ovisi prvenstveno o ljudima odnosno pojedincima.

Alenka (lijevo) prima nagradu "Komet" od ravnateljice Agencije za mobilnost i programe EU-a
Je li zanimljivije pokrenuti vlastiti projekt, ili se uključiti u tuđi?

Uzbudljivo je vlastite ideje sprovesti u djelo i teško mi je tome odoljeti. Zaista je prekrasan osjećaj kada kolege vašu ideju prepoznaju kao zanimljivu i korisnu za njihov rad. Svakim projektom koji samostalno pokrenem imam osjećaj da mi se učionica proširi. Jednom je bilo preko 300 učenika u projektu, a naša cijela škola ima 70ak učenika. Kada osmislite i vodite projekt povežete se i upoznate svoje projektne partnere na jednoj dubljoj razini jer se uglavnom obraćaju vama kada imaju pitanja. Nastaju i prijateljstva, a i nemate problem naći partnere za sljedeće projekte jer su vas dobro upoznali, naravno pod uvjetom da ste bili pouzdani i odgovorni u radu.

A lakše?

Svako uključivanje u projekt iziskuje i ozbiljan rad. Kreirati projekt zahtjeva određen dodatni trud i kada ste autor projekta, očekuje se od vas da ste uvijek dostupni za bilo kakva pitanja. Međutim kada imate ideju koju želite sprovesti u djelo, ništa nije problem. Barem je meni ta mogućnost izražavanja kreativnosti i dobivanje povratne informacije od kolega, dodatan motiv da sama i vodim projekte. Osim toga, obveze možete podijeliti na sve sudionike i ne morate voditi svaku fazu projekta. Kada se sve dobro isplanira i unaprijed dogovori, sve je lakše.

Gdje nalazite ideje za svoje projekte?

Najkraće rečeno u konstantnom stručnom usavršavanju odnosno učenju, a osim obveznog stručnog usavršavanja koristim i internet, razne grupe nastavnika na društvenim mrežama gdje dijele svoja iskustva i savjete. S vremena na vrijeme sudjelujem i na masovnim mrežnim stručnim usavršavanjima koji traju 2-3 mjeseca. Na Courseri ih ima dosta koji se mogu i besplatno pratiti. Jako volim webinare jer su kratki i praktični budući da ih pratite od kuće, a ima ih dosta i što se snime pa možete pogledati kad god vam odgovara. Kad uzmete u obzir sve što naučite i svoje radno okruženje, ideje se nekad i same nametnu. Mislim da imam i tu prednost što predajem strane jezike tako da svaka teme koju želite obraditi dolazi u obzir. U projektima u kojima je glavni cilj osnaživanje kompetencija stranog jezika ima i matematike, povijesti, zemljopisa, fizike…granica nema. Jednom su učenici trebali pisati matematičke priče, a njihovim rješavanjem međusobno su dolazili do raznih informacija poput broja godina bake i djedova, veličine cipela ili kućnog broja i visine, a upravo smo završili projekt Nikola Tesla u kojem su učenici prevodili na engleski jezik videa u kojima opisuju razne izume koje su vidjeli u Smiljanu i nije im bio nikakav problem urediti videa i dodati titlove. Dapače, jako su motivirani kada dobiju takvu domaću zadaću. Šteta bi bilo ne iskoristiti njihove vještine u korištenju novih tehnologija. Mislila sam da svaki alat prvo dobro moram sama proučiti i znati kako se njime koristiti. To uopće nije tako. Jednom sam čula za jednu aplikaciju, ali nisam imala vremena isprobati ju i prezentirati učenicima kako ju koristiti. Spomenula sam ju u razredu i rekla kako mi se čini da bi ju bilo zanimljivo isprobati. Sutradan sam imala gotov uradak na stolu.

Alenka (desno) i kolegice iz Španjolske s kojima surađuje na eTwinning projektu
Nekima će eTwinning zvučati zanimljivo, ali se neće uključiti zbog straha da će im to uzeti mnogo vremena. Što biste im poručili?

Za sve što je dobro i želi se raditi kvalitetno i temeljito treba i vremena i truda i ne želim ljude uvjeravati kako to nije i dodatna obaveza. Međutim, uz sve što eTwinning donese u razred i učenicima i učiteljima, vjerujem da se višestruko isplati. Osim toga, prilika je tu pa zašto ju ne iskoristiti. Za pomoć, podršku ili savjet mogu se uvijek javiti.

Učiteljski posao nije uvijek lagan. Što Vas u poslu ispunjava, motivira, nagrađuje…?

Evo, nagrada mi je što ste pokazali zanimanje za ono što radim i ova prilika koju ste mi dali da podijelim svoje iskustvo. Bez eTwinninga teško da bi mogla provesti u djelo neke ideje, a osim toga one na eTwinningu postanu i vidljive. Nagrade sam već spomenula, a kada sam počela raditi na eTwinningu nisam znala da postoji ni nacionalna niti europska oznaka kvalitete. Međutim ima nešto što se dogodilo prije par mjeseci čemu niti jedna nagrada nije ravna. Moja učenica koja je sada već završila drugi razred srednje škole, posjetila me u školi i zamolila da njenoj profesorici pomognem oko eTwinninga. Naime, ona joj je ispričala svoja iskustva i što smo sve radili na projektima što je kolegicu očito toliko oduševilo da se i ona želi okušati u eTwinningu.

Koja nagrada može biti ljepša i veća i izazvati osjećaj ispunjenosti, nego kad vam se bivši učenici vrate tražeći još.

Može zvučati i patetično ili kao klišej, ali ne mogu si pomoći.  

Hvala Vam na Vašem vremenu. Želimo Vam uspješnu školsku godinu!

Nema na čemu, zahvaljujem se još jednom Vama na zanimanju i svima koji će čitati što su odvojili vrijeme. Vidimo se na eTwinningu.

 

Ovdje možete pročitati sve Alenkine članke o eTwinningu.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke
Zanima nas

Kako pomoći učenicima da neuspjeh pretvore u uspjeh

Ususret novoj školskoj godini učiteljica engleskoga i njemačkoga jezika Ksenija Todorović iz vlastitog iskustva savjetuje kako pomoći učenicima da prihvate svoju osobnu odgovornost za neuspjeh na putu do uspjeha te razviju svoje potpune potencijale i postanu odgovorni građani našeg društva.

 

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Tim Falla, Paul A Davies, Paul Kelly, Susan Iannuzzi
udzbenik
Christina Latham-Koenig , Clive Oxenden, Jerry Lambert
udzbenik
Kristina Čajo Anđel, Daška Domljan, Ankica Knezović, Danka Singer
udzbenik
Ivana Kirin, Marinko Uremović, (Daška Domljan)