27. travanj 2020.

Važnost optimizma

avatar
Autor: Sanja Daić

 

U ovim izazovnim vremenima emocionalno nam teško pada doživljaj neizvjesnosti i manjka kontrole. Nad širenjem virusa ili ekonomskim posljedicama doista nemamo doživljaj kontrole, no ono nad čim imamo veću kontrolu svakako su naša ponašanja i stavovi.

Stoga pomaže osvijestiti unutarnje resurse za borbu s ovom situacijom i nastojati povećati optimizam, a time i subjektivnu dobrobit. 

PERMA model

 

Martin Seligman, psiholog i jedan od vodećih stručnjaka u području pozitivne psihologije, autor je takozvanog PERMA modela sreće i psihološkoga blagostanja. On smatra da postoji pet elemenata koji trebaju biti zadovoljeni kako bismo postigli osjećaj dobrobiti. PERMA je zapravo akronim engleskih riječi koje se odnose na ovih pet komponenti:

 

P - Pozitivne emocije

Koje su to radnje, iskustva ili doživljaji koji čine da se osjećate ugodno?  

Pokušajte povezati aktivnost i emociju. Npr. „Kada se tuširam, osjećam se opušteno“ ili „Kad vježbam, osjećam se poletno.“

Pokušajte prepoznati što vam izaziva pozitivne emocije, što vas veseli i pričinjava vam zadovoljstvo te prakticirajte to.

 

E – Engagement/angažman

Koje su to aktivnosti u kojima se angažirate, a dok ih radite, potpuno ste uronjeni u njih i imate osjećaj da vrijeme leti. U pozitivnoj psihologiji to se naziva „flow“, odnosno tok uranjanja u zadatak ili aktivnost. To mogu biti aktivnosti u kojima se koristimo svojim vještinama i sposobnostima: hobiji poput crtanja, sviranja ili pisanja, ali i neki kućni zadatci (kuhanje, pospremanje) ili rad na zanimljivim poslovnim projektima. Prepoznajte koje su to aktivnosti kod vas i nastojte im se posvetiti ovih dana.

 

R – Relationships/odnosi

Ljudi su društvena bića i odnosi s drugima vrlo su nam važni za smisleni život. Osvijestite koji su to odnosi u vašem životu koji vam donose osjećaj podrške i povjerenja te vam zadovoljavaju potrebu za druženjem i pripadanjem? Jesu li to odnosi s članovima obitelji, prijateljima, kolegama s posla? Nastojte s važnim ljudima redovito kontaktirati u ovom razdoblju izolacije, kako biste održali doživljaj bliskosti.

 

M – Meaning/svrha

Imati odgovor na pitanje „Koji je smisao mojega života?“, prema Seligmanu, još je jedan stup ispunjena života. Ovdje razmislite o svojim vrijednostima i odgovoru na pitanje „Zbog čega radim određene stvari, koja je viša svrha koju želim postići?“ ili „Što mi je u životu doista važno, koje vrijednosti želim njegovati?“

Osjećaj svrhe i smisla trenutačno nam može pomoći da premostimo ovo teško razdoblje. Primjerice, ako je vaša svrha briga o prirodi, možda će na vas dobro djelovati posvetite li se pažljivije recikliranju, a ako je vaša svrha briga o zdravlju, možete se usmjeriti na isprobavanje zdravih recepata.

 

A - Accomplishments/postignuće

Dostizanje ciljeva daje nam osjećaj ostvarenja i postignuća. Zapitajte se što vam daje osjećaj postignuća? Koja su vam dosadašnja iskustva u kojima ste osjećali postignuće, a što je to što još želite ostvariti i pritom ćete osjećati ponos? Je li to naučiti nešto skuhati, uvježbati svirati neku pjesmu ili naučiti glavne gradove svih afričkih država?!

No ovdje ipak s dozom opreza. Otkako je krenulo ovo razdoblje u kojemu smo „stisnuli pauzu“ na uobičajene životne aktivnosti, čini se da su se mnogi bacili na razne pothvate i izazove te zaboravljamo da je u svemu ovome važno i doista se odmoriti, umjesto stalno se utrkivati s vlastitim popisima zadataka.

Postavite si male i dostižne ciljeve, a samo ulaganje u postizanje tih ciljeva već vam može pružiti osjećaj zadovoljstva i doživljaj da napredujete.

 

Pozitivan scenarij i zahvalnost

 

Osmislite pozitivne scenarije

Kada smo suočeni s neizvjesnošću, skloni smo zaroniti u takozvane „što ako“ scenarije, i to najčešće one najcrnje. No da biste promijenili tu perspektivu, pokušajte zamisliti kako izgleda scenarij u kojemu sve završava dobro, umjesto najcrnjeg dopustite svojoj mašti da isprojicira najoptimističniji scenarij.

 

Važnost zahvalnosti

U istraživanjima traumatskih iskustava važnim „lijekom“ protiv anksioznosti pokazala se zahvalnost. Svakodnevno osvijestite i imenujte na čemu ste taj dan zahvalni. Kako kaže pjesma Elementala: „Sunce, hvala ti što si izašlo za mene“, a vi pronađite svoj izvor zahvalnosti i dajte mu na značenju.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Emocije s kojima se učitelji susreću i kako se nositi s njima

Mnoge učiteljice i učitelji  prolaze širok spektar raznih emocionalnih stanja – preplavljenosti, bespomoćnosti, uplašenosti, brige...Vještine upravljanja stresom i neugodnim emocijama sada su ključne, ne samo kako biste ostali mirniji, nego i kako biste to prenijeli svojim učenicima. Koji su sve izvori stresa i kako se s njima suočiti, čitajte u redovima koji slijede.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja