30. kolovoz 2018.

Veseo i kreativan početak školske godine

avatar
Autor: Marija Šimoković Sikavica

Igrama i vježbama upoznavanja stvorimo pozitivnu atmosferu u razredu te školu pretvorimo u kreativno i veselo mjesto za učenje

Krajem ljeta osjeća se neobično uzbuđenje uoči početka nove školske godine. Radosno iščekivanje, ali i trema zbog početka novog putovanja. Uzbuđenje koje prati i učenike i učitelje. Ništa manje uzbudljivo i za roditelje. Kolika je samo koncentracija oprečnih osjećaja; radosti i straha, radoznalosti i treme!

 

No još je veće uzbuđenje uoči prvog dana, prvog razreda. Prvi odlazak –  dolazak u školu. Kako biste prvašiće što bezbolnije, ugodnije i zabavnije poveli na njima novi, nepoznati obrazovni put, pružite im i produžite iskustvo igre i smijeha. Igra stimulira, uključuje, izaziva, poučava. Potiče tjelesnu i misaonu aktivnost te razvija kognitivni, govorni, socijalni, emocionalni i psihomotorni aspekt djeteta. Ona jest kreativna snaga koja svojom dinamičnošću, raznovrsnošću i vitalnošću hrani znatiželju i stvaralački duh.

Pripremili smo za vas niz aktivnosti, igri i vježbi koje se koriste u radu s grupama te vježbi preuzetih iz dramske pedagogije. Sve predložene aktivnosti; vježbe upoznavanja i pamćenja imena, stvaranja pozitivne atmosfere u skupini, lakšeg opuštanja učenika, vježbe podizanja energije itd. rade se s ciljem stvaranja kvalitetne kohezije grupe, sigurnosti u grupi te suradnje, kao i dobre atmosfere.

 

Ujedno, igre su početni, važan dio participativnog i iskustvenog učenja koje poboljšava socijalne i komunikacijske kompetencije učenika.

Zato, neka početak upoznavanja i rada jednoga novog razreda bude vođena igra: pokret, smijeh i zajednički rad.

Dizanje iz klupa

Osnovni je princip igrajućih aktivnosti dizanje iz klupa, oslobađanje središnjeg prostora učionice koje postaje mjesto slobodnog kretanja i zajedničkog rada. Osim što će se moći slobodno kretati, učenici u vježbe kreću iz kruga. Naime, glavna tehnika ovih vježbi jest kružna komunikacija. Učenici sjede ili stoje u krugu.

Simbolički, svi su točke iste kružnice, komunikacijski, međusobno se vide, čuju i na taj način uvažavaju te su potpuno ravnopravni s istom mogućnošću izražavanja.

Kako bi im plastično dočarali što znači čuti – uvažavati jedan drugoga te zašto je to važno, zamolite ih da svatko u istom trenutku kaže što najviše voli jesti. Recite im da ponove malo glasnije, pa još jednom, glasnije. Potom ih pitajte što voli jesti primjerice Ivan ili Iva. Dajte im do znanja da se nisu čuli. Objasnite im zašto je važno da se čujemo i slušamo tko što govori.

Dnevni ritual

Za rad s prvašićima dobro je razviti neki zajednički dnevni ritual, jednostavnu igru koja spontano ujedinjuje, a pretpostavlja zajednički rad. Već u tom ritualu, svi su uključeni, osvještavaju svoje tijelo i koriste svoj glas. Primjerice, napuhivanje velikog, zajedničkog balona.

Zajednički balon

Učitelj/učiteljica treba donijeti balon i napuhati ga, a onda pustiti da se balon ispuše. Može ponoviti radnju nekoliko puta te pritom zamoliti učenike da pažljivo gledaju što se s balonom događa –  na koji se način povećava, tj. smanjuje, da pažljivo slušaju zvuk zraka i ispuhivanja. Kako dolazimo do tog zvuka? Puno kratkih brzih puhanja i dugačko ispuhivanje.

1. Zamoli učenike da isprobaju proizvesti te zvukove.

2. Potom zamoli učenike da stanu u krug i uhvate se za ruke. Sada smo svi zajedno jedan veliki napuhani balon. Naš je zadatak da se prvo ispušemo, a onda napušemo. Balon ćemo ispuhati tako da se svi zajedno, u isto vrijeme, približavamo središtu kruga (prostorije) ispuštajući pritom dugi zvuk ispuhivanja. A onda obrnuto, kratkim izdisajima ponovno se napušemo i dolazimo na mjesto s kojeg smo krenuli.

3. Radnju, koja je učenicima iznimno zabavna, ponavljamo nekoliko puta, a kako bi bilo još dinamičnije, učiteljica daje upute kojima se mijenjaju brzine kretanja napuhanog i ispuhanog balona, npr. jako brzo, izuzetno sporo, mišjim korakom, mravljim korakom, u skokovima…

4. Na kraju, kada se poigramo i napravimo početni napuhani balon svi se zajedno u isto vrijeme pozdravimo: Dobar dan! Započne igra s pozdravom. Dobar dan možemo izgovoriti normalnom jačinom glasa, jako glasno, jako tiho, još tiše, bez zvuka…

 

Skriveni član razreda: lutka – prijatelj

Kako bismo pokrenuli znatiželju i kvalitetnu komunikaciju, učitelj/učiteljica u razred može dovesti „lutku – prijatelja razreda“. Lutka je idealan način upoznavanja skupine i ostvarivanja prvog kontakta s učiteljem/učiteljicom. Razred lutki daje ime, te ona u nastavku ostaje prisutna na satovima, ali se skriva (npr. u učiteljevu džepu, torbi), samo se nakratko pojavljujući, razgovarajući s učenicima. Njezin dolazak uvijek izaziva veliko veselje, smijeh i znatiželju.

Vrlo jednostavno, lutka može biti učiteljev/učiteljičin animirani dlan (dlan na koji je nataknuta šarena čarapa – kao kapica) s kojim prvo komunicira samo učitelj/učiteljica – lutka mu/joj šapće na uho.

Pritom, učitelj pozornost i pogled mora držati isključivo na lutki, kako bi i sami učenici usmjerili pogled na nju. Komunikacija je vođena kroz izuzetnu znatiželju lutke da vidi gdje se nalazi i upozna se s djecom. Postupno počinje govoriti (učitelj joj nacrta usta) i gledati (učitelj joj nacrta oči) te potom dlan – lutka uspostavlja komunikaciju s cijelim razredom. Budući da je zaboravila svoje ime, moli učenike da predlože kako bi se mogla zvati. Prihvaća jedan od prijedloga s kojim se čitav razred mora složiti, primjerice, Čarapko, Čarapić… Kada dobije ime, želi upoznati učenike te svakom prilazi, predstavlja se i pita kako se učenik zove.

Na kraju upoznavanja kaže da će ih često posjećivati, a da je i sami učenici ponekad mogu dozvati (dogovori se koji je zajednički poziv lutki– prijatelju) te da joj se svatko slobodno može obratiti ako i kada želi (npr. nakon sata, nakon svršetka nastave…).

Na taj način učitelj/učiteljica otvara prostor moguće komunikacije s učenicima koji su sramežljiviji, zatvoreniji, koji proživljavaju neki problem, a koji će se možda kroz igru – razgovor s lutkom opustiti i otvoriti.

Ako lutka prijatelj zaživi u razredu, učenici tijekom  godine mogu dovesti nove lutke prijatelje, tako da zaigraju s vlastitim rukama, ili na neki drugi, njima zanimljiv način.

U sljedećim tekstovima očekuju vas vježbe pamćenja imena, upoznavanja i podizanja energije u grupi koje možete koristiti u svojim razredima u različitim situacijama. 

 

A do tada želimo vam sretan početak i lake korake u novu školsku godinu uz materijale i projekte Profil Kletta!

 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Ususret Danu učitelja - Intervju s doc. dr. sc. Vesnom Budinski

Doc. dr. sc. Vesna Budinski radi na Katedri za hrvatski jezik i književnost, scensku i medijsku kulturu na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Osim u znanstvenim, vrlo je poštovana i u učiteljskim krugovima gdje ju prepoznaju i cijene učiteljice/učitelji, no i roditelji i učenici s kojima se povezala tijekom dugogodišnjeg rada u razredu. Bogato znanstveno i učiteljsko iskustvo čine docenticu Budinski izvrsnom sugovornicom povodom nadolazećeg Dana učitelja.

Lektira koja đaka dira

Lektira je u nastavi hrvatskoga jezika često kamen spoticanja. Mnogi se učenici i njihovi roditelji zbog lektire hvataju za glavu. Je li riječ o zastarjelom načinu rada? Jesu li problem naslovi na popisu lektire?

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Vesna Marjanović, Andrea Škribulja, Renata Gredelj, Marina Gabelica
udzbenik
Gordana Barišić Lazar, Danica Ušćumlić