Zakon o volonterstvu (NN 58/2007 i NN 22/2013) definira volontiranje kao dobrovoljno ulaganje osobnog vremena, truda, znanja i vještina u pružanje usluga ili provođenje aktivnosti za dobrobit druge osobe ili za opću dobrobit. Te se aktivnosti obavljaju u skladu sa Zakonom, bez naknade ili druge imovinske koristi. Učenici Osnovne škole Hinka Juhna Podgorač, zajedno sa svojom nastavnicom, odlučili su detaljnije istražiti volontiranje, educirati se o njemu i osobno se uključiti. Poticaj za ovu temu bio je uočen nedostatak empatije među učenicima, što su željeli promijeniti konkretnim djelovanjem.
Kao i prethodnih godina, i tijekom školske godine 2024./2025. s učenicima šestih razreda obrađivane su brojne međupredmetne teme, među kojima i Građanski odgoj i obrazovanje. Pod temom Volontiranje – jednom volonter, uvijek volonter uključili su se u Projekt "Građanin" te predstavili svoj rad na županijskoj, a zatim i na državnoj smotri projekata iz građanskog odgoja i obrazovanja.
Anketiranje učenika
Prije početka samog projekta provedena je anketa među 82 učenika. Rezultati su pomogli usmjeriti aktivnosti u željenom pravcu. Učenici su trebali objasniti pojam volontiranja, iznijeti mišljenje o njegovoj vrijednosti te odgovoriti na pitanja poput: je li volontiranje dobra stvar i volontiraju li ljudi radi novca i slave. Također su navodili zašto je volontiranje važno. Na pitanje o osobnom volonterskom iskustvu, vrlo malo učenika odgovorilo je potvrdno.
Četiri učenice koje su činile projektni tim, zajedno sa svojom učiteljicom, odlučile su pokazati primjerom da je volontiranje korisno, ne samo za druge, nego i za osobni rast. Postale su organiziranije i odgovornije. Volontirale su u vrtiću koji se nalazi u sklopu škole, u mješovitoj skupini djece.
Pomagale su odgojiteljici u svakodnevnim aktivnostima:




Osim toga, volontirale su i u udaljenijem mjestu, gdje su pomagale časnim sestrama u izradi raznih ukrasa čijom su prodajom prikupljana sredstva za novootvoreni dom za starije i nemoćne (slika 5.).

Sudjelovale su i u čišćenju prostora budućeg doma, kao i u razvrstavanju knjiga za buduću knjižnicu (slika 6.).

Njihovim su se primjerom ubrzo poveli i učenici osmih razreda, koji su volontirali u jednoj područnoj školi. Tamo su u četvrtom razredu učenici s teškoćama u učenju, ali bez dodijeljenih asistenata.

Osmaši su u potpunosti preuzeli ulogu asistenta i pomogli učiteljici u obradi novog gradiva iz Prirode i društva. Bilo je to jedno neprocjenjivo i korisno iskustvo za sve uključene.

„NE BUDI SEBIČAN, VOLONTIRAJ – Volontiraj jer pomaganjem najviše pomažeš sebi i izgrađuješ se u tolerantnu, empatičnu i smireniju osobu. Bitno je usaditi naviku volontiranja i pomaganja kako bismo izgradili vlastitu osobnost, usavršili socijalne vještine i razvijali empatiju. Iznad svega, učimo cijeniti male stvari – poput osmijeha – koje često nisu tako male, nego velike i važne.“
Članak priredila: Kristina Marinković, prof. biologije i kemije