ABECEDNE RADIONICE U CJELODNEVNOJ ŠKOLI | Profil Klett

05. lipanj 2024.

ABECEDNE RADIONICE U CJELODNEVNOJ ŠKOLI

avatar
Autor: Ankica Cazin

Jedna od novina u programu Cjelodnevne škole koji se eksperimentalno provodi od ove školske godine u mojoj školi odgojno-obrazovni je program A2 (potpora, potpomognuto i obogaćeno učenje) koji dosad nismo imali. Spomenuti program mogao bi podsjećati na dosadašnju dopunsku i dodatnu nastavu, međutim, on je mnogo više od toga.

 

A2 program i njegovi benefiti

 

Učenici razredne nastave imaju tjedno četiri sata A2 i to: jedan sat A2 potpore jezično-čitalačke pismenosti, jedan sat matematičke pismenosti, jedan sat prirodoslovne pismenosti i jedan sat drugih odgojno-obrazovnih područja.

Čemu služi takav program? S obzirom na to da je učenicima u A1 programu za stjecanje određenih znanja, vještina i stavova potrebno dodatno vrijeme za vježbanje, istraživanje i učenje, u programu A2 imamo vremena i prostora za pružanje još veće potpore učenicima. Veliki naglasak stavlja se na poticanje samostalnosti učenika diferenciranom nastavom i igrifikacijom.

Što se tiče A2 potpore jezično-čitalačke pismenosti, u metodičkim smjernicama predložena su tri tipa aktivnosti koje su imenovane kao ČITAONICE, IGRAONICE I RADIONICE pa sam i ja sa svojim prvašićima počela od toga.

 

Jezične radionice

Na kraju prvog razreda, odnosno nakon što smo usvojili abecedu, izdvojila bih neke jezične radionice koje su mi se u radu pokazale vrlo uspješnima, a s pomoću kojih smo u programu A2 uvježbavali abecedu, ali i obogatili svoje znanje drugim sadržajima.

 

Tijelo kao slovo

Tijekom učenja svakog novog slova učenici su izvodili tjelopis, odnosno oblikovanje slova svojim tijelima: prstima, dlanovima, rukama, stopalima i cijelim tijelom. Iskoristili smo prijedlog koji nam nudi naš udžbenik hrvatskoga jezika Nina i Tino 1, te su se učenici natjecali tko će svojim tijelom ljepše prikazati slovo.

Na ovoj radionici učenici su usvojili i velik dio primjera dvoručne abecede hrvatskog znakovnog jezika, na što sam posebno ponosna.

 

Razredna slikovna abeceda

Nakon što su usvojili sva slova, uslijedile su radionice izrade razredne slikovne abecede koja je trajala više sati. Naime, abeceda ima 30 slova, a nas je samo jedanaestero ako smo svi u školi.

Učenici su svako slovo prikazali crtežima. Mogli su birati hoće li crtež predstavljati riječ koja počinje zadanim slovom ili ga sadrži u sredini. Uglavnom, trebali su to slovo bojom označiti na crtežu, kako bi svima bilo jasno o kojem se slovu radi.

Mogli su uzeti starije brojeve dječjih časopisa i pronaći riječi (slike) koje započinju određenim slovom, izrezati riječi i zalijepiti ih na papir. Nakon toga smo se mogli igrati abecedom na različite načine…

 

Abeceda zdravlja

Napisali smo abecedu zdravlja! Učenici su se prisjetili riječi koje počinju određenim slovom abecede, a koje su na neki način povezane sa zdravljem, zdravom hranom (voćem, povrćem), sportovima i ponašanjem koje je potrebno za održavanje dobroga zdravlja. Tijekom izrade obrazlagali su svoj izbor riječi (zašto je nešto dobro za zdravlje).

Primjer: Aananas; Bbanana (voće je zdravo), Ccipele (kad pada kiša da ne smočimo noge pa se prehladimo), Nnogomet, NJnjihaljka (bolje da smo u parku nego na mobitelu) i slično.

Bilo je jako zanimljivo slušati što sve žele staviti u abecedu zdravlja i zašto. Nekad ne uspijemo na jednom satu izraditi sve što zamislimo, ali zato nam je A2 program idealan jer tu nema posebnog kurikuluma koji nas tjera naprijed. Mi, ustvari, uvježbavamo iz kurikuluma ono što nam treba i koliko nam treba.

 

Matematička abeceda

Abecedu smo povezali i s matematikom. Sastavili smo abecedu s matematičkim pojmovima i brojevima. Ovo je bilo malo teže pa smo za pojedina slova osmislili neku drugu riječ u kojoj se određeno slovo nalazi u sredini ili na kraju. To slovo označili smo dogovorenom bojom.

Primjer:  Bbroj, Ccrta,  Ddva, Iispred,  Jjedan, Kkrug, Mmatematika,  Zzadatak...

„Abecedne radionice“ i općenito jezične radionice nama su služile, prije svega, za proširivanje vokabulara što je iznimno važno za učenike prvoga razreda. Osim toga, učenicima su jako zabavne i možete ih povezati s nastavnim predmetom kojim želite. Što ste kreativniji, to bolje. Tada ćete imati zadovoljnu i vrlo aktivnu djecu, ali i uspješne sate potpore, potpomognutog i obogaćenog učenja.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Danica Ušćumlić
udzbenik
Maja Oltran, Ivana Mesarić, (Daška Domljan)
udzbenik
Sanja Polak, Darko Cindrić, Sanja Duvnjak