Igra matematike i Moodlea | Profil Klett
Naslovnica

naslovnica

20. travanj 2017.

Igra matematike i Moodlea

Autor: Damir Belavic

Treba li u poučavanju matematike koristiti računalo? Mislim da to pitanje u ovo doba više uopće nije upitno. Meni je to isto kao da pitate treba li u poučavanju matematike koristiti papir i olovku. Matematika bi trebala služiti i tome da naučimo učenike logički razmišljati i zaključivati. Često govorim učenicima da se matematika ne uči čitajući udžbenik. Matematika se uči rješavanjem zadataka i promišljanjem. Rješavanjem istoga zadatka na različite načine. Poučavanjem drugog učenika upravo onoga što smo naučili. Sve to možete raditi koristeći računalo i Moodle.

 

Zašto volim pitanja u Moodlu?

Koliko je Moodle dobar i kako ga koristim općenito pisao sam u čanku Može li Moodle poučavati. Sada bi se osvrnuo više na matematičke sadržaje i kako ih stvarati i koristiti. Ono gdje je Moodle stvarno dobar i ima veliku prednost ispred drugih LMS sustava je mogućnost postavljanja pitanja.

 

slika-pitanja
slika-pitanja

Ono što je nama matematičarima vrlo važno je mogućnost korištenja matematičkih znakova u tekstu pitanja i odgovora. Ovdje je to riješeno vrlo jednostavno. Postoji uređivač formula koji vam pomaže napraviti matematičke izraze, ako ste poznavatelj LaTeXa možete i sami između znakova $$ … $$ upisati neki matematički izraz. Primjerice da bi napisali razlomak u tekstu pitanja upotrijebite ovakav izraz $$\frac{3}{4}$$. Također još jedna važna mogućnost kod postavljanja pitanja je ubacivanje interaktivnih sadržaja u samo pitanje. Vi se u mogućnosti u pitanje ugraditi video s youtuba ili nama matematičarima ono što je još bolje imate mogućnost u pitanje ugraditi u potpunosti interaktivni GeoGebra aplet. Tu vam se sada otvara sasvim novi prostor postavljanja pitanja. Naravno, morate paziti na dimenzije apleta kako ne bi bio preveliki i zauzeo cijeli ekran.

Moodle-oblak
Moodle-oblak
Komunikacija s uslugama u obaku

Uz ove navedene mogućnosti u postavljanju pitanja mislim da se očekuje da imate i mogućnost ubacivanja slika u pitanje. To je naravno omogućeno. Ali tako da se vrlo lako mogu ubaciti i vaše slike koje ste spremili u vaš Dropbox, Google disk ili Microsoft OneDrive. Da, Moodle je odlično povezan sa navedenim uslugama u oblaku te vam na taj način omogućuje vrlo lako postavljanje svojih datoteka u sustav.
I naravno, mogućnost da učenici odmah nakon rješavanja dobiju povratnu informaciju točnosti riješenih zadataka je odlična. Također i uvid učitelja u trenutnu statistiku o tome tko je kako riješio test i koje je pitanje u testu bilo najbolje ili najlošije riješeno vam omogućuje dobru povratnu informaciju o tome na što još trebate obratiti pažnju u svom poučavanju.

Baza pitanja

Naravno kada koristimo ovakvu vrstu pitanja od učenika ne možemo očekivati da će na računalu pisati razlomke i računati zadatak postupkom kao da računa na papiru. To bi bilo u potpunosti kotraproduktivno. Moramo se naučiti postavljati drugačija pitanja kako bi provjerili razumijevanje gradiva. Koja su to dobro postavljena pitanja zahtjeva sasvim jedan novi tekst no ovdje ću napisati nekoliko pitanja koja ja koristim kako bi dobio povratnu informaciju od učenika. Najčešće koristim pitanja i testove u Moodlu za formativno vrednovanje. Neka od pitanja koja postavljam prikazana su na slici ispod.

Znam da je sama izrada pitanja ponekad zahtjevna i traži puno vremena. Ali jednom kada napravite pitanja ona vam ostaju za bilo koju aktivnost poslije. Ono što je najbolje svako pitanje možete upotrijebiti u bilo kojem testu, kvizu ili igri u vašem online tečaju.

 

 

Neka pitanja
neka pitanja

Svi sudjelujemo

Kao prvo Moodle vidim kao odličnu platformu za organizaciju nastavnih materijala i mogućnost komunikacije s učenicima. Komunikacija nije tako lagana i dostupna kao na Facebook Messengeru, ali je puno bolje organizirana. S nekim učenicima komuniciram i preko Messengera, ali Moodle je više kao neka službena varijanta komunikacije.
Učenicima koji u svojoj školi imaju sustav eDnevnika nije problem pamtiti još jednu lozinku jer se kod prijave u sustav Loomen koriste isti podaci kao i za eDnevnik.
Za komunikaciju i prezentaciju radova koristim oblik Foruma. Jer je dostupan svim učenicima. Kada sam počeo malo češće održavati nastavu u informatičkoj učionici i koristiti GeoGebru na nastavi trebalo mi je nešto gdje će učenici moći prezentirati i ostaviti svoje radove. Moodle forum se pokazao kao odličan alat za to jer sam mogao pratiti koliko je i kako koji učenik riješio zadatak. Također, učenici su mogli vidjeti što su napravili ostali te smo vrlo brzo i učinkovito mogli pratiti i pregledati rad dvadesetak učenika. Često su učenici i nakon objave rješenja prezentirali svoja razmišljanja, način i postupak rješavanja ostalim učenicima.

učenik objašnjava
učenik objašnjava

Moram napomenuti da s učenicima na početku školske godine uvijek iskoristim dva ili koji sat više kako bi ih uputio na sam rad u sustavu. Znači, prvo se moramo naučiti kako izrezati sliku i kako tu sliku umetnuti u odgovor na forumu, te kako sudjelovati u testu, pregledavati lekcije i sve te tehničke sitnice kako bi se poslije bez puno objašnjavanja mogli koncentrirati na lekcije iz matematike.

Nekoliko savjeta iz iskustva (tips and tricks)

Kako jednostavno koristiti word listiće i dokumente u kombinaciji s Moodleom? Primjerice, ako želite vidjeti kako su učenici shvatili jedan dio gradiva često koristim kratak višeminutni test koji rješavanju na papiru. Možete pisati test i nakon rješavanja podijeliti učenicima da sami međusobno u parovima ispravljaju testove. Kako učenicima ponuditi rješenja? Vrlo  jednostavno. Možete riješiti mali test na listu papira olovkom i zatim fotografirati taj riješeni listić i postaviti ga u vaš Moodle tečaj. Naravno da postoji opcija da sve to postavite prije i sakrijete do određenog datuma i vremena kako učenicima ne bi bilo vidljivo prije testa. Ili jednostavno možete sakriti i sami odlučiti kada ćete rješenja prikazati.

pametna ploča
pametna ploča

Ukoliko imate mogućnost korištenja pametne ploče možete sve vaše zapise s ploče snimiti kao slike i te slike zatim postaviti u vaš tečaj. To mi se poneka pokazalo vrlo korisno jer su učenici mogli još i kod kuće provjeriti jesu li točno zapisali. Na isti način učenici mogu neke zadatke riješiti na papiru i postaviti u zajednički forum.

 

Moodle i matematika se mogu vrlo lako kombinirati i kao što iz iskustva mogu reći vrlo dobro se upotpunjuju. Također, jednom kada napravite nešto kvaliteteno, dobra pitanja ili  lekcije u kombinaciji video materijala i interaktivnih apleta onda vam to može trajati dugi niz godina uz male popravke i intervencije. Moodle nije čarobni štapić i sigurno učenici neće biti toliko opčinjeni dizajnom i blještavošću, ali to nije ni cilj. Cilj je imati u ovom vremenu dobre i kvalitetne materijale za nastavu koji se neće izgubiti u bespućima interneta i koji će učenike potaknuti na daljnje istraživanje i razmišljanje.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Pet najboljih izvora za učenje geografije

Na koje sve načine učitelj geografije može poučavati svoje učenike geografskim vještinama i znanjima? Koji su najbolji izvori i materijali pomoću kojih učitelj može osmisliti zanimljivu i korisnu nastavu geografije? Koji oblici IKT-a su najučinkovitiji u nastavnom procesu? Zanimljive i konkretne odgovore na ova pitanja donosi australski učitelj geografije Keith Heggart iz Sydneya.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Danijela Janda Abbaci, Ksenija Ćosić, Nada Hižak, Edita Sudar
udzbenik
Vesna Draženović-Žitko, Maja Marić