Micro:bitno promatranje pčela i oprašivanja | Profil Klett

29. siječanj 2018.

Micro:bitno promatranje pčela i oprašivanja

avatar
Autor: Ana Kodžoman

Mnogo je biljaka prilagođeno oprašivanju uz pomoć kukaca. Postoje razni kukci koji oprašuju cvjetove ali ekonomski najvažnije su pčele jer proizvode med koji je vrijedan prehrambeni proizvod. No od kudikamo je veće važnosti broj kultiviranih i drugih biljaka koje ovise o pčelinjem oprašivanju.

 

Trenutačno opada broj pčela dok su neke vrste bumbara izumrle. Za to opadanje postoji nekoliko razloga, uključujući gubitak staništa, bolest ili nestručnu primjenu pesticida.

U ovoj ćete aktivnosti provoditi ispitivanje da biste saznali više o pčelama i oprašivanju uz uporabu BBC-jevog micro:bita kako biste zabilježili prikupljene podatke.

 

Osim pčela i bumbara kukci oprašivači biljaka također su leptiri i bube (tvrdokrilci). Neke vrste biljaka ne oprašuju kukci nego, pak, ovise o vjetru, vodi, pticama, šišmišima ili drugim životinjama koje ih oprašuju.

 

 

BBC-jev Micro:bit kontekst

 

Za znastvene je upitnike nerijetko potrebno obilje podataka kako bi se osiguralo dovoljno dokaza za odgovoriti na istraživačko pitanje.

U ovom ćete projektu:

 

  • donijeti odluku za jednostavno istraživačko pitanje o pčelama i oprašivanja;
  • programirati BBC-jev micro:bit za prikupljanje korisnih podataka;
  • ispuniti upitnik temeljem promatranja pčela i drugih kukaca;
  • analizirati rezultate i iznijeti objašnjenje za promatranja;
  • BBC-jev micro:bit nije neophodan za ovu aktivnost ali ubrzava prikupljanje podataka, povećavajući količinu prikupljenih podataka i poboljšavajući njihovu točnost.

 

 

Što je potrebno znati prije provođenja aktivnosti

 

Pčele su kukci, te im se kao i u većine drugih kukaca tijelo sastoji iz tri dijela (glave, prsišta i zadka) te dva para krila. Često su „dlakave“ i imaju crne i žute upozoravajuće boje. Postoji mnogo različitih vrsta pčela; društveni su kukci koji žive u kolonijama i imaju složen reprodukcijski ciklus. Hrane se nektarom, otopinom šećera i vode, koju proizvodi cvijeće kojeg oprašuju. Osim nektara, potreban im je i cvjetni pelud da osiguraju bjelančevine potrebne u određenim razdobljima životnog ciklusa.

 

Oprašivanje je prijenos peluda s prašnika cvijeta do „njuške“ tučka i mora se dogoditi prije negoli ženske spolne stanice budu oplođene, što vodi k proizvodnji sjemena i ploda.

 

Cvijeće koje oprašuju kukci u pravilu je jarkih boja, i uobičajeno proizvodi miris da bi privuklo kukce; latice su mu prilagođene za proizvodnju nektara.

Pčele i drugi kukci prilagođeni su za pronalaženje tih cvjetove pomoću mirisa i ultraljubičastog vida. Osjetljiviji su za plave i ljubičaste boje negoli za crvene i žute. Ljudi ovise o uspješnome oprašivanju pomoću kukaca brojnih prehrambenih biljaka i usjeva.

Zabrinutost glede smanjenog broja pčela potiče ljude da osiguraju još više biljaka za pčelinju prehranu i omoguće očuvanost njihova staništa.

 

 

Nakane učenja

 

  • planirati i ispunjavati znanstveni upitnik
  • programirati i uporabiti BBC-jev micro:bit za prikupljanje podataka
  • raditi sigurno vani na otvorenom
  • analizirati i predstaviti brojčane podatke
  • iskoristiti dokaze za odgovoriti na istraživačka pitanja

 

Sredstva

 

  • micro:bit i veza s računalom
  • paket baterija
  • računalo s omogućenim pristupom micro:bitovu mrežnome mjestu zbog skidanja koda
  • učeničke tablice za prikupljanje podataka

Nastavne aktivnosti

Prva aktivnost – donošenje odluke o istraživačkom pitanju

 

U prvoj aktivnosti, grupe učenika ili pojedinaca trebali bi sastaviti vlastita istraživačka pitanja da bi saznali više o pčelama i oprašivanju u svojem lokalnom okružju. Istraživačko pitanje može se odnositi na broj pčela medarica u usporedbi s drugim pčelama, ili na broj pčela u usporedbi s drugim kukcima. Druga je mogućnost uzeti u obzir biljke koje služe pčelama za izvor hrane, ispitujući koje biljke privlače najviše pčela, odnosno koja im je boja cvijeća najprimamljivija.

 

U upitniku će biti prikupljeni kvantitativni (brojčani) podatci, tako da bi trebalo postaviti sljedeća pitanja:

  • Koliko pčela dolijeće na crveno cvijeće u usporedbi s plavim?

Bolje nego:

  • Koja se boja cvijeća pčelama više sviđa?

U upitniku će se napraviti izravna usporedba između dviju mogućnosti, što znači da bi pitanje trebalo postaviti ovako:

  • Koliko je opaženo pčela medarica u usporedbi s bumbarima?

Bolje nego:

  • Koliko je različitih vrsta kukaca opaženo?

To će pojednostaviti prikupljanje podataka i analiziranje.

 

Može se ispitati širok raspon različitih varijabli, što uključuje:

  • Boju, smještaj i visinu cvijeta, broj cvjetova koje posjećuju oprašivači, vrste biljke, broj pčela u usporedbi s drugim kukcima, broj pčela medarica u usporedbi s drugim pčelama.

Ako je vrijeme za prikupljanje podataka ograničeno, razmotrite mogućnost da različite grupe istražuju isto pitanje tako da podatci mogu biti objedinjeni zbog pribavljanja odgovarajuće veličine uzorka.

 

Druga aktivnost – programiranje BBC-jeva micro:bita

 

Svakoj će grupi ili pojedincu biti potreban BBC-jev micro:bit uređaj da bi izbrojili svoja promatranja. BBC-jev micro:bit će biti uporabljen kao brojač dviju opcija. Korisnik će zabilježiti promatranje pritiskom na dugme A ili B nakon što je promatranje završeno. Na koncu razdoblja prikupljanja podataka, BBC-jev će micro:bit izvijestiti koliko je puta zabilježeno pritiskanje dugmeta A, odnosno B. Nakon toga uređaj se može resetirati zbog bilježenja novih podataka.

 

Treća aktivnost – prikupljanje podataka

 

Odlučite gdje i kada se podatci trebaju prikupljati – možete dogovoriti da cijeli razred posjeti lokalni park tijekom nastavnog sata, iskoristiti školsko zemljište ili zamolite učenike da upitnik ispune kod kuće.

 

Objasnite im da je važno trajanje ispitivanja jer je potrebno dosta podataka kako bi se poduprla sva nova promatranja i objašnjenja. Ako nema dovoljno vremena za prikupljanje dovoljnog broja podataka, možda će biti potrebno da promatračke grupe spoje svoje podatke. Dajte učenicima list papira da usporede podatke dobivene u različitim grupama.

Učenici se trebaju dogovoriti kojemu će dugmetu (A ili B) dodijeliti određeni odgovor u svojim istraživačkim pitanjima.

 

Četvrta aktivnost – analiziranje podataka

 

Kvantitativni podaci mogu biti kontinuirani, određeni ili kategorički. U ovoj će se aktivnosti u većini upitnika koristiti kategorički podatci poput boje cvijeta ili vrste pčele. Korisnije od procjenjivanja nagomilanih podataka može biti pretvaranje neobrađenih podataka u postotke, uz uporabu sljedeće formule:

Postotak u kategoriji A = broj promatranja A x 100.

Ukupna promatranja A + B.

 

Postotci će omogućiti da se naprave usporedbe među različitim upitnicima. Podatci se mogu prikazati u neobrađenu obliku u stupčanom grafikonu, no pogodnije bi ih bilo prikazati u stupčanom grafikonu kao postotke zbog jednostavnije usporedbe. Podatci se također mogu prikazati u kružnom grafikonu ako su vrijednosti postotaka prvo pretvorene u stupnjeve množenjem s 3.6. Kada završi analiza podataka, učenike bi trebalo potaknuti da protumače i objasne svoja promatranja.

 

 

Mogućnosti vrjednovanja

 

Zamolite svaku grupu da opravda svoja istraživačka pitanja, pokazujući pri tome svjesnost o tipu podataka koja će prikupljati. Trebali bi biti svjesni važnosti odgovarajuće veličine uzorka (broja promatranja) i metoda za analiziranje podataka.

Vrjednujte priloge za raspravu raznih objašnjenja promatranja.

Koriste li učenici dokaze kako bi poduprli svoje tvrdnje? Slušaju li priloge raspravi drugih i pružaju li korisne povratne informacije? Koliko učinkovito učenici mogu povezati svoja objašnjenja sa širom slikom i otkriti mogućnosti za očuvanje kukaca oprašivača.

Daljnji koraci

Doznajte neke od razloga za sadašnje opadanje broja kukaca oprašivača i moguće posljedice. Ispitajte neke od načina na koji su ti problemi nadvladani i upoznajte se s organizacijama koje su pokrenute kako bi se podigla svjesnost javnosti o tome problemu.

 

 

 

Izvor:

microbit0.blob.core.windows.net

 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Različitosti nas povezuju: osvrt na studijsko putovanje u Mađarsku

Od rujna prošle godine naša škola, OŠ Višnjevac, uključena je u Erasmus+ projekt pod nazivom „Read for Fun, Fun to Read.“ Osim nas, u ovaj projekt uključeno je još pet zemalja: Portugal, Španjolska, Mađarska, Turska i Latvija. Nakon što smo posjetili predivnu Rigu i nezaboravnu Malagu, na red je došlo i naše treće putovanje i to u glavni grad Mađarske. Znali smo da je Budimpešta predivan grad, no u odličnom društvu i sjajnoj organizaciji naših domaćina, doživjeli smo je na jedan novi način.

Zanima nas

Job shadowing – IES San Jose, Cuenca, Španjolska

Sjećam se svojih fakultetskih dana i prakse u školama. Ono što me se, kao budućeg nastavnika, najviše dojmilo, bio je angažman nastavnika koje sam promatrala. Nastojala sam upiti njihove metode rada, kako u odnosu s učenicima i uspostavljanju autoriteta, tako i u motiviranju učenika. Činili su to izvanredno. Danas, kao nastavnica u OŠ Pantovčak, primjenjujem njihove metode, ali i nastojim unaprijediti svoj rad.

Erasmus+ projekti nude mogućnost unapređivanja rada nastavnika.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja