Stvaranje podrške za mentalno zdravlje u školama | Profil Klett

03. prosinac 2025.

Stvaranje podrške za mentalno zdravlje u školama

avatar
Autor:

Tekst napisala: Svjetlana Celinšćak, učiteljica savjetnica

Podržavanje mentalnog zdravlja učenika nikada nije bilo važnije. Učitelji su često prvi koji primijete poteškoće i probleme učenika i zato je važno znati kako reagirati i pomoći.

Baveći se dubljom analizom školskog okruženja prepoznali smo potrebe naše škole da naglasi važnost sustavne brige o mentalnom zdravlju. Osmislili smo i prijavili projekt koji je prihvaćen i početkom školske godine 2025./2026. krenuli smo u njegovu realizaciju. Odabrali smo edukacije koje će nam pomoći steći nova znanja i vještine potrebne za uspješnu provedbu našeg školskog Erasmus+ projekta „Kako si? – pitanje koje mijenja svijet škole“. Time smo napravili važan korak prema stvaranju škole u kojoj se mentalna dobrobit učenika i djelatnika promatra kao prioritet i zajednička odgovornost. Osim edukacija neki od djelatnika prisustvovat će jobshadowingu, a grupa učenika uključit će se u mobilnost u Španjolskoj.

Od 12. do 17. listopada 2025. godine edukatori iz  Europe okupili su se u Palermu na tečaju Promicanje dobrobiti učenika i mentalnog zdravlja u školama: strategije za učitelje i školsko osoblje. U tjednu posvećenom razumijevanju, podržavanju i jačanju dobrobiti u učionici i mi smo odabrali edukaciju u želji za dodatnim usavršavanjem i stjecanjem novih znanja i vještina kako bismo uspješno realizirali školski projekt. Ovoj edukaciji prisustvovalo je dvoje djelatnika naše škole.

Organizator tečaja Erasmus Learning Academy pružio nam je zanimljivu i dinamičnu edukaciju. Grupa je okupila sudionike raznolikih iskustava i pozadina. Edukatori iz Latvije, Hrvatske i Njemačke zajedno su sudjelovali u programu, doprinoseći svojim pogledima i iskustvima iz različitih obrazovnih okruženja. Razmjena perspektiva iz više europskih država obogatila je rasprave i aktivnosti tijekom cijelog tjedna.

Tijekom tečaja upoznali smo se s temeljnim pojmovima mentalnog zdravlja i dobrobiti u školama — što znače, zašto su važni te kako utječu na učenje, ponašanje i odnose među učenicima i učiteljima. Istraživali smo načine podizanja svijesti u školskoj zajednici, prepoznavanje ranih znakova poteškoća te izgradnje kulture koja potiče otvorenost, povjerenje i podršku.

 

Posebno smo se bavili razvojnim fazama djece i mladih, zaštitnim i rizičnim čimbenicima, kao i problematikom vršnjačkog nasilja i cyberbullyinga. Kroz rasprave i razmjenu iskustava nastojali smo produbiti razumijevanje izazova s kojima se učenici i učitelji svakodnevno susreću.

Upoznali smo se i s mindfulness praksama te istražili kako one mogu pomoći učenicima u reguliranju emocija, smanjenju stresa i boljem usmjeravanju pažnje. Proučavanje emocionalne inteligencije, uključujući Golemanov model, omogućilo nam je da bolje razumijemo vlastite emocije i emocije drugih, te da razvijamo empatiju i vještine koje izgrađuju pozitivne odnose u učionici.

Također smo učili o kognitivnim i bihevioralnim pristupima te dobili praktične alate koji se mogu prilagoditi različitim dobnim skupinama. Razmatrali smo razliku između razvojnog i fiksnog načina razmišljanja, kao i važnost inkluzije i osjećaja pripadnosti u školskom okruženju. Uz to, usavršavali smo strategije upravljanja stresom, kako vlastitim tako i onim učenika.

Sve ove teme zajedno pružile su nam cjelovit uvid u to kako stvarati poticajno i sigurno okruženje u kojem učenici mogu rasti, razvijati se i osjećati se dobro.

Uključivanje Osnovne škole Šestine iz Zagreba u Erasmus+ projekte uvelike je obogatilo život naše škole, otvorilo je nova vrata profesionalnog razvoja i pružilo nam smjernice kako sustavnije i otvorenije pristupati podršci mentalnog zdravlja naših učenika i djelatnika. Stečena znanja i iskustva dodatno nas motiviraju da nastavimo graditi školu koja brine, osluškuje i podržava – školu u kojoj se svaki učenik i svaki član osoblja može osjećati sigurno, prihvaćeno i osnaženo.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

ESCAPE (CLASS) ROOM

Escape (class) room je tematski zadana misija, u kojoj u određenom vremenskom roku skupina učenika treba riješiti niz neobičnih zadataka, zagonetki, dekodirati kodove, otključati brave lokota…U učionici su skriveni predmeti, poruke, putokazi, slike koje treba pronaći. Rješavanjem zadataka otkrivaju se tragovi koji upućuju gdje dalje tražiti. Posljednji zadatak je vrhunac igre – njegovo rješenje je ujedno izlaz iz učionice.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Sanda Marjanović