Pojam baština najjednostavnije se može definirati kao nasljeđe naših predaka. Može se podijeliti na kulturnu i prirodnu baštinu. Učenici Osnovne škole Hinka Juhna Podgorač zajedno sa svojom nastavnicom odlučili su detaljnije upoznati svoju okolinu te učiniti nešto korisno za prirodnu baštinu, a time i za njihovu zajednicu.
Tijekom nastavne godine 2023./2024., u sklopu nastave prirode s učenicima petih razreda, obrađene su brojne međupredmetne teme, među kojima i Građanski odgoj i obrazovanje. Ta je tema poslužila kao poticaj za uključivanje u Projekt „Građanin“, a stečeno pozitivno iskustvo predstavlja se u nastavku članka. U svim razredima škole provedena je anketa kojom se ispitivalo mišljenje učenika o ulozi građana u očuvanju prirodne baštine (slika 1).

Zabrinutost je izazvalo nedovoljno poznavanje lokalnog okoliša među učenicima. Iako se u mjestu Podgorač nalazi primjerak javorolisne platane (Platanus acerifolia), nitko od ispitanih učenika nije je prepoznao kao biljnu vrstu koju bi trebalo zaštititi. To je potaknulo odluku o poduzimanju konkretnih koraka. Učenici su razgovarali s mještanima i pritom došli do zabrinjavajuće informacije – navedena platana već je nekoć bila predviđena za uklanjanje. Riječ je o jedinom primjerku javorolisne platane u Podgoraču, starom više od 180 godina, koji je nekada bio dio perivoja oko kurije grofovske obitelji Pejačević.
Visina platane je 35,3 metra, a srednji promjer krošnje je 38 metara. Opseg debla na prsnoj visini (1,30m) iznosi 6,80 metara, a promjer debla na prsnoj visini je 2,16 metara (slike 2. i 3.).


Uz odobrenje ravnateljice, upućen je zahtjev za financijsku potporu lokalnim vlastima. Zajednica je pokazala senzibilitet prema prijedlogu te je donijeta odluka o stavljanju vrijednog primjerka javorolisne platane pod zaštitu. Uslijedila je volontersko-edukativna akcija tijekom koje je očišćen prostor oko stabla (slika 4).

Jedna od ključnih aktivnosti bilo je postavljanje zaštitne ograde oko platane, čime je dodatno naglašena njezina važnost te osigurani uvjeti za dugoročnije očuvanje (slika 5).

Isto tako postavljena je i identifikacijska pločica na kojoj se mogu iščitati sve bitne informacije o bogatoj povijesti platane (slika 6.).

Tema Očuvanje prirodne baštine učenike je odvela i na Državnu smotru iz područja građanskog odgoja i obrazovanja, koja je održana u Zagrebu (slika 7). Sudjelovanje na smotri predstavljalo je vrijedno iskustvo te potvrdu važnosti odabrane teme i uloženog truda.

Zbog zapaženih rezultata na Državnoj smotri, projektnom timu dodijeljena je nagrada za izvrsnost od strane Osječko-baranjske županije.
Nastavna godina obilježena je ovim velikim uspjehom, koji će u nastavku biti detaljnije predstavljen. Cilj je potaknuti i druge na prepoznavanje problema u svojoj sredini te njegovo rješavanje u korist zajednice. Na ovakav se način učenicima prenose vrijednosti aktivnog i odgovornog građanstva, potiče razvoj pravednosti, empatije i društvene angažiranosti.
Članak priredila: Kristina Marinković, prof. biologije i kemije