23. siječanj 2019.

Od „Želim, stvaram, oblikujem“ do novog međupredmetnog likovnog natječaja „Predstavljam se svijetu“

avatar
Autor: Marija Šimoković Sikavica

Učiteljica Ivanka Hodja Kukovačec iz OŠ Ljubešćica i OŠ Bedenica, jedna je od rijetkih mentorica koja je na prošlogodišnjem likovnom natječaju „Želim, stvaram, oblikujem“ radove svojih učenika prijavila u sve četiri kategorije. Isto tako, u natječaj je uključila učenike od 5. do 8. razreda koji su slikali, oblikovali, dizajnirali i stvarali i modelirali uporabne predmete. Učenica Ivona Sakač osvojila je 3. nagradu u kategoriji Stvaram uzorke, modeliram pregače, a učenica Jasmina Klopotan primila je posebno priznanje za svoju škrinjicu.

Dok sa znatiželjom čekamo nove radove njenih učenika koje je već prijavila na ovogodišnji međupredmetni likovni natječaj „Predstavljam se svijetu!“, s učiteljicom Hodja Kukovačec razgovarali smo o motivaciji, temama koje su poticajne za rad, te što je samim učiteljima važno pri izboru tema i motiva pri sudjelovanju u natječaju.

Prednost je kad teme natječaja prate redovni program

Kada sam vidjela koje su kategorije u natječaju, moram priznati da sam se oduševila. Rijetko se nađe neki natječaj gdje su učenici u prilici dizajnirati, modelirati. Također propozicije natječaja mogle su se prilagoditi redovnoj nastavi. Odlučila sam prijaviti za pojedinu kategoriju one razrede kojima su tražene tehnike jača strana te na taj način svima pružiti priliku. Učenici su bili izrazito motivirani za rad.

 

Možete li nam opisati Vaša  iskustva u radu s učenicima na ovom natječaju, na koji ste ih način vodili kroz teme i kategorije natječaja? Što je učenicima bilo najzanimljivije, kako ste ih motivirali?

 

Sam natječaj bio je izuzetno pripremljen i razrađen, s jasnim uputama, mnoštvom popratnih materijala na Profilovoj web-stranici. Najzanimljivija i najzahtjevnija kategorija, meni osobno, bila je Oblikujem škrinju za čuvanje naše baštine. Učenici su oblikovali izuzetne škrinje. Iako su na početku bili nesigurni, kako je vrijeme prolazilo i kako su škrinjice dobivale svoj oblik, njihov je entuzijazam rastao.

Izvrsne su bile i reakcije učenika koji su radili u kategoriji Dizajniram plakat „Stablo mojeg zavičaja“. Još jednom ističem prednost tema koje prate redoviti program, pa su svi učenici imali priliku sudjelovati. Nisam napominjala da se radi o natječaju, sve do same analize i vrednovanja, gdje su onda učenici promišljajući odabrali najuspješnije radove koje smo poslali.

Što je zadatak teži, učenici su motiviraniji

Koji je proces rada njima, a koji Vama bio najzanimljiviji?

Primijetila sam da što je teži zadatak pred učenikom, iz početne skepse i nesigurnosti pretvara se u entuzijastičnog stvaratelja. Najizazovnije je bilo oblikovanje škrinjica.

Koji su Vam elementi arhitektonske kulturne baštine bili najzanimljiviji i koje ste izabrali za interpretaciju i zašto?

Odlučila sam učenicima ponuditi graditeljsku baštinu iz njihove neposredne blizine (sakralne objekte)  koje smo i obišli.

Plakati „Stablo mog zavičaja“ izrazito su zanimljivi. Što ste koristili kao poticaj? Jeste li učenicima predstavili primjere kvalitetnih plakata prije samog rada? Koje su tehnike i likovne elemente učenici koristili u izradi plakata? Je li Vaš izbor materijala i tehnika bio određen dobi učenika?

Za stablo koje ćemo prikazati na plakatu, izabrali smo bagrem. S obzirom na to da su u toj kategoriji radili učenici 8. razreda, odlučila sam se za tehniku linoreza. Učenici su mnogo vremena posvetili izradi same skice, koju su vješto prenijeli na linoleum. Otisci su bili iznimni. Sam proces izrade je kod učenika izazvao pozitivne osjećaje i zadovoljstvo učinjenim. Pustila sam učenike da sami osmisle plakat, ne dajući im primjere istih, da kao rezultat dobijem njihovu viziju i rješenje zadanog problema.

Smatrate li da smo ovim natječajem i odabranim motivima iz prirode te njihovom interpretacijom učenike naveli na promišljanje i brigu o prirodi i okolišu te očuvanju baštine?

Učenici su svakako bili u prilici promišljati o svom zavičaju, koje stablo je karakteristično za njihov kraj, malo bolje promotriti i istražiti svijet oko sebe te ga pretočiti u izvrsno likovno rješenje. Promišljali su o odnosu slike i teksta na plakatu, jasnoći vizualne poruke koju on šalje.

Kako se učenici snalaze u oblikovanju kolaža? Na koji ste ih način pripremali, motivirali i vodili u samom procesu. Po radovima Vaših učenika čini se da je net generacija dosta vješta u rezuckanju, spajanju, preciznosti, izradi detalja. To je i Vaše iskustvo? Kako ih motivirati?

Dosta pažnje posvećujem baš vještinama oblikovanja papira (rezanja, prelamanja, spajanja), papir-plastiku često radimo, posebno na izvannastavnim aktivnostima (likovna skupina). Učenici doista puno pažnje posvećuju detaljima, strpljivi su i uporni. Bitno je uvjeriti ih da su njihove ruke alat kojim mogu napraviti čuda.

Postoji li element natječaja koji biste dopunili ili izmijenili? (Npr. izbor zadanih tehnika, izbor tema)

Mislim da je natječaj dobro osmišljen, veliki je broj tehnika bio zastupljen i to je za svaku pohvalu.

Kako su reagirali učenici na osvajanje nagrade i priznanja na natječaju? Koliko im je to poticajno za daljnji rad?

Nakon što smo unutar svakog razreda zajedno odabrali radove te ih predali promotorima, objasnila sam učenicima da je i samo sudjelovanje velika stvar. Kada su stigli rezultati, obje su učenice bile iznenađene i sretne, u školi su dobile gromoglasan pljesak, svi su im čestitali. S obzirom na to da se radi o samozatajnim učenicama, nagrada i priznanje dali su im „vjetar u leđa“. Ivonu, koja je bila učenica 8. razreda, osvajanje 3. nagrade u kategoriji Stvaram uzorke, modeliram pregače dodatno je motiviralo da upiše Školu primijenjene umjetnosti i dizajna. Samom dodjelom nagrada i priznanja u Oris kući arhitekture bili smo oduševljeni. Učenice su s veseljem sudjelovale na radionici, a i stekle su nove prijatelje.

Kako Vam se sviđa naša Virtualna galerija? Jeste li preporučili roditeljima i učenicima da je posjete? Sviđa li Vam se katalog učeničkih radova?

Preporučili smo svim roditeljima i učenicima da zajedno pogledaju i prouče Virtualnu galeriju. Vjerujem da svakom učeniku čiji se rad nalazi u galeriji/katalogu to puno znači. Pogotovo onim učenicima koji su samozatajni, što je izvrsna motivacija, dokaz da netko prepoznaje njihov talent i trud koji su uložili u stvaranje likovnih radova.

Imate li vremena za vlastitu umjetnost? Slikate li, dizajnirate, oblikujete?

Moram priznati da sam u zadnjih nekoliko godina pomalo zapostavila taj segment, zbog jednostavnog nedostatka vremena. Vjerujem i nadam se da će se to u skorijoj budućnosti promijeniti.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Predstavljam se svijetu: 100 godina Bauhausa kao inspiracija za produkt dizajn

Radovi učenika OŠ Grabrik, Karlovac

Multisenzorna izložba „Josef i Anni Albers: Putovanje kroz slijepo iskustvo“ u zagrebačkom MSU-u, otvorena od 10. 1. do 21. 4. 2019., hrvatski je doprinos međunarodnom obilježavanju stogodišnjice osnutka Bauhausa. To je prilika školama za edukacijom jer osim učenja o Bauhausu, učenici dodatno mogu istraživati umjetnička djela, vizualno i taktilno.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja