Spoznavanje svijeta oko sebe | Profil Klett

10. lipanj 2025.

Spoznavanje svijeta oko sebe

avatar
Autor:

Tekst napisale:
Nataša Svoboda Arnautov, mag.prim.educ., učiteljica izvrsna savjetnica
mr. Sanja Basta, učiteljica izvrsna savjetnica, OŠ 22. lipnja, Sisak

Uvođenje temeljnih koncepata iz područja znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike (STEM) sve više postaje sastavni dio suvremene nastave u nižim razredima osnovne škole. Upravo kroz spoznavanje svijeta oko sebe,  djeca uče kako se znanost primjenjuje u svakodnevnom životu, kako tehnologija olakšava svakodnevne zadatke, kako gradimo i konstruiramo te kako koristimo matematičke vještine za mjerenje, uspoređivanje i predviđanje. Spoznavanje svijeta oko sebe ključno je za razvoj djece u nižim razredima osnovne škole. U tom razdoblju djeca prirodno pokazuju znatiželju, otvorenost i spremnost za istraživanje. Upravo te osobine predstavljaju idealnu osnovu za razvoj početnih oblika znanstvenog razmišljanja, razumijevanja društvenih odnosa te svijesti o prostoru i vremenu. Kroz iskustveno učenje, promatranje, istraživanje i igru, učenici postupno razvijaju sposobnosti koje su temelj za prirodoslovnu pismenost.

Kroz jednostavne eksperimente, istraživačke zadatke i projekte, učenici:

  • razvijaju kritičko mišljenje postavljanjem pitanja i traženjem objašnjenja,
  • uvježbavaju rješavanje problema na konkretan način,
  • njeguju timski rad i suradnju.

Primjeri:  

  • eksperiment s kapilarnom apsorpcijom vode u biljci (bojenje cvijeta obojenom vodom),
  • mjerenje sjena tijekom dana,
  • mini-istraživanje o topljenju leda – promatranje promjene stanja tvari.

 

    Uvođenje STEM pristupa u ranoj dobi ne znači složene zadatke, već povezivanje svakodnevnih pitanja s istraživačkim učenjem, čime djeca grade temelje za cjeloživotnu znatiželju, logično razmišljanje i kreativnost.

    Spoznavanje svijeta oko sebe ne odnosi se samo na usvajanje činjenica o prirodi i društvu, već i na razvoj sposobnosti opažanja, postavljanja pitanja, povezivanja pojava te donošenja zaključaka temeljenih na vlastitom iskustvu. Prvi korak u spoznavanju svijeta oko sebe jest razvijanje osnovnih vještina opažanja i promatranja. Upravo kroz te početne vještine djeca uče gledati s namjerom, primjećivati razlike, prepoznavati obrasce, uspoređivati i opisivati. U nižim razredima osnovne škole te se sposobnosti prirodno razvijaju kroz igru, istraživačke zadatke i aktivnosti u izravnoj stvarnosti. Djeca uče kroz ono što vide, čuju, dodiruju i dožive. Zato je od iznimne važnosti da školsko učenje bude što više povezano sa stvarnim kontekstom u kojem dijete živi.

    Učitelji imaju ključnu ulogu u poticanju znatiželje, usmjeravanju pažnje djece na detalje iz njihove okoline te poticanju učenika da postavljaju pitanja i traže odgovore. Na taj se način stvara ozračje u kojemu se učenici osjećaju slobodno izraziti svoja zapažanja, izreći pretpostavke i dijeliti ideje. Takav pristup ne razvija samo prirodoslovnu pismenost, već i samopouzdanje učenika u izražavanju vlastitog mišljenja i zaključivanja. Boravak u prirodi, šetnje mjestom stanovanja, posjete lokalnoj zajednici i promatranje okoliša izvan učionice osiguravaju učenje u stvarnom prostoru koje aktivira sva osjetila i omogućuje povezivanje školskog sadržaja sa stvarnim životom.

    Uz opažanje i istraživanje, važan dio spoznavanja svijeta oko sebe jest razvijanje osjećaja za prostor i vrijeme. Ove su sposobnosti temelj za razumijevanje prostorno-vremenskih odnosa, što čini osnovu kasnijeg učenja geografskih i povijesnih sadržaja.

    Djeca u ranoj školskoj dobi najbolje usvajaju ove pojmove kroz aktivnosti koje uključuju pokret, igru i vizualizaciju. Kroz igre poput traženja skrivenih predmeta, redanja slika u vremenski slijed, crtanja karata omiljenih mjesta ili izrade vremenskih crta,  učenici usvajaju temeljne pojmove kao što su prije–poslije, blizu–daleko, lijevo–desno, jučer–danas-sutra, prošlost–sadašnjost.

    Takve aktivnosti ne samo da razvijaju prostornu i vremensku orijentaciju, već i potiču razvoj logičkog mišljenja, sposobnosti planiranja i organizacije informacija, kao i izražavanja kroz vizualne i simboličke prikaze.

    Zaključak

    Spoznavanje svijeta oko sebe u nižim razredima osnovne škole mnogo je više od poučavanja činjenica, ono je temelj za razvoj znatiželjnog, angažiranog i odgovornog učenika koji razumije i poštuje svijet u kojem živi. Povezivanjem učenja s neposrednom okolinom, vlastitim iskustvima i konkretnim istraživačkim aktivnostima, djeca razvijaju osnovne prirodoslovne i društvene kompetencije, koje su temelj prirodoslovne pismenosti.

    Uloga učitelja ključna je u oblikovanju tih iskustava – osmišljavanjem smislenih aktivnosti, poticanjem istraživačkog duha i stvaranjem ozračja u kojem je znatiželja poželjna i vrijedna. Uključivanjem STEM pristupa, boravkom u prirodi, istraživanjem lokalne zajednice i stalnim poticanjem dječjeg promatranja, pitanja i zaključivanja, učitelji ne samo da prenose znanje, već oblikuju aktivne građane 21. stoljeća. Upravo zato, spoznavanje svijeta oko sebe mora biti osmišljeno, planski vođeno i neizostavan dio svakodnevnoga školskog života.

    Vezani Članci

    Pogledajte tematski slične članke

    Vezani Sadržaj

    Pogledajte našu ponudu sadržaja

    udzbenik
    Nataša Svoboda Arnautov, Sanja Škreblin, Sanja Basta, Maja Jelić Kolar
    udzbenik
    Vesna Budinski, Marina Diković, Gordana Ivančić, Saša Veronek Germadnik
    udzbenik
    Lj. Kurjak, G. Remussini